Noen som har oppskrift på English Bitter?

Skulle gjerne laget en god tradisjonell engelsk bitter i allgrainversjon. Svak for den røde fargen, bitterheten og sterk humle.
Forslag, anyone?

Rutof

Fossdal skrev:
Skulle gjerne laget en god tradisjonell engelsk bitter i allgrainversjon. Svak for den røde fargen, bitterheten og sterk humle.
Forslag, anyone?

Jeg og vil brygge en engelsk bitter

Gahr

Norbrygg-medlem
Her er min standardoppskrift:

Andrimne Ordinary Bitter

22,5 liter
OG: 1039
FG: 1010
IBU: 32 (Noonan)

3 kg Thomas Fawcett pale malt, 5,3 EBC
100 g Thomas Fawcett amber malt, 90 EBC
250 g Thomas Fawcett dark crystal malt, 300 EBC
23 g East Kent Goldings, pellets, 5,9 % aa, 60 min.
30 g East Kent Goldings, pellets, 5,9 % aa, 15 min.
30 g East Kent Goldings, pellets, 5,9 % aa, 2 min.
10 g East Kent Goldings, pellets, 5,9 % aa, tørrhumle
1 tab. Servomyces, 15 min.
1/2 tab. Protafloc, 15 min.
White Labs WLP002

Mesking i 60 min. på 65 °C, 5 min. på 78 ° C. Gjæring på 19-20 °C i 10-14 dager, tørrhumle fra dag 5.

Kjempeflott, takk, Gahr! Jeg glemte å sia t dette blir BIAB, har det noe å si for oppskriften?

Gahr

Norbrygg-medlem
Utbyttet ditt vil kanskje være noe lavere enn det som ligger til grunn i oppskriften (ca. 85 %), ellers skulle det ikke ha noen betydning.

Kenneth N

Norbrygg-medlem
Hvis utbytte (BIAB) er mindre skulle det vel kanskje ikke være noe problem å øke maltmengdene noe for å kompensere?  :)

Gahr

Norbrygg-medlem
Kenneth N skrev:
Hvis utbytte (BIAB) er mindre skulle det vel kanskje ikke være noe problem å øke maltmengdene noe for å kompensere?  :)

Nei, det bør gå fint.

OK, så da er det kansje greit å bruke 3,5kg pale palt, 120g amber malt og 290g crystal malt? Jeg har en WLP007, kan den brukes?

Det bør funke fint. Husk på at 007 gjærer lengre ut enn 002. Jeg ville lagt meg på en mesketemp på 67-68 i stede for 65, om du velger å bruke 007. Ellers vil ølet kunne bli i tørreste laget. Det kan være ganske ødeleggende for et så lett øl, syns jeg.

Gahr

Norbrygg-medlem
enig med siste taler. Skru tempen opp litt under meskingen, jeg hadde lagt meg på ca. 67 °C. Maltmengdene er fine.

POSO

Jeg har veldig lyst til å brygge en engelsk bitter. Litt for lenge siden jeg har vært i England nå, men jeg liker både London pride og Old Speckled Hen iallfall.

Lurer på om jeg skal ta utgangspunkt i Andrimne Ordinary Bitter, men kan noen si noe om hvordan fargen blir? Kall meg gjerne femi, men jeg har litt lyst til å havne på noe som er i nærheten av Old Speckled Hen i farge (som profilbildet mitt)  :attevar:

VonRabben

Norbrygg-medlem
POSO skrev:
Jeg har veldig lyst til å brygge en engelsk bitter. Litt for lenge siden jeg har vært i England nå, men jeg liker både London pride og Old Speckled Hen iallfall.

Lurer på om jeg skal ta utgangspunkt i Andrimne Ordinary Bitter, men kan noen si noe om hvordan fargen blir? Kall meg gjerne femi, men jeg har litt lyst til å havne på noe som er i nærheten av Old Speckled Hen i farge (som profilbildet mitt)  :attevar:

Her er en OSH klone hvis du vil prøve deg
http://www.homebrewtalk.com/f64/old-speckled-hen-21132/
Den ligger på 10.2 SRM eller ca 20 EBC

La inn Andrimne Ordinary Bitter i beersmith og den endte opp på 19,8 EBC, så jeg vil anta at fargen ligner temmelig bra på OSH

OyvindEG

Norbrygg-medlem
Gahr skrev:
enig med siste taler. Skru tempen opp litt under meskingen, jeg hadde lagt meg på ca. 67 °C. Maltmengdene er fine.

Merk at mesketemperatur kan variere fra brygger til brygger, og kun er veiledene. Personlig ville jeg ha lagt med på 68-69 °C med 007 på mitt oppsett. Lær ditt eget bryggeri og de gjærstammene du bruker, og tenk mer på OG vs FG og sluttproduktet og velg temperatur ut i fra det.

FrodeSy

Norbrygg-medlem
Temperatur varierer kraftig frå oppsett til oppsett. Sjølv meska eg Andrimnes / Gahrs mild på 69 grader og fekk ønska fylde og utgjæring.

Ser at det er Orfy som har lagt ut oppskrifta. Eg har ikkje brygga denne, men hans Mild-mannered ale (mild) var top notch, så eg ville ha prøvd den, om ikkje anna enn i ein mindre batch.

POSO

Takk for gode råd og tips!  :ilike:

Tror jeg forsøker en Andrimne Ordinary Bitter først, men kommer nok til å prøve OSH-klonen også  :)

Blåser liv i denne tråden igjen:

Jeg er på jakt efter denne intense farven, som jeg vil beskrive som mellom murstensrød og oransje.  Under mine forsøk har jeg beveget meg mellom rav og brun; men ikke fått frem rødskjæret.  Noen tips?

Gahr

Norbrygg-medlem
Morten K. Agerup Myhr skrev:
Blåser liv i denne tråden igjen:

Jeg er på jakt efter denne intense farven, som jeg vil beskrive som mellom murstensrød og oransje.  Under mine forsøk har jeg beveget meg mellom rav og brun; men ikke fått frem rødskjæret.  Noen tips?

Bruk f.eks. en liten mengde black malt til fargejustering.

Så ditt svar først nå, Gahr - da blir det nytt forsøk til helgen.  Det blir Spit MkIX, som forhåpentligvis begynner å nærme seg Spitfire fra Shepherd Neame i utseende, smak og aroma og er altså mitt niende forsøk.  Spitfire MkIX var forøvrig en av Spit-utgavene som er gått inn i historien som en av de mest vellykkede og står øverst på min personlige ønskeliste.  Får jeg ønsket oppfylt om å fly/eie/operere en slik?  Neppe. ;-) 

Jeg er godt fornøyd med denne oppskriften vi har brukt på vår ESB. Hvor lik den er ogrinalen kan sikkert diskuteres :)  Den kan justeres for farge om man ønsker det.

Champion Ale (Fullers ESB clone)

============
Batch size 25 l
Est. IBU: 34
Est. OG: 1.055

5,55 kg Pale Malt
0,50 kg Flaked Corn
0,25 kg Crystal Malt 85

12 g Challenger 60 min.
10 g Northdown 60 min.
10 g Target 60 min.
10 g Challenger 15 min.
10 g Northdown 15 min.
15 g East Kent Goldings 15 min.
10 g East Kent Goldings 2 min. (har også brygget uten å tilsette på 2 min)

60 min mesking på 66-67c, 15 min utmesk på 78c

60 min koking

Gjær
WLP002 – English Ale

HansKr

Topp