Vil dette kunne gi dårlig utgjæring?

Hvis gjæren min fikk lov til å ha 20-21 grader romtemperatur første dagen og deretter falt temperaturen til rundt 18,5,-19, vil det muligens føre til dårlig utgjæring?

Det skjedde med forrige batch også og den stoppet opp på FG 1,013 så lurte på om litt variabel temperatur i starten kunne være årsak i det?:)

Temperaturen bør optimalt sett ikke falle i løpet av gjæringsforløpet. Hva var OG?

OG på denne batchen var vel rundt 1,051 , har ikke tatt målinger siden jeg satt dunken.

Har mulighet til å flytte den ut til gjesterommet der det er en panelovn og litt varmere i nærheten av ovnen, bør jeg gjøre det? I dette skapet er jeg nok litt mer prisgitt naturen, og de panelovnene er såpass svake at de klarer ikke justere temperaturen noe særlig..

Får man usmaker av fallende gjær temp?

Tror det er større risiko for usmaker ved gjæring (under stormgjæringen) på for høy temperatur.

Hva var OG på batchen som endte på 1,013? Har du regnet ut hvor høy utgjæring du hadde? 1,013 trenger ikke nødvendigvis være noe unormalt. Kommer jo såklart på OG, hvilke type gjær du brukte, hvor mye du pitchet, tilsetning av oksygen, mesketemperatur osv.. :)

Det skader nok ikke ølet å sette det i et rom som holder noen grader høyere temperatur om stormgjæringen er over.

Om du ikke har et sånt LCD termomenter på gjæringskaret så ville jeg skaffet det. Da får du en ide om hvor mange grader vørteren holder. Det er det som er avgjørende til en hver tid, ikke nødvendigvis temperaturen i rommet. Det henger jo sammen, men temperaturen i vørteren øker under stormgjæringen, og ligger noen grader over temperaturen i rommet. Det kan derfor være greit å sette gjæringskaret i et rom som holder noen grader lavere temperatur enn ønsket gjæringstemperatur i starten, og så flytte gjæringskaret inn i et rom som holder noe høyere temperatur etter at stormgjæringen har gitt seg, slik at ikke gjæren for et temperaturfall. Det forutsetter såklart at man har muligheten til det :)

Ellers er virkelig et kjøleskap, varmeelement og STC-1000 å anbefale.

Tror det er større risiko for usmaker ved gjæring (under stormgjæringen) på for høy temperatur.

Hva var OG på batchen som endte på 1,013? Har du regnet ut hvor høy utgjæring du hadde? 1,013 trenger ikke nødvendigvis være noe unormalt. Kommer jo såklart på OG, hvilke type gjær du brukte, hvor mye du pitchet, tilsetning av oksygen, mesketemperatur osv.. :)

Det skader nok ikke ølet å sette det i et rom som holder noen grader høyere temperatur om stormgjæringen er over.

Om du ikke har et sånt LCD termomenter på gjæringskaret så ville jeg skaffet det. Da får du en ide om hvor mange grader vørteren holder. Det er det som er avgjørende til en hver tid, ikke nødvendigvis temperaturen i rommet. Det henger jo sammen, men temperaturen i vørteren øker under stormgjæringen, og ligger noen grader over temperaturen i rommet. Det kan derfor være greit å sette gjæringskaret i et rom som holder noen grader lavere temperatur enn ønsket gjæringstemperatur i starten, og så flytte gjæringskaret inn i et rom som holder noe høyere temperatur etter at stormgjæringen har gitt seg, slik at ikke gjæren for et temperaturfall. Det forutsetter såklart at man har muligheten til det :)

Ellers er virkelig et kjøleskap, varmeelement og STC-1000 å anbefale.

OG på batchen som endte på 1,013 var vel rundt 1,0475 tror jeg.

LCD termometer har jeg:) Der stodt det 2 grader varmere enn romtemperatur i en dag, og så datt det ned til det samme som romtemperatur (når den falt).

Tror jeg setter den nærmere panelovn i et annet rom sånn at temperaturen kommer opp rundt 20 i brygget og får gjæret ut ordentlig.
Brukte en pakke tørrgjær jeg fikk av bryggselv, fikk dessverre ikke med meg navnet men var en weiss type. Oksygen, her slurvet jeg første gangen, rørte kun litt rundt med ei sleiv mens jeg nå har rista godt for å få inn litt luft. Mesker ikke foreløpig, kit-brygging for å få kontroll på basics;)

OG på 1,0475 og FG på 1,013 tilsvarer en utgjæring på 72,6 %. Ikke nødvendigvis så ille det. Kommer som sagt an på en del faktorer, som blant annet hvilke gjær som er brukt.

Kan nok være greit å sette den i et varmere rom ja, og få opp temperaturen i vørteren noe.

Reell attuenasjon på 59% ved tilsynelatende attuenasjon på 72% (http://realbeer.com/spencer/attenuation.html)

Men er det den reelle leverandørene, f. eks. White Labs, oppgir på sine sider med info om de ulike gjærtypene? Jeg har alltid trodd det var forventet utgjæring som ble oppgitt, som man regner ut ved formelen (OG-FG)/OG. Mener også det er denne måten som er brukt i Brewing Classic styles, men kan være jeg husker galt nå.

Tilbake
Topp