Vestkast - en norsk podcast om øl og ølbrygging!

De var pent nødt til å importere humle, siden den ikke trives særlig godt i Skottland. Og dermed ble den dyr, hvilket er et klassisk incitament til å bruke lite av en vare.
 
Er det ikke gjerne skatt som historisk sett har hatt innvirkning på bruk av humle og dens alternativer?

Det påståes av Ray Daniels at manglende skatt på malt i Skottland i motsetning til i England var en medvirkende årsak til skotske maltdrevne øl

A further encouragement of these pressures came when Scotland and England joined in 1707. The Treaty of Union that joined Scotland and England specifically excluded Scotland from a substantial malt excise tax, thus sustaining the malt-oriented view of the Scottish brewers.

 
Episode 15 er servert! Sammen med Guru Gahr dykker vi i belgiske klosterøl og brygger dubbel. Jan Egil's Ølblogg stikker også innom.

Vil du få ølet ditt vurdert av Gahr Smith-Gahrsen? Vi utlyser en liten bryggekonkurranse, der Gahr vurderer innsendte øl og sponsorene våre bidrar med premier. Frist er 15.september 2016. Påmelding og info; send mail til vestkast@gmail.com
 
De var pent nødt til å importere humle, siden den ikke trives særlig godt i Skottland. Og dermed ble den dyr, hvilket er et klassisk incitament til å bruke lite av en vare.

Ron Pattinson er ganske klar på at Skottene brukte store mengder humle i ølene sine akkurat som Engelskmennene i motsetning til hva man tror disse dager. Han tar opp dette i en del intervju/podcasts og også i detalj på bloggen sin...

Bare se på denne oppskriften fra 1836... Nesten 10 gram East Kent Golding humle per liter er ikke akkurat lite :D
 
Han har nylig postet en annen oppskrift fra 1879 hvor Wm Younger bruker rundt 16-17 gram humle per liter i en Skotsk strong ale. Dette er ikke akkurat lett humlede øl... he,he... :) Interessant at de bruker Amerikanske Cluster som bitter humle. For å spare penger men ikke redusere mengden humle brukt i brygget?

sfsoLn8.jpg


Her er en kommentar fra Ron selv :

"So far I’ve written 60 new Scottish recipes. Nothing nearly like enough. I’m aiming for at least 200. I hope that they’ll open people’s eyes to the real nature of Scottish beer. No long boils, normal fermentation temperatures and roast barley nowhere to be seen. And plenty of hops.

Younger’s No. 1 is a good example. With its three imperial shitloads of hops and ridiculously low degree of attenuation, it’s typical of strong Scottish beers of the 19th century. William Younger brewed a crazy number of crazily high-gravity beers. They had two parallel ranges of Strong Ales, one with shilling designations, the other numbered. The numbered range seem to have been inspired by the Strong Ales of Burton-on-Trent."
 
@in.primis.cervisium
Gregory J. Noonan har et kapittel om "Hops and bittering" i sin "Scotch Ale" (i Classic Beer Styles serien). Han oppsummerer slik: "Bitterness and hoppiness were not dominant factors in Scotch and Scottish ales of the last century, nor are they today". (s. 77) (Boka er fra 1993)
 
@in.primis.cervisium
Gregory J. Noonan har et kapittel om "Hops and bittering" i sin "Scotch Ale" (i Classic Beer Styles serien). Han oppsummerer slik: "Bitterness and hoppiness were not dominant factors in Scotch and Scottish ales of the last century, nor are they today". (s. 77) (Boka er fra 1993)

Ja... Og på side 74, 75 og 76 så nevner han typisk bruk av 6.75 gram per liter, 9 gram per liter og 12 gram per liter i forskjellige type brygg med et eksempel på tørrhumling i en Skotsk IPA (OG 1.063) på 2 gram per liter.

Da snakker vi tross alt om noe som tilsvarer 168-300 gram humle (pluss evt. tørrhumling) i en 25 liters batch. Det er kanskje marginalt mindre enn hva Engelskmennene brukte i sine brygg på samme tid (1800 tallet) men jeg vil ikke akkurat si at det er beskjedne mengder humle.

