Noen som har oppskrift på English Bitter?

Ser ut som en veldig god og smaksrik bitter.

Og deler for øvrig din begeistring for drikken, har London pride som favoritt selv.
 
Pride er nam. Fullers har mykje godt øl  :biersmile:

Lurer elles på om eg burde bruke ein lysare krystallmalt for å kunne auke mengden krystallmalt utover dagens 4,4 % innhald utan at ølet blir noko mørkare. Er nemleg litt redd for at det kanskje er litt for mørkt allereie utan at eg nødvendigvis skal klone ølet. Sjølv om Chiswick er ein svært lettdrikkeleg bitter så bør den ha litt ryggrad. Men det er kanskje ikkje så mykje meir som skal til?
 
Sitter å tukler litt med en ESB? i en slags amerikansk humlearoma. Hvordan funker munich malt med valgte humetyper?
Bør jeg ned på mengden munich og caramalt og heller ha i noe annet?


Jule ESB Style: Eisbock Brewer: Lars Oust

Statistics
Volume: 25 liters
OG: 1059
FG:
Alcohol: 5.9 % by vol.
Colour: 27 EBC (Deep amber / light copper)
Bitterness: 23 IBU
BU/GU: 0.38
Fermentables
Pale Malt 7 EBC 7 EBC 4400g  70%
Munich Malt 20 EBC 20 EBC 1130g  18%
Cara Crystal 120 EBC 120 EBC 775g  12%
Mash schedule: 67 degrees for 60 minutes, 78 degrees for 10 minutes.
Hops
Chinook 12.6% alpha 15 g 60 minutes
Cascade 6.5% alpha 35 g 10 minutes
Amarillo 6.5% alpha 50 g dry hopped

Fermentation
Yeast: Safale S-04
Comments:
 
kanskje litt mye krystall? Ellers så tror jeg det blir godt! Jeg personlig ville ha gjort den litt mer bitter, siden det er såpass mye malt og høy alkoholprosent. Men smaken er som baken  ;D
 
Jeg har veldig lyst til å brygge en engelsk bitter. Litt for lenge siden jeg har vært i England nå, men jeg liker både London pride og Old Speckled Hen iallfall.

Lurer på om jeg skal ta utgangspunkt i Andrimne Ordinary Bitter, men kan noen si noe om hvordan fargen blir? Kall meg gjerne femi, men jeg har litt lyst til å havne på noe som er i nærheten av Old Speckled Hen i farge (som profilbildet mitt)  :attevar:
 
POSO skrev:
Jeg har veldig lyst til å brygge en engelsk bitter. Litt for lenge siden jeg har vært i England nå, men jeg liker både London pride og Old Speckled Hen iallfall.

Lurer på om jeg skal ta utgangspunkt i Andrimne Ordinary Bitter, men kan noen si noe om hvordan fargen blir? Kall meg gjerne femi, men jeg har litt lyst til å havne på noe som er i nærheten av Old Speckled Hen i farge (som profilbildet mitt)  :attevar:

Her er en OSH klone hvis du vil prøve deg
http://www.homebrewtalk.com/f64/old-speckled-hen-21132/
Den ligger på 10.2 SRM eller ca 20 EBC

La inn Andrimne Ordinary Bitter i beersmith og den endte opp på 19,8 EBC, så jeg vil anta at fargen ligner temmelig bra på OSH
 
Gahr skrev:
enig med siste taler. Skru tempen opp litt under meskingen, jeg hadde lagt meg på ca. 67 °C. Maltmengdene er fine.

Merk at mesketemperatur kan variere fra brygger til brygger, og kun er veiledene. Personlig ville jeg ha lagt med på 68-69 °C med 007 på mitt oppsett. Lær ditt eget bryggeri og de gjærstammene du bruker, og tenk mer på OG vs FG og sluttproduktet og velg temperatur ut i fra det.
 
Temperatur varierer kraftig frå oppsett til oppsett. Sjølv meska eg Andrimnes / Gahrs mild på 69 grader og fekk ønska fylde og utgjæring.

Ser at det er Orfy som har lagt ut oppskrifta. Eg har ikkje brygga denne, men hans Mild-mannered ale (mild) var top notch, så eg ville ha prøvd den, om ikkje anna enn i ein mindre batch.
 
Takk for gode råd og tips!  :ilike:

Tror jeg forsøker en Andrimne Ordinary Bitter først, men kommer nok til å prøve OSH-klonen også  :)
 
Satte øl i går kveld. Ølsett Geordi Bitter. Brukte to sett i stedet for ett på 25 liter vann. Skal etter bruksanvisning være ett sett samt en kg sukker på 22 l.
-OG ble fremdeles ikke mer ca 1036. Kan jeg kjøpe vanlig 1/2 kg Moss maltekstrakt og tilsette i dag etter at gjæringen har startet uten at noe blir ødelagt. Må jeg ha mere gjær?
-Hvor mye vil dette ca øke OG?

-Synes malten i ølsettet var litt tynn i smaken så om en tre fire dager tørrhumle med 250g Target blomst humle i ei uke ??

