Justere Vestkyst-oppskriften litt?

Finn Berger

Moderator
Jeg skal i gang med årets juleforsyning av Vestkyst (eller "Kalvsjøkyst", etter det lille vannet jeg bor ved:).)

Maltoppskriften ser slik ut:
14.0 kg Thomas Fawcett maris otter pale malt
0.6 kg Thomas Fawcett pale crystal malt, 70 EbC
0.6 kg Thomas Fawcett crystal malt, 130-150 EBC

Det jeg funderer på, er å ha i litt SpecialX fra BestMalz. Her er beskirvelsen malteriet gir av denne malten:

"BEST Special X imparts to beer – depending on the amount in the grist – a smooth roasty flavor reminiscent of raisins or dried fruit. The beer possesses a chestnut to dark hue (depending on rate) and an aromatic and harmonious full-bodied character. The malt does not, however, introduce bitter roasted flavors but rather brings a mild smoothness to beer without any of the astringent qualities associated with other dark malts.
Special X is a cool and “crafty ” malt-product. Any craft-brewer should try-out this malt in his or her creations and impress with a rich mix of flavors.
For amber-colored beers, all types of dark beer, Belgian styles like Abbey, Trappist beer, Belgian Ales and Dutch-style beers (wit beers).
With this malt very dark, highly aromatic beers can be made which, however, do not taste overly sweet. With a maximum of 20% in the grain bill this malt imparts a chestnut red color.
The full bodied flavor resembles port and sherry tones."

Jeg har brukt det litt i andre, mørke øl, og kan vel underskrive på beskrivelsen. Spørsmålet er; bør jeg bruke det i en Veskyst får å gi den bare litt av dette mørk-frukt preget? Det er jo i utgangspunktet ikke noen lett, lys IPA, og jeg har lyst til å gå enda litt lenger ut på den greina som leder vekk fra det lette og lyse. Jeg tenker på å bruke bare 200 gram, eller kanskje litt mer. Er det nok?

Ville dere gjort det? Eventuelt; hvor mye ville dere brukt?
 
Ett av mine favoritt kjøpeøl. Hvorfor ikke justere likevel? Ville sjøl lagt til ørlite mer bitterhumle i Vestkyst
 
Hei, liker selv å eksperimentere med kjente oppskrifter, ikke alltid vellykket, men noen ganger treffer det bra. Vestkyst er jo et humlesterkt øl, og da kommer ikke malten så godt fram, men kanskje denne tilsetningen kommer igjennom? Ville absolutt prøvd.
 
Jamen da hadde det jo ikke vært Vestkyst lenger;). Gjør den lysere, og den blir bare en vanlig IPA.

Vel, det blir det vel ikke uansett hvilken vei man endrer oppskriften. SpecialX er litt skummelt; du merker ganske fort at det er der, og det blir fort for mye, slik at den mørke frukten trenger seg på. Jeg har en English Southern Brown Ale med litt under 5% av stoffet, og ønsker nok at jeg hadde brukt det halve. Ølet er godt, men litt sært.

Men litt tror jeg kan bli godt i en Vestkyst.
 
Det som i mine øyne gjør Vestkyst så god er humle skjemaet
men om du vil gjøre den om til en American Amber eller India Red blir det sikkert godt det og
 
Tilbake
Topp