Noen som har oppskrift på English Bitter?

Finnes faktisk på alle (to stk) ICA super på nordpolen her. Så en ICA super er kanskje plassen å sjekke.
Goose Island Honkers Ale er også meget bra.
 
Jeg korbonerte min bitter, en bombardier klone, med 6 gr sukker/liter, og opplevde at den trengte 3-4 uker på flaske for å bli bra. Da sto den på ca. 15 grader.
 
Gjennomfører du gjæringen på en god måte, bør en engelsk bitter være drikkeklar så fort den har fått kullsyre.
 
Jeg brygget en allgrain bitter i sommer med WLP002, OG1045. Det tok 4 uker å karbonere ferdig på 19 grader. Etter det var den drikkeklar. Men 2 mnd lagring på 15 grader gjorde den helt smuud :)
 
Så en gang på en video fra ett av bryggeriene i England, der har de bitteren klar for salg etter 10-12 dager.........  Ca en uke gjæring og noen dager modning/klaring og karbonering.  Det ble poengtert at bitter er en ferskvare og smaker best den første tiden, ikke noe lagringsprodukt.

PS. Ikke skyt budbringeren, gjentar bare hva det bryggeriet sa......
 
Enig i at engelsk bitter kan / bør drikkes rimelig fersk, men er den velhumlet vil den godt tåle noen måneder på flaske i en mørk og kjølig kjeller, uten å tape seg vesentlig. Men den VINNER seg altså normalt ikke ved lagring, så der er ikke noe poeng i å ha lang lagring som målsetting.
 
...blir neste brygg.
Jeg har alltid likt engelsk bitter, spesielt de med kremtopp.
Hvordan får jeg til en slik bitter?
Eller hvordan brygger jeg en bitter i motsetning til en pale ale?
Jeg vil gjerne bruke min Fuggles eller East Kent Goldings humle.
Noen innspill tar jeg imot med takk, og brygger godt ale type øl uansett.
 
Det er ingen stor forskjell mellom engelsk pale ale og bitter etter min mening.
Foreslår at du skaffer deg boka British Real Ale 3rd edition av Graham Wheeler.
Den kan kjøpes på www.bookdepository.co.uk hvor den koster €11.87 inkl porto.
Her finner du det meste om brygging av engelske ølsorter.
 
Ærede Forum,

ser denne oppskriften OK ut? Ingenting som stikker seg ut som merkelig? Jeg har komponert den med basis is Jamil Z. sin oppskrift i Brewing Classic Styles. Erstattet Special Roast med Amber -- er uansett veldig lite av den. Merk at batchen er på 12 liter.

HOME BREW RECIPE:
Title: Special Best/Premium Bitter
Author: Basert på Jamils oppskrift

Brew Method: Extract
Style Name: Special/Best/Premium Bitter
Boil Time: 60 min
Batch Size: 12 liters (fermentor volume)
Boil Size: 8 liters
Efficiency: 35% (steeping grains only)

STATS:
Original Gravity: 1.045
Final Gravity: 1.014
ABV (alternate): 4.1%
IBU (tinseth): 25.67
SRM (morey): 10.64

FERMENTABLES:
1.45 kg - Dry Malt Extract - Light (81.9%)

STEEPING GRAINS:
0.125 kg - Aromatic Malt (7.1%)
0.125 kg - Crystal 120L (7.1%)
0.07 kg - Amber (4%)

HOPS:
22 g - Kent Goldings for 60 min, Type: Pellet, Use: Boil (AA 5, IBU: 19.88)
10 g - Kent Goldings for 20 min, Type: Pellet, Use: Boil (AA 5, IBU: 5.47)
8 g - Kent Goldings for 1 min, Type: Pellet, Use: Boil (AA 5, IBU: 0.31)

YEAST:
White Labs - English Ale Yeast WLP002
 
Ser bra ut med tanke på humle-tilsetninger/ibu og maltsammensetning. Men stusser med at du har høyere batch size enn boil volume. Skal du vanne ut til ønsket volum etter kok? Evt se på det og fiks om så du vet at programmet forstår deg riktig og estimerer OG og slikt korrekt.
 
Takk for innspill!

