Vill ha TYKT godt SKUM!!

VillWonka skrev:
BjarneHB skrev:
neslekkim skrev:
Ifølge artiklene på forumet, så må du ungå temperaturer under 60ish for å ikke ødelegge for skumfasthet i meskina. Speidel f.eks anbefaler å starte på 38 grader, noe som da ikke er så.. lurt..?

Brygger med speidel og hadde litt problemer med skum jeg også. Pleide å meske inn på 40C men etter at jeg startet å meske inn på 60C har jeg fått mye bedre skumfasthet.
Der var du Bjarne! Det var den mistanken jeg satt igjen med jeg også etter å ha lest litt om enzymer og mesking på forskjellige temperaturer. I helgen hopper jeg over den lave innmeskingstempen på speidelen! Krysser fingre for at det blir bedre:)
Beklager men hadde ikke tid til å svare i dag morges. Jeg lærte dette fra magnumhansen for en stund siden, og det har løst alle mine skum problemer. Selv om jeg mesker med lavmodifisert ekstre pale malt fra weyermann, så dreper den lave temperaturer skummet.
Det er også flere faktorer jeg kom over som er viktige. Starsan i fatet ser ut til å gi dorligere skum. Men å bruke det i gjærings karet ser ut til å fungere greit, altså før gjæringen. Jeg har startet å bruke starsan i gjæringskaret (betterbottle) og fosforsyre (sterkrens) i fatet. Men den viktikste faktoren er nok som magnumhansen presiserer å meske inn ved en temperatur på mere enn 60 C.
 
Havre e
Hansemann skrev:
Er ikke havre noe en kan tilsette i mesken for å få fastere skum? Men hva det gjør med smaken er jo noe annet kanskje...?
Har brygget stout og et par IPA med havre i mesken. Og mener skummet er ganske bra på begge deler. Kan ikke si at havren gjør noe ille med smaken.

Havre er ikke noe tryllemiddel, men brukt riktig kan det absolutt bidra positivt.  Sist jeg brygget Havrestaut, prøvde jeg meg med (etter anbefaling fra Brewing Better Beer av Gordon Strong) å meske havregryna og 1/3 av palemalten på 45 grader i 20 min og så 55 grader i 5 minutter.  Helt kort - det gidder jeg ikke å gjøre igjen.  Havrestauten min har alltid hatt godt og stabilt skum, men ikke denne gangen.

Med skikkelig malt så mener jeg bestemt at gutta over har rett; ligg unna meskesteg under 60 grader. 
 
Tilbake
Topp