1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Noen som har oppskrift på English Bitter?

En tråd i 'Oppskrifter generelt' startet av Fossdal, 6 Mar 2012.

1. FrodeSy

FrodeSy
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Fuller's Bryggeri brukar medium krystall (120-150) i sin bitter, så heilt på trynet blir det ikkje. På andre sida er det ikkje utan grunn Gahr har brukt mørk krystall og ikkje medium. M.a. må du i samanheng med anna type krystallmalt. Men det fins ingen definitiv bitter-oppskrift så du må velge sjøl. For næringa sin del ville eg anten prøvd anna god / velprøvd oppskrift eller så ville eg skaffa meg mørk krystall.

2. Gahr

Gahr
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det går helt fint, men ølet blir selvsagt litt lysere.

3. ingeborgkarioline

ingeborgkarioline
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Kan man bytte ut Dark crystal med spesial B uten at det blir den store forskjellen på denne bitteren? Og er det noe tørrgjær som kan erstatte WLP002?

4. KBA

KBA
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hei, takk jeg fortsetter med sprsmål denne gang om vann.
    Jeg bor i Asker og har vel normalt bløtt overflatevann som drikkevann, hvis det er noen fra Aker/Berum som vel har samme vanforsyning som har noen inspill.
    Siden jeg sliter sånn med Brygging av bittere så lurer jeg på om det er noe jeg kan justere i vannet jeg bruker, både i mesk og kok.
    Jeg har gips i hus.

5. Aasbrygg

Aasbrygg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har lyst til å prøve denne, men er på tørrgjærstadiet ennå, hvilken tørrgjær anbefaler du? Og hvor mye sukker pr liter skal denne karboneres med?

6. Gahr

Gahr
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Tre svar på en gang:

Ingeborgkarioline: Ja, det går nok greit. Special B er ofte litt mørkere, men det funker nok fint.

KBA: Du kan f.eks. bruke litt kalsiumsulfat (gips) i mesken.

Aasbrygg: Jeg hadde antakelig valgt Danstar Nottingham, men da ville jeg økt maesketemperaturen i det første steget med et par grader. 4-6 g/l er fint. Jeg liker litt lavere karbonering av bitter på fat, så jeg hadde nok gått for 4 g/l ved fattapping.

7. Aasbrygg

Aasbrygg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Takk for raskt svar :)

8. Erlendso

Erlendso
    Expand Collapse
    Dommer

Vekker til live denne tråden; Jeg er som en del andre hjemmebryggere på jakt etter den perfekte "best bitter".

IOM at jeg brygger på Speidel blir det en veldig tynn mesk, som kanskje er mest typeriktig til div. tyske lagerøl.
    Britiske øl er kjent for sine såkalte "stiff mashes". Hvor mye har dette å si?

Ser på en del youtube videoer av britiske bryggeri. Det virker som om de opererer med en tykk mesk, relativt lav mesketemp., og hva jeg antar er gjærtyper tilsvarende WLP002 som ikke gjærer spesielt langt ned.

Siste spørsmål: Ser Gahr kun bruker mørk krystall på sin standard bitter. Er det en spesiell grunn til at man ikke fks. bruker en lys og en mørk krystallmalt?

9. Lundis

Lundis
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hei,
    ingen skylling?

Vh
    Paul

10. glennrlie

glennrlie
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Du skal nok skylle ja ;)

11. Stig Aa.

Stig Aa.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Dette er en melding jeg skulle ønske jeg fikk for et halvt år siden:
    Husk at bitter ikke er bitter. I denne tråden snakkes (blandes?) det om ordinary bitter, best bitter og ESB, og det spesifiseres ikke alltid hva som er hva.
    Om du er veldig glad i Fullers Bitter, og ønsker å lage den, så ikke lag en Ordinary Bitter. Her er typedefinisjonene: http://norbrygg.no/bedomming-av-ol/definisjon-av-oltyper/#4a

#51 Stig Aa., 19 Mai 2015
    Sist redigert: 6 Sep 2015
  12. glennrlie

glennrlie
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

13. Erlendso

Erlendso
    Expand Collapse
    Dommer

Ser litt på oppskriftene i Graham Wheelers bok om tradisjonelle britiske øl. (Man kan se inni boken på Amazon)

Kan mengdene med bitterhumle stemme på fks. 25 liter??

2015_09_04_09_17_45_Brew_Your_Own_British_Real_Ale_Graham_Wheeler_9781852492588_Amazon.com_Books.jpg

14. bjartenataas

bjartenataas
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

15. Erlendso

Erlendso
    Expand Collapse
    Dommer

For å svare på min egen post; Regner med Graham Wheeler var på en aldri så lite snurr når han skrev boka... Over 90g bitterhumle på en 1.045 Best bitter ville fått smaksløkene til å gå i spagat!!

Anders- liker dette.
  16. Anders-

Anders-
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Stemmer ikke helt med IBU på 36. Kan vel heller tenkes at de 52g fuggles skal være med de siste 15min?

Erlendso liker dette.
  17. ØyvindO

ØyvindO
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

H
    Jeg har sett andre kloner av dette ølet med tilsvarende mengder humle. Forskjellen er at all humle da er tilsatt på 30 min. Mulig det er "Start of boil" som er feil...

Noget Undergjæret og Erlendso liker dette.
  18. Erlendso

Erlendso
    Expand Collapse
    Dommer

Mange av oppskriftene i boka har samme "feil". Kan tenkes at dette er forklaringen.

Noen som vet om dette er utbredt prosedyre blandt britiske øltyper?

19. mnxnor

mnxnor
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg skal brygge Andrimne ordinary bitter til helgen.
    I boken "Den norske ølrevolusjonen" står det at koketid er 90min.

Stemmer det? Er det noen hensikt i å koke denne i 90 min?

20. Noget Undergjæret

Noget Undergjæret
    Expand Collapse
    Registrert bruker

De fleste mener det ikke har noen hensikt i å koke mer enn 60 minutter hvis det ikke er brukt pilsnermalt.

Selv pleier jeg å holde meg til hva oppskriften sier, hvis jeg ikke mener at jeg vet bedre selv.

vet ikke om dette hjalp deg noe særlig

Del denne siden