Vestkast - en norsk podcast om øl og ølbrygging!

Har akkurat hørt gjennom den siste episoden, den om Hefeweizen. Hva i all verden skjedde her? Da tenker jeg ikke på påstanden om at ingen brygger hefeweizen kommersielt i Norge. :eek:Men: hvordan kan Nøgne Ø frivillig fremstå så stakkarslig og famlende! Er dette nivået deres nå?

Hørte episoden om gjær, syns den var kjempekul! Masse interessante tips og observasjoner, og satt særlig pris på Espen Lothes erfaringer med belgisk gjær.

Starta på episoden om Hefeweissen, den hadde nok vært mer interessant om intervjuobjektet hadde mer erfaring med ølstilen.

Ble nesten litt nostalgisk av den episoden. Brygga en del weißbier som sylfersk hjemmebrygger, og det var en del planløs famling etter informasjon og sjekking på forumet. Tror faktisk jeg fikk tips av samme ekspert som han derre kompromissløse bryggeren i episoden. Største forskjellen er vel at jeg faktisk liker weißbier. :)

Det var forresten litt unøyaktigeter om bruk av fat også. KeyKeg tåler fint det trykket som trengs for en velkarbonert weißbier, men det blir skumproblem dersom de tappes med for lavt trykk.

Sist redigert:
Episode 11 og 12 er ute, begge i serien Bryggerpresentasjoner. Episode 11(del 3) er intervju med Steve Hindy, grunnleggeren av Brooklyn Brewery og en av de som satte i gang ølrevolusjonen i USA.
Epsiode 12 (del 4) er en prat med Erik Boström fra Gotlands Bryggeri i Sverige. Gotlands Bryggeri er Sveriges eldste håndtverksbryggeri, og ligger i Wisby på øya Gotland, i Østersjøen.

Det var forresten litt unøyaktigeter om bruk av fat også. KeyKeg tåler fint det trykket som trengs for en velkarbonert weißbier, men det blir skumproblem dersom de tappes med for lavt trykk.[/QUOTE]
Keykeg tåler fint trykket ja, men all erfaring fra utebransjen tilsier at grensen går på rundt 3.0 før tappeanlegget produserer så mye skum at både tapperen, kunden og bryggeriet blir sure. Og ikke minst eieren, som ser svinnprosenten gå rett til værs. :)

Jeg liker ikke å kritisere, men episoden om Hefeweisen var vond/flau å høre på. Synd, for alt det andre har vært supert.
Kva synest du var vond med den ?

Var då greit å høre litt om drodligen rundt oppskriften og brygging

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk

Vond var den ikke, men jeg likte godt det etablerte mønsteret fra de første episodene.
Strukturert og tematisk. Han i hefe episoden virket så usikker på det hele, og det innrømte han jo.
Jeg vet ikke, kanskje jeg savnet mer den rolige diskusjonen i studioet, med kjente fjes jeg vet å stole på.

Kva synest du var vond med den ?

Var då greit å høre litt om drodligen rundt oppskriften og brygging

Det var vondt å høre at intervjueren tydeligvis visste mer om emnet enn personen som ble intervjuet. I en podcast om Hefeweisen så bør ikke "hovedpersonen" gjentatte ganger si at han egentlig ikke kjenner til ølstilen (og egentlig ikke liker den), det blir pinlig både for den som blir intervjuet, intervjueren og lytteren.

Eg er faktisk imponert av at bryggeren på nøgne tør brygge denne type øl uten å ha inngående kunskap om øl typen. Det vart ein underholdende podcast etter mine ører

Eg er faktisk imponert av at bryggeriene på nøgne tør brygge denne type øl uten å ha inngående kunskap om øl typen. Det vart ein underholdende podcast etter mine ører

Det har du et poeng med.
Og det er vel smak og behag. Noen vil nok sette pris på variasjonen :)

"Det var vondt å høre at intervjueren tydeligvis visste mer om emnet enn personen som ble intervjuet. I en podcast om Hefeweisen så bør ikke "hovedpersonen" gjentatte ganger si at han egentlig ikke kjenner til ølstilen (og egentlig ikke liker den), det blir pinlig både for den som blir intervjuet, intervjueren og lytteren."
"Eg er faktisk imponert av at bryggeren på nøgne tør brygge denne type øl uten å ha inngående kunskap om øl typen. Det vart ein underholdende podcast etter mine ører"

Jeg har ikke lyst til å gå inn på en diskusjon om det er en bra/pinlig/flau/dårlig episode eller ikke, men vil påpeke et par ting:
-jeg vet ikke mer enn bryggeren om hefeweissen. Tvert i mot; han har over 8 års erfaring som profesjonell brygger, jeg har halvparten som hjemmebrygger.
-bryggeren sier vel aldri at han ikke liker hefeweissen.
-det ikke uvanlig at en brygger på et kommersielt bryggeri gir seg i kast med en ølstil de ikke har brygget før. Hvordan hadde det gått hvis ingen turde å brygge noe annet enn det de har brygget før?
-jeg valgte å ikke legge skjul på at hverken jeg eller bryggeren/bryggeriet (eller puben som bestilte ølen) har brygget denne ølstilen før. Det hadde vært mye pinligere å bløffe seg gjennom det.
-vinkelen som er valgt i episoden er mitt valg, ikke bryggerens og bryggeriets.

"Det var vondt å høre at intervjueren tydeligvis visste mer om emnet enn personen som ble intervjuet. I en podcast om Hefeweisen så bør ikke "hovedpersonen" gjentatte ganger si at han egentlig ikke kjenner til ølstilen (og egentlig ikke liker den), det blir pinlig både for den som blir intervjuet, intervjueren og lytteren."
"Eg er faktisk imponert av at bryggeren på nøgne tør brygge denne type øl uten å ha inngående kunskap om øl typen. Det vart ein underholdende podcast etter mine ører"

Jeg har ikke lyst til å gå inn på en diskusjon om det er en bra/pinlig/flau/dårlig episode eller ikke, men vil påpeke et par ting:
-jeg vet ikke mer enn bryggeren om hefeweissen. Tvert i mot; han har over 8 års erfaring som profesjonell brygger, jeg har halvparten som hjemmebrygger.
-bryggeren sier vel aldri at han ikke liker hefeweissen.
-det ikke uvanlig at en brygger på et kommersielt bryggeri gir seg i kast med en ølstil de ikke har brygget før. Hvordan hadde det gått hvis ingen turde å brygge noe annet enn det de har brygget før?
-jeg valgte å ikke legge skjul på at hverken jeg eller bryggeren/bryggeriet (eller puben som bestilte ølen) har brygget denne ølstilen før. Det hadde vært mye pinligere å bløffe seg gjennom det.
-vinkelen som er valgt i episoden er mitt valg, ikke bryggerens og bryggeriets.
Tommel opp [emoji106]

Bare så det er sagt: Jeg er stor fan av Vestkast. Jeg syns den ene episoden var dårligere enn de andre. Jeg ble spurt om hvorfor, og jeg svarte. Ikke meningen å henge ut noen, i alle fall ikke bryggeren - han ble spurt om å være med og svarte ja.

Nye episoder, mye mulighetet.

Tilbake
Topp