Ja, skal kjøre high gravity på koken. Jeg bruker Brewer's Friend og følger anbefalingene i bruksanvisningen, og har truffet mer eller mindre eksakt på OG hver gang jeg gjør det slik. Boil size blir her bare brukt til IBU-beregning, og batch size til OG.
 
hei jeg har sitti litt på håndbrygg.dk å surra litt med litt opskrifter å lurer på om noen med litt erfaring har trua på detta her. :jaha:
ca. 25l. ferdig. totalt ca.37l vann
OG. 1048            BG1064               FG1008        IBU37
pilsner malt                     3EBC             6000g               72%
crystal malt                  135EBC             1000g               12%
engelsk brown malt       180EBC              300g                 4%
maris otter pale malt        5EBC             1000g                12%

Totalt :                          26EBC             8300g
50gram humle i hver fase :bank2:
East Kent Goldings       5,4%               90min
East Kent Goldings       5,4%               45min
East Kent Goldings       5,4%               15min   Whirfloc 1 tab.
East Kent Goldings       5,4%             tørr fra dag6
gjær
Wyeast 1099 Whitbread Ale 08/02
håper noen har noen meninger å innspill eventuelt forandringer.
hadde tenkt å kalle den Olafsen`s brune bitter :bank2:
 
EKG er en super humle. Tradisjonelt er det vel bare pale som brukes, men det spiller vel liten rolle, blir sikkert godt øl likevel :)
Husk 90min kok når du bruker pilsnermalt.

Stusser litt på at du forventer 25L OG 1048 med 8300g malt. Har du generelt bare 45% utbytte av mesken?
 
nei har satt inn 72% å lurer på om noe er galt. hviss 1kg malt trekker til seg 1,2liter veske så har jeg igjenn 27,4liter også -10% avdampning så har jeg 24,66. eller er jeg helt på jore igjenn :) hadde tenkt 50 gram humle forøvrig i hver fase :) ps. takker for svar runarstock :)
runarstock skrev:
EKG er en super humle. Tradisjonelt er det vel bare pale som brukes, men det spiller vel liten rolle, blir sikkert godt øl likevel :)
Husk 90min kok når du bruker pilsnermalt.

Stusser litt på at du forventer 25L OG 1048 med 8300g malt. Har du generelt bare 45% utbytte av mesken?
 
geiro skrev:
nei har satt inn 72% å lurer på om noe er galt. hviss 1kg malt trekker til seg 1,2liter veske så har jeg igjenn 27,4liter også -10% avdampning så har jeg 24,66. eller er jeg helt på jore igjenn :) hadde tenkt 50 gram humle forøvrig i hver fase :) ps. takker for svar runarstock :)
runarstock skrev:
EKG er en super humle. Tradisjonelt er det vel bare pale som brukes, men det spiller vel liten rolle, blir sikkert godt øl likevel :)
Husk 90min kok når du bruker pilsnermalt.

Stusser litt på at du forventer 25L OG 1048 med 8300g malt. Har du generelt bare 45% utbytte av mesken?

I Beercalc legger du inn det volumet du forventer i bøtta, ikke det totale volum vann du skal bruke. det legger du til ved siden av.
 
ja vist leste brukermanualen en gang til nå :) å da blei det jo noe helt annet :)
blir spennende å prøve i påska :)
runarstock skrev:
geiro skrev:
nei har satt inn 72% å lurer på om noe er galt. hviss 1kg malt trekker til seg 1,2liter veske så har jeg igjenn 27,4liter også -10% avdampning så har jeg 24,66. eller er jeg helt på jore igjenn :) hadde tenkt 50 gram humle forøvrig i hver fase :) ps. takker for svar runarstock :)
runarstock skrev:
EKG er en super humle. Tradisjonelt er det vel bare pale som brukes, men det spiller vel liten rolle, blir sikkert godt øl likevel :)
Husk 90min kok når du bruker pilsnermalt.

Stusser litt på at du forventer 25L OG 1048 med 8300g malt. Har du generelt bare 45% utbytte av mesken?

I Beercalc legger du inn det volumet du forventer i bøtta, ikke det totale volum vann du skal bruke. det legger du til ved siden av.
 
Tilbake
Topp