Vil mange ulike humler slå hverandre i hjel?

Er det ikke slik at 0, 5, 10, 15 min humle vil gi en del smak, mens det først og fremst er tørrhumlinga som gir aromaen? Hvis ikke humla på nevnte tidspunkt gir smak, er det jo ikke vits i å humle under koking, bortsett fra bitterhumla da...

Ettersmaken i IPA-ene mine er meget god, både mtp humle og malt. Skal kjøre overdreven tørrhumlig rett før FG nås, da bør det bli gode greier.

Er det ikke slik at 0, 5, 10, 15 min humle vil gi en del smak, mens det først og fremst er tørrhumlinga som gir aromaen? Hvis ikke humla på nevnte tidspunkt gir smak, er det jo ikke vits i å humle under koking, bortsett fra bitterhumla da...

Ettersmaken i IPA-ene mine er meget god, både mtp humle og malt. Skal kjøre overdreven tørrhumlig rett før FG nås, da bør det bli gode greier.

Våre smaker er: salt, søtt, surt, bittert og umami. Alt annet er aroma. Det er andre aromaer fra varm humling, men det er aroma og ikke smak. Navnet smakshumle er misvisende. Prøv å drikk en øl med bare smakshumle mens du holder deg for nesa.

mvh

Bårdd

Ut ifra mine erfaringer så gir 30 og 15 svært lite aroma. De blir mer smakshumle. 30 minutter er litt i grenseland for å si det pent. I mine øyne får du ikke aroma hvis humla er kokt. Man gjør jo egentlig det, men jeg er IPA-hore og vil si at man mister omtrent all aroma med en gang en humle er kokt. Aromaen du får fra kokt humle er uansett ikke frisk, men annerledes.

En analogi kan være hvitløk. Hvis du steker den mer enn 30 sekunder så lukter det mindre. Hvis du tar den varme panna av plata og hiver løken oppi da lukter og smaker den mye mer. Varme ødelegger ferskvarer. Humle er en ferskvare deluxe.

Noe å merke seg er også flashpointene til de forskjellige oljene. Altså temperaturen hvor oljene fordunster.
Tilsetter du f.eks Amarillo i kok så mister man mye myrcene. Amarillo inneholder mye myrcene. Amarillo ER myrcene.
Så dvs at man går glipp av veldig mye av det amarillo har å by på. Hvis man tilsetter den som tørrhumle, som er en temperatur langt under flashpointet til myrcene så får man virkelig smake hva amarillo dreier seg om. Som et eksempel.

Skal man lage en humledrevet øl som smaker friskt og bra så må man ta høyde for hvilke oljer som er i hvilken humle og bruke den deretter.

En av mine favoritthumler er nettopp Amarillo. Tilsettes den som tørrhumle og man er nøye på oksygenopptaket og holder den kaldt hele veien fra ferdig gjæring til smaking så er det som å sette tennene i en frisk frukt.

Oksygen og temperatur gjør at alle humler ender opp med å smake ganske likt. En fellesnevner-smak som oppstår når de både har fått temperatur og oksygen, dvs klassisk flaskekarbonering og påfølgende lagring, som jeg ikke fatter at folk som har laget en IPA driver med (lagringen).. med mindre den drikkes dritfersk, ila noen få dager etter satt til karbonering.

Sist redigert:
Ut fra det Bårdd sier så er smakshumle det samme som aromahumle, dog i kokt form. Om en lagrer en IPA i 1 år vil jo det meste av tørrhumlinga være forgjeves. Spm er om aromaen fra smakshumlene fremdeles vil sitte i øllet...

Skal lage en monsterIPA med ca 400 gram humle totalt, men ser av tidligere innlegg at tørrhumlinga bør kjøres like før FG er oppnådd ellers vil gjæren ødelegge aromaene...

Tilbake
Topp