Vestkast - en norsk podcast om øl og ølbrygging!

Veldig gøy å høre på. Tilfeldighetene ville ha det til at jeg hadde et par flasker fra Kinn på bordet mens jeg hørte hvordan Hr. Lothe tenkte om gjæringen på sitt bryggeri. Gøy podkast som har en aldeles nydeleg amatørfaktor (litt knotete klipping, til dels hårreisende rar struktur, ispedd malplasserte digresjoner). Tommel opp.
Hårreisende rar struktur? Hvordan det? Synes de kom seg nokså ryddig gjennom et tema med så mange irrganger man kan gå seg vill i. Og klippingen kan ikke være lett med en samling vestlendinger som snakker på både innpust og utpust. Du må ta dem akkurat i det vinden snur. :)
 
Hårreisende rar struktur? Hvordan det? Synes de kom seg nokså ryddig gjennom et tema med så mange irrganger man kan gå seg vill i. Og klippingen kan ikke være lett med en samling vestlendinger som snakker på både innpust og utpust. Du må ta dem akkurat i det vinden snur. :)
Kommentaren er ment som en honnør. Rar struktur: vel, podcasten er ment som innføring i gjærens betydning i ølbrygging. Etter 20 minutter med detaljert informasjon om topphøsting av gjær (som de sier nesten ingen driver med), og en del snakk om autolyse, SÅ kommer spørsmålet: Ja, hva er egentlig gjæring og de ulike gjæringsprosessene?

Jeg liker det, men som pedagogisk innføring er det noget... ustrukturert.
 
Sist redigert:
Kommentaren er ment som en honnør. Rar struktur: vel, podcasten er ment som innføring i gjærens betydning i ølbrygging. Etter 20 minutter med detaljert informasjon om topphøsting av gjær (som de sier nesten ingen driver med), så kommer spørsmålet: Ja, hva er egentlig gjæring og de ulike gjæringsprosessene?

Jeg liker det, men som pedagogisk innføring er det noget... ustrukturert.
Ja, jo, hvis noen satte seg ned for å få en første innføring i gjær og gjæring, så ville de nok kanskje ha falt av lasset innimellom. Det jeg likte med strukturen i dette programmet, var at Hugo leverte en rekke spørsmål i logisk rekkefølge, men samtidig ga Gahr og Espen frihet til å utfolde seg slik at vi fikk et interessant innblikk i to forskjellige bryggerier og deres produksjonsprosesser.

Edit: Oppfattet forresten ikke kommentaren din som negativ, jeg ble bare nysgjerrig. :)
 
Ja, jo, hvis noen satte seg ned for å få en første innføring i gjær og gjæring, så ville de nok kanskje ha falt av lasset innimellom. Det jeg likte med strukturen i dette programmet, var at Hugo leverte en rekke spørsmål i logisk rekkefølge, men samtidig ga Gahr og Espen frihet til å utfolde seg slik at vi fikk et interessant innblikk i to forskjellige bryggerier og deres produksjonsprosesser.

Edit: Oppfattet forresten ikke kommentaren din som negativ, jeg ble bare nysgjerrig. :)

Hvis du hører Hugo levere spørsmål i Gjær-episoden har det skjedd noe veldig rart et sted, han var nemlig ikke med....;)
 
Den ene bestiller større lagringskapasitet for å tilby Tomasmesse som toåring, den andre mange nye gjæringstanker for å klare etterspørselen og doble produksjonen. Interessant forskjell i filosofi.
Flott podcast! Stå på.
 
Jeg har et par oppfølgingsspørsmål til Lothe! (Og andre top høstere)
Hva slags andre gjærtyper er bra til å top høstes?
Og en anna ting jeg lurer litt på; er det nødvendig og ha en starter mer enn første gangen en gjær brukes? Eller kan jeg bruke slurien rett i en ny batch?

Hadde et spørsmål eller to til, men det kokte tydeligvis bort i kålen denne gangen.

Jeg har prøvd endel høsting allerede, men itte fått helt styr på mengder og slikt enda, og kjenner jeg trenger tips til gode top høstere. Så man faktisk kan prøve flere enn de to Lothe bruker på Kinn.

Hei Bård, Espen Lothe er desverre ikke medlem i Vestkastredaksjonen, -han stiller opp i studio når han har tid innimellom bryggingen på Kinn, så vi kan ikke love at han kan svare deg. Med som du sikkert har lagt merke til finnes det mange dyktige og kunnskapsrike bryggere her på forumet, som mer enn gjerne deler erfaringer. Foreslår du poster i Brygging- eller Nybegynner-tråden og refererer til Gjærepisoden, så få du garantert svar på spørsmålene dine, og vel så det! ;)
 
Hei Bård, Espen Lothe er desverre ikke medlem i Vestkastredaksjonen, -han stiller opp i studio når han har tid innimellom bryggingen på Kinn, så vi kan ikke love at han kan svare deg. Med som du sikkert har lagt merke til finnes det mange dyktige og kunnskapsrike bryggere her på forumet, som mer enn gjerne deler erfaringer. Foreslår du poster i Brygging- eller Nybegynner-tråden og refererer til Gjærepisoden, så få du garantert svar på spørsmålene dine, og vel så det! ;)
Takk for svar!
Ja, jeg også tenkt tanken om å poste det under en ny tråd, så det blir vel til det.

Det var en suveren episode forresten, og et veldig bra opplegg. Lenge venta på en norsk ølpodkast. Bra jobba! :)

- B. Romar
 
Da har jeg hørt gjennom gjær-episoden for andre gang. Helt konge nok en gang. For lenge å vente til neste! Hva blir temaet da? PF f.eks? ;)
 
Da har jeg hørt gjennom gjær-episoden for andre gang. Helt konge nok en gang. For lenge å vente til neste! Hva blir temaet da? PF f.eks? ;)
Takk for skryt!
Vi har flere baller i luften akkurat nå; det jobbes med en egen humle-episode, en maltepisode og en utstyrsepisode. Innimellom kommer det nok kortere episoder; intervjuer og reportasjer med norske (og utenlandske) bryggere, festivalreportasjer etc. Vi har sagt det før, og vi sier det igjen: kom gjerne med tips, forslag, ønsker, ris & ros! Enten her eller på våre Facebooksider.
Neste episode blir lagt ut mot slutten av februar.
 
Hvordan får man lastet ned podcasten? Når jeg trykker download, så åpner den seg kun i et nytt vindu.
 
Åpnet linket i Chrome, og vipps, så ble den lastet ned ;) Så da fungerer tydeligvis ikke nedlastingsfunksjonen i Safari.

Siden du først er i Appel-land, i og med du bruker Safari, kan du også laste de ned via Podcast appen [emoji6]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp