1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Vibrering i gulv og gjæring

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av Smurfepia, 13 Sep 2019 kl 13:29.

1. Smurfepia

Smurfepia
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Er helt ny i gamet, og starter som nybegynner med ekstraktsett. Har nå en mangrove Jack rasberry mango Cider og en Cooper Mexican cerveza øl stående på et lite bad. Men når jeg vasker klær, særlig under sentrifugering så vibrerer det godt i gulvet. Er dette skadelig for gjæringen eller andre ting? Bør jeg vente 14 dager med å vaske klær? ;)

Samtidig lurer jeg på om det er nødvendig å vente 14 dager før flasking på cideren. Leser overalt at det er viktig for øl, men i bruksanvisningen på cideren står det 6-7 dager. Vil cideren tape seg hvis jeg lar den stå 14 dager?

2. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ville nok venta med klesvask til både gjæring og flaskekarbonering er ferdig. :D

Neida, jeg kan ikke se for meg at det spiller noen rolle. Vask i vei. Gjæra trives jo godt med å kjøre karusell i magnetrøreren, så litt risting må da gå fint.

3. Smurfepia

Smurfepia
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Takk for svar:) Ble litt usikker siden det står mye om å ikke få oksygen i brygget. Tenkte kanskje at vibreringen ville kunne ødelegge.

4. Amarillo

Amarillo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Så lenge gjæringskaret er tett kommer det ikke oksygen inn.

Smurfepia liker dette.
  5. BirgerA

BirgerA
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg har brygget flere av Mangrove Jacks cidersett, og har alltid latt dem stå minst to uker til gjæring. Så jeg tviler på om cideren taper seg ved å stå litt lenger.

Smurfepia liker dette.

Del denne siden