1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Noen som har oppskrift på English Bitter?

En tråd i 'Oppskrifter generelt' startet av Fossdal, 6 Mar 2012.

1. Fossdal

Fossdal
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Oppskriften jeg har lagt meg på har blitt slik:
    3800g Pale Malt
    250g Dark Crystal 300EBC
    150g Amber Malt 110 EBC
    150g Cara Malt 31 EBC
    Mesking 60 min på 67 grader.
    50g EKG 4% på 60 min.
    30g EKG på 15 min.
    25g EKG på 5 min.
    20g EKG på 0 min.
    Koking 60 min.

OG 1044(Ved utbytte på 75%, jeg må nok ned i maltmengde nå)
    WLP007
    FG 1010
    4,4% ABV.

Denne er kanskje litt mørkere og rødere en OSH, men smaken er veldig lik(dvs bedre :biersmile:) etter 4 uker på fat.
    Her et bilde av FG prøve:

2. TroSev

TroSev
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Er det 60 min koke tid på den.?

3. Fossdal

Fossdal
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Ja, 60 min, har lagt det til i innlegget nå.

4. Hallstein

Hallstein
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Gahr, jeg har en pakke Danstar Nottingham + en pakke Safale-04. Hvilken ville du brukt til den oppskrifta du nevnte? Ville du evt. endra mesketemp med disse gjærene?

5. Gahr

Gahr
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg hadde valgt US-04. Antakelig hadde jeg mesket på 66 °C.

6. Hallstein

Hallstein
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

takk for tipset. Oppskrifta er notert!

7. MagneFV

MagneFV
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Vil det si at den siste humlen skal være i dunken i 5-9 døgn?

8. Gahr

Gahr
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ja.

9. Ingemarh

Ingemarh
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Noen tanker om hva som er riktig mengde sukker til flaskekarbonering av Ordinary bitter? Den skal vel være litt dempet karbonert?

Jeg tenkte rundt 5 gram pr liter. Any thoughts?

10. Hallstein

Hallstein
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ifølge BeerAlchemy appen min, skal en ordinary bitter karboneres til 1 volumes Co2. Det er nesten som å ikke karbonere ølet i det hele tatt... Menmen.

11. AndreasG

AndreasG
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hei

Tenkte å låne denne oppskriften for å brygge mitt andre øl, men det viser seg at lokal leverandør av råvarer ikke har "Northdown" på lager. Kan jeg erstatte denne med tilsvarende mengde Challenger for å oppnå samme IBU? Evt. andre løsninger for å få til drikkende øl?

Var ikke helt heldig med mitt første brygg, så er avhengig av at dette blir fulltreffer! :)

Mvh

Andreas

12. Rutof

Rutof
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Det kan du. Husk å justere etter alfa syren

13. Hallstein

Hallstein
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Vil oppdatere alle i tråden på hvordan det gikk. Gjorde som Gahr sa, og mesket på 66 grader og brukte Safale-04.

Brukte Muntons pale malt, og Weyermann amber og dark crystal.
    samt dette humleskjemaet:

60min 27g EKG
    15min 30g EKG
    01min 30g EKG
    Tørr 10g EKG

Har kun 4 PSI på fatet, slik at ølet blir svært svakt karbonert. Svært lite head å snakke om, men smaker deilig! Engelske øl bør nesten være døde etter min smak, eller ha en liten karbonering som bare kjennes ørlite på tunga. Takker Gahr igjen for en kjempegod oppskrift. Tror faktisk ikke jeg har fått til dårlig øl med NOEN av hans oppskrifter! Old Alen ble en storsuksess i fjor, iallefall. Skal brygge den litt for sent i år også, som i fjor! :p

Annet å merke er at jeg tror jeg begynner å få en "feeling" for mesketemperaturer nå. ølet har bare 3.8% alkohol, og sist jeg lagde en engelsk mild på 3,5% smakte den som vann. Kan ha noe med for høy karbonering og lav mesketemp å gjøre. Føler jeg ble mye mer heldig denne gangen, og ølet har mye kropp selv om det er ganske mildt.

14. Erlend H.

Erlend H.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hva slags øl vil jeg få hvis jeg bruker American Ale (Wyeast Labs #1056) i denne oppskriften på engelsk bitter, og hvordan oppfører denne seg i forhold til WLP002?
    Tar gjerne i mot tips i løpet av natta, skal brygge et eller annet i morgen med denne gjæra!

Mvh,
    Erlend H.

15. Oddvar Demmo

Oddvar Demmo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hva med APA ?

16. Gahr

Gahr
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ølet vil bli tørrere. WLP001 gjærer lenger ut, flokkulerer ikke like kjapt og gir et mer nøytralt esterpreg i ølet.

17. Fossdal

Fossdal
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg prøvde med wlp 013 på min siste bitter, det ble veldig bra!  :biersmile:

18. Skjalg

Skjalg
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hei. Jeg er litt fersk på bryggefronten, men jeg har lyst å lage en utgave av denne. Men jeg har 20-30 gram med challenger og 70 gram East Kent Goldings liggende i fryseren. Vil det ha noe særlig å si for smaken om jeg bytter ut bitterhumlen med challenger?

Så lurer jeg også på hvilke tørrgjær som vil være best, jeg har US-05, US-04 og Nottingham liggende...

Takk for alle svar fra kloke hoder :)

Skjalg

19. FrodeSy

FrodeSy
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Å bytte ut EKG med Challenger som bitterhumle vil gå veldig fint. Pittelittegrann annleis, men minimalt på så lang kok. Husk å justere for forskjellig alfasyrenivå i humlene.

Når det gjeld gjær så ville eg ikkje brukt den amerikanske US-05. Er som ein del andre ikkje overbevist om kor bra S-04 er, men så lenge eg ikkje har prøvd Nottingham i bitter, ville eg gått for S-05.

20. KBA

KBA
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hei, tenkte å prøve meg på Gahr sin ordinary bitter nevnt tidligere, men så at jeg hadde blingsa på beholdnigen.
    Altså sitter jeg med crystal 120EBC istedet for dark crystal, noen som har no inspill på hvordan det vil påvirke smaken.
    Eller sagt på en annen måte, er det verdt det å ta en ekstra tur til bryggesjappa?
    Jeg spør så spesifikt da akkurat bitter er noe jeg sliter skikkelig med å få til.

Del denne siden