Hilsen Syver  :help:
 
Ordinary bitter by the numbers:

OG: 1.032–1.040 (8–10 °P)
FG: 1.007–1.011 (1.8–2.8 °P)
SRM: 4–14
IBU: 25–35
ABV: 3.2–3.8%

MAO, OG er ok. Tørrhumle med pellets, 50 gram engelsk humle (fuggles/challenger/admiral/east kent goldings) så blir det nok bra  :yes:
 
Jeg har lyst til å brygge en skikkelig god bitter. Kan noen anbefale en oppskrift? Jeg liker veldig godt nøgne ø sin bitter
 
Kan gi noen generelle tips som har funket for meg;

1. Prøv å hold OG under 1.050. Ideelt sett 1.040 - 1.045. Bitter skal ikke være søtt og "cloying", men lettdrikkelig.
2. Mesk relativt lavt. Engelskmenn som brygger autentisk Ordinary bitter og Best bitter ser ut til å meske på 65-66 grader i en time.
3. Bruk Engelske humletyper. Goldings, EKG eller Fuggles til smak og aroma (evt bitterhet), Challenger, Target, Northdown, eller Admiral til bitterhet. Mange er kanskje uenig med meg, men jeg liker ikke mye "late hopping" i en bitter. Humlen synes jeg ikke bør ta for mye plass. Til en 24-liters batch bruker jeg ofte EKG som bitterhumle til 25 IBU og kun 12 gram EKG på henholdsvis 15 og 1 minutt. Dette er smak og behag, men jeg liker at bitteren min er mer lik John Smith eller Boddingtons enn fks. Spitfire.
4. Bruk en god engelsk gjær. Desto sterkere bitter du brygger, desto lengre ned bør gjæren gå. For ordinary og best bitter fungerer WLP002 eller WLP005. For Extra Special Bitter synes jeg WLP007 og WLP013 fungerer best. 
5. Hovedingrediensene er Pale-malt og noe crystal av varierende farge. En bitter kan også brygges med kun pale-malt. I Brewing Classic styles anbefales en dash Armoa-malt. Enkelte bruker flaket bygg i tillegg. I england er det ikke uvanlig at enkelte bryggeri bruker mais eller sukker, men dette har ikke jeg prøvd.
 
Her er min standardoppskrift:

Andrimne Ordinary Bitter

22,5 liter
OG: 1039
FG: 1010
IBU: 32 (Noonan)

3 kg Thomas Fawcett pale malt, 5,3 EBC
100 g Thomas Fawcett amber malt, 90 EBC
250 g Thomas Fawcett dark crystal malt, 300 EBC
23 g East Kent Goldings, pellets, 5,9 % aa, 60 min.
30 g East Kent Goldings, pellets, 5,9 % aa, 15 min.
30 g East Kent Goldings, pellets, 5,9 % aa, 2 min.
10 g East Kent Goldings, pellets, 5,9 % aa, tørrhumle
1 tab. Servomyces, 15 min.
1/2 tab. Protafloc, 15 min.
White Labs WLP002

Mesking i 60 min. på 65 °C, 5 min. på 78 ° C. Gjæring på 19-20 °C i 10-14 dager, tørrhumle fra dag 5.

Litt mer humlet enn det Erlendso anbefaler, men dette er smak og behag.
 
Gahr skrev:
Her er min standardoppskrift:

Andrimne Ordinary Bitter

22,5 liter
OG: 1039
FG: 1010
IBU: 32 (Noonan)

3 kg Thomas Fawcett pale malt, 5,3 EBC
100 g Thomas Fawcett amber malt, 90 EBC
250 g Thomas Fawcett dark crystal malt, 300 EBC
23 g East Kent Goldings, pellets, 5,9 % aa, 60 min.
30 g East Kent Goldings, pellets, 5,9 % aa, 15 min.
30 g East Kent Goldings, pellets, 5,9 % aa, 2 min.
10 g East Kent Goldings, pellets, 5,9 % aa, tørrhumle
1 tab. Servomyces, 15 min.
1/2 tab. Protafloc, 15 min.
White Labs WLP002

Mesking i 60 min. på 65 °C, 5 min. på 78 ° C. Gjæring på 19-20 °C i 10-14 dager, tørrhumle fra dag 5.

Litt mer humlet enn det Erlendso anbefaler, men dette er smak og behag.

Denne er god :)
 
Tusen takk for gode tips og oppskrifter. Jeg gleder meg til å komme i gang!
 
Noen som har en fin referanse bitter som er mulig å få tak i på butikken?
Jeg har nemlig prøvd med på AOB men er litt usikker på om det er noe feil med smaken, eller om det bare er karboneringen som er litt feil.

Endre
 
Goose Island Honkers Ale er en fin bitter som selges på flere litt større butikker. Vet ikke hvor typeriktig den er, men den er jæskla god.
 
Fullers London Pride er en klassiker, og en meget god sådan. Mange butikker som har den inne etterhvert. At den nå til og med er tilgjengelig her i Fyllingsdalen (Meny Oasen) er et sikkert tegn på at verden faktisk går fremover.
 
Tilbake
Topp