vill humle

ok. noen rister vel på hodet. hvem vet, men her kommer spørsmålet.

jeg har tilgang til ekstremt mye vilhumle, men hvordan ser jeg hvordan type det er? er det noen mulighet?

Du kan sikkert sende det inn til en eller annen plass for å måle innholdet i den, men tviler vel på om de greier å finne helt riktig sort.
Men finner du ut innholdet i den er det jo bare å sette noen litt nøytrale brygg og smake på aromaen.
Men regn med at bitterhet og sikkert aroma vil være forskjellig fra sesong til sesong.
Uansett er det gøy med lokal humle og den kan kanskje gi noen spennende smaker.

Ja. jeg SKAL prøve:) Som du sier. det er spennende.
jeg vi gi beskjed hær på forumet når jeg hr fått tak i, slik at andre også kan få dele gleden med meg:)

Ved å skvise litt humle mellom fingrene vil du vel få et hint på om den lukter noe som du vil ha i ølet ditt. 

Sent from my HTC One using Tapatalk

Mener å ha lest at de fleste ville humletyper i Norge ligger på ca 4-5% og har lignende trekk som fuggles. Skal se om jeg finner det igjen.

Tormod B skrev:
ok. noen rister vel på hodet. hvem vet, men her kommer spørsmålet.

jeg har tilgang til ekstremt mye vilhumle, men hvordan ser jeg hvordan type det er? er det noen mulighet?

Ikke her sør-vest regner jeg med?

Fredrik R skrev:
Mener å ha lest at de fleste ville humletyper i Norge ligger på ca 4-5% og har lignende trekk som Fuggles. Skal se om jeg finner det igjen.

Hei.

Det er ca. 20 forskjellige norske arter humle. De er små forskjeller så det er nok mange som er i samme underslekt. Alle er i aroma humle kvalitet, dvs mellom 3-5 alfa. Jeg har 4 forskjellige arter i hagen som er av ur norsk stamme.

HvalerNB skrev:
Hei.

Det er ca. 20 forskjellige norske arter humle. De er små forskjeller så det er nok mange som er i samme underslekt. Alle er i aroma humle kvalitet, dvs mellom 3-5 alfa. Jeg har 4 forskjellige arter i hagen som er av ur norsk stamme.
Så det vil si at jeg burde bare bruke norsk humle for å sette smak ved slutten av koketiden?

Tormod B skrev:
HvalerNB skrev:
Hei.

Så det vil si at jeg burde bare bruke norsk humle for å sette smak ved slutten av koketiden?

Hei.

Ja, det stemmer da norsk humle ikke er sterk nok til å kunne gi skikkelig bitterhet ( etter hva jeg har forstått )

Lukt på de først for å bestemme om de passer med de andre humletypene du bruker og om det er slik lukt og smak du ønsker å ha i brygget ditt

Hvordan vil det være å bare peise på med dobbelt så mye humle til bitterhet?
Blir ikke IBU tilnærmet det samme om man har f.eks 20g 8%  eller 40g 4%?

HvalerNB skrev:
Fredrik R skrev:
Mener å ha lest at de fleste ville humletyper i Norge ligger på ca 4-5% og har lignende trekk som Fuggles. Skal se om jeg finner det igjen.

Hei.

Da var jeg i nærheten av å huske riktig :)

Fredrik R skrev:
HvalerNB skrev:
Fredrik R skrev:

Hei.

Da var jeg i nærheten av å huske riktig :)

Hei.

Visste du at norsk humle kan variere fra rødlige blader med 3 takker til grønne 5 takkers blad?

Mine 4 forskjellige arter er testet for alfasyre og motstandsdyktighet mot sykdom og sopp.

Er ganske morsomt, synes jeg

Har hørt at humlet som vokser rundtomkring i hager er sannsynligvis av gammel avstamning og er tatt vare på i generasjoner pga.gode egenskaperta med litt humle til et gartneri som selger urter og forhør deg der(en spesialist skal vist kunne se forskjell)
Det anntas/sies at humle som lever på kanten av sin eksistens produserer mye av sine virkestoffer slik som mye av den norske frukten,bær og annen mat gjør her til lands

Høst til riktig tid så mye humle du kan å hiv det i frysen,dette må du bare prøve å lage øl avhadde vært spennende med tilbakemelding.

Kjøp noe billig nøytalt skvip av industripils.
Åpne den og tilsett ett gram humle.
Kork på nytt.
La stå i skap 3 dager, ett døgn i kjøleskap og smak.....
Er det smaker du liker, lag øl med det :D
http://www.bertusbrewery.com/2013/03/dry-hopped-bud-light.html?m=1

Som botaniker så kan jeg avkrefte at det finnes flere arter av humle i norge, det er kun en art, og den heter Humulus lupulsu(kanskje kan man etter biologisk artsdefinisjon si at de triploide(eks Crystal og noen andre) er noe annet enn de diploide(de fleste) selv om de er avlet frem fra samme opphav. Derimot er det mange varieteter av humle. Dette blir litt som poteter og druer, mange forskjellige smaker og utseende, men samme art.
For å bestemme alfasyreinnhold må man først av alt klare å ekstrahere den, vil anta at det finnes en standard protokoll med en times kok eller lignende
Å bestemme alfasyreinnhold kan gjøres på forskjellige måter, den beste er væskekromatografi, men det forutsetter tilgang på en lab, og vil sikkert koste en del om man skal teste en prøve som privatperson.
Det burde også være mulig å estimerer litt mindre presist ved å titrere mot en base ved bruk av en indikator og en byrette(langt rør som man kan dryppe væske sakte fra). Da bruker man en base med kjent konsentrasjon, typisk lut NaOH fungerer fint, og en indikator som skifter farge ved pH endring ved rundt 7, eks bromtymolblått, fenolftalien eller fenolrødt. Bromtymolblått er vanligvis grei å bruke ettersom den er gul ved lav pH, grønn ved pH rundt 7 og blå for høy pH. Så gjenstår det bare et fint regnestykke hvor antallet basemolekyler regnes om til syremolekyler. Så krysser jeg fingrene for at ingen eller alle av disse alfasyrene er toprotiske, for da blir det trøblete ettersom mengdeforholdet mellom dem varierer mellom varietetene.

Lurer på om jeg kanskje burde prøve å finne ut om de på labben på jobb kan ta tester relevant for meg :p
Utstyr i massevis har vi jo, det spørst bare om de har rett utstyr der oppe :)

Tilbake
Topp