I tillegg så har Ron Pattinson det siste tiår eller to gått igjennom bryggelogger fra Skotske bryggerier og dokumentert at det ble brukt betydelig mer humle i Skotland på 1800 tallet enn hva man har trodd tidligere. Så langt har han postet rundt 60 av disse oppskriftene på bloggen sin og mener med disse å også kunne avkrefte diverse andre påstander om Skotsk brygging... som at de kokte veldig lenge, brukte roasted barley, gjæret kaldt og brukte lite humle...

Han ga også ut en e-bok om Skotsk ale i 2013.

Etter å ha lest igjennom mye av hans innlegg og oppskrifter om Skotsk øl må jeg si at han er ganske overbevisende. Selv om jeg har Noonan's bok og synes den er vel verdt pengene så tror jeg nok den er litt utdatert...

Men jeg kan vel også si meg enige med deler av Noonan's setning som du gjenga tidligere. Dog bare om man fjerner noen av ordene så den leser : "Bitterness and hoppiness... not dominant factor in Scotch and Scottish ales ... today" :)
 
Ja... Og på side 74, 75 og 76 så nevner han typisk bruk av 6.75 gram per liter, 9 gram per liter og 12 gram per liter i forskjellige type brygg med et eksempel på tørrhumling i en Skotsk IPA (OG 1.063) på 2 gram per liter.

Da snakker vi tross alt om noe som tilsvarer 168-300 gram humle (pluss evt. tørrhumling) i en 25 liters batch. Det er kanskje marginalt mindre enn hva Engelskmennene brukte i sine brygg på samme tid (1800 tallet) men jeg vil ikke akkurat si at det er beskjedne mengder humle.

I tillegg så har Ron Pattinson det siste tiår eller to gått igjennom bryggelogger fra Skotske bryggerier og dokumentert at det ble brukt betydelig mer humle i Skotland på 1800 tallet enn hva man har trodd tidligere. Så langt har han postet rundt 60 av disse oppskriftene på bloggen sin og mener med disse å også kunne avkrefte diverse andre påstander om Skotsk brygging... som at de kokte veldig lenge, brukte roasted barley, gjæret kaldt og brukte lite humle...

Han ga også ut en e-bok om Skotsk ale i 2013.

Etter å ha lest igjennom mye av hans innlegg og oppskrifter om Skotsk øl må jeg si at han er ganske overbevisende. Selv om jeg har Noonan's bok og synes den er vel verdt pengene så tror jeg nok den er litt utdatert...

Men jeg kan vel også si meg enige med deler av Noonan's setning som du gjenga tidligere. Dog bare om man fjerner noen av ordene så den leser : "Bitterness and hoppiness... not dominant factor in Scotch and Scottish ales ... today" :)

Han sier jo også noe om alfrasyreinnholdet i den humla du viser til der. Jeg finner rimelig god sammenheng mellom faktadokumentasjonen hans i det kapittelet og konklusjonen.

Men for all del; det kan godt hende du har rett. Jeg har bare Noonan å støtte meg på. Det virker riktignok som om han har gjort et solid empirisk arbeid, men å hevde bastante meninger på grunnlag av én forfatters arbeid, og uten å ha satt seg inn i det som ellers finnes av litteratur, er jo bare dumt. Du har tross alt lest begge, i det minste:).

Jeg bare fant det rimelig at det skulle være en sammenheng mellom naturforhold (dårlige for å dyrke humle), merkantilistisk politikk (begrens import mest mulig gjennom toll etc., men legg forholdene til rette for eksportproduksjon) og sosiale forhold (en stor tørst befolkning med dårlig råd), og at det ville lede til produksjon av øl uten mer humle enn strengt tatt nødvendig - men samtidig med produksjon av kvalitetsøl for eksport (skotsk øl var en stor suksess utenlands, og dét var neppe humlesvakt).
 
Tilbake
Topp