Noen som har oppskrift på English Bitter?

Vil du si at 20% amber malt (125 EBC) og 10% crystal (120 EBC) blir for voldsomt i en bitteliten bitter med OG 1.034? Bør jeg kutte ned til 20% totalt eller mindre?
 
Her er min standardoppskrift:

Andrimne Ordinary Bitter

22,5 liter
OG: 1039
FG: 1010
IBU: 32 (Noonan)

3 kg Thomas Fawcett pale malt, 5,3 EBC
100 g Thomas Fawcett amber malt, 90 EBC
250 g Thomas Fawcett dark crystal malt, 300 EBC
23 g East Kent Goldings, pellets, 5,9 % aa, 60 min.
30 g East Kent Goldings, pellets, 5,9 % aa, 15 min.
30 g East Kent Goldings, pellets, 5,9 % aa, 2 min.
10 g East Kent Goldings, pellets, 5,9 % aa, tørrhumle
1 tab. Servomyces, 15 min.
1/2 tab. Protafloc, 15 min.
White Labs WLP002

Mesking i 60 min. på 65 °C, 5 min. på 78 ° C. Gjæring på 19-20 °C i 10-14 dager, tørrhumle fra dag 5.
Tenker å brygge denne i mrg. Har 20 g EKG som har ligget i frysen i 6 mnd og ei pakke uåpnet goldings. Burde jeg bruke EKG som tørrhumle når den er så gammel eller burde jeg holde meg til goldings hele veien??
 
Kan noen gi meg et råd om hvilken spesialmalt som er best til engelsk bitter? Jeg handler mest hos Brygg selv, så et tips fra deres utvalg vil passe godt.
 
Jeg brukte denne malt blandingen på forrige bitteren jeg brygget. Ble ganske lik originalen (Nelsons revenge)

4.5kg Maris Ottersen Pale malt
0.2kg Crystal malt
0.4kg Caramalt
0.1kg best Black malt
 
Det er det samme
Crystal er ofte mørkere, men det kommer helt ann på hva malteriene velger å kalle det
litt som stout og porter
 
Ok takk. Hva er egentlig forskjellen på crystal og cara?

Ingen:). Cara- er forstavelsen Weyermann bruker på krystallmalten sin. Bestmalz bruker "caramel". Fawcett bruker "crystal". Men alt er krystallmalt - eller karamellmalt. De to betegnelsene brukes om hverandre, selv om det i utgangspunktet er forskjeller. Men ikke tenk på det. Glem det. Jeg har ikke sagt det;).
 
Har lyst å brygge noe som ligner på VB, Victoria Bitter fra Australia. Kjenner noen til en oppskrift der man får tak i ingridiensene her i Norge?
 
Planlegger en ordinary bitter med OG1035 og wlp013..
noen som har noen tanker om mesketemp og gjæringstemp??
 
Planlegger en ordinary bitter med OG1035 og wlp013..
noen som har noen tanker om mesketemp og gjæringstemp??

Her må du vel prøve å unngå at det blir tynt. Meske på 67. Jeg starter alltid 013 på 17, men så kan du la den stige ganske raskt til 19 og 20, sånn at du får mer smakspreg fra den.

det er vel sånn jeg ville gjort det, i alle fall.

Har du en oppskrift?
 
takker, vurderer å kjøre opp OG til 41 og meske på 67. kjipt hvis det blir for tynt og om abv går opp fra 3,2 til 3,9 er ikke så farlig for meg kanskje, men det var litt med utfordringen og lage godt "lettøl"
 

Vedlegg

  • Skjermbilde 2019-01-04 kl. 08.50.12.png
    Skjermbilde 2019-01-04 kl. 08.50.12.png
    230,4 KB · Sett: 32
Her må du vel prøve å unngå at det blir tynt. Meske på 67. Jeg starter alltid 013 på 17, men så kan du la den stige ganske raskt til 19 og 20, sånn at du får mer smakspreg fra den.

det er vel sånn jeg ville gjort det, i alle fall.

Har du en oppskrift?
Hello sir!!! Nå står 50 liter 1040 bitter på 17 grader. Hvor raskt mener du den bør få det litt varmere på bena?
 
Hello sir!!! Nå står 50 liter 1040 bitter på 17 grader. Hvor raskt mener du den bør få det litt varmere på bena?

Du har styring på temperaturen?

La den komme i gang, og sett den så opp på 18. Vil du ha et reinest mulig resultat, kan du holde den der til det verste er over, og så kan du sette den opp til 20. Da gir 013 et temmelig reint øl. Vil du ha mer preg av gjæren, lar du den komme seg gradvis opp på 20 i løpet av et døgn etter at den er kommet i gang.

Jeg har ikke temperaturkontroll, og er stort sett happy med å la den stige fritt. Da står den på et litt kaldt gulv, og der holder den seg på 17 grader så lenge det ikke skjer noe. Når den så kommer i gang, stiger den til 20 når den er på det livligste. Så passer jeg på at den ikke får synke igjen.
 
Tilbake
Topp