Villabryggeri / Bryggeri kit Superior / Weck

neslekkim

Norbrygg-medlem
Vinogbar selger:
http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=235&products_id=1857 Og brygging.no kaller det same for villabryggeriet, og maltbua.no selger bare kokepannen som de kaller den.

Har noen erfaring med denne?, Er denne Weck kjelen kurrant?, er jo en enhet med koke-element/kjele, men er den noe å satse på?, alternativet vil være stålkjele og induksjonsplate, men ser ut som denne kjelen kunne være interresant siden den kunne brukes lett til andre ting også (souse vide, gløgg, etc. :) )
 
Har brukt denne kjelen ei stund, men er etter kvart blitt litt lei av å vente på oppkok. Elementet er på 1800W som er i minste laget for 29L. Bruker ei kvasiløysing med ein ekstra kjele på 20L som eg har på ein induksjonstopp. Eg deler brygget når eg koker det opp, for deretter å helle det opp i gryta når det koker. Etter oppkok går det greit med full gryte. Jobber for tida med ny kokekjel av bereder som skal fyres med gass. Men for all del, gryta funker greit sjølv om termostaten ikkje er å stole på, må bruke termometer for å ha temperaturkontroll.
 
Vi har "Villa bryggeri - med 2 el-panner" fra Brygging.no. Det skal i utgangspunktet være to like kjeler som er med på oppsettet du linker til, men vi fikk med én  Brewferm-kjel med digital temperaturkontroll og én kjel som er ganske lik Weck kjelen.

Kjelene fungerer så som så. Det er litt lite effekt til å få skikkelig kok og termostaten er svært dårlig. Termostaten på den weck liknende kjelen har nå slått seg vrang slik at den ikke vil koke lenger enn noen minutter av gangen før den slår seg av, så vi er nødt til å benytte Brewferm kjelen til koking.

Vi har begynt å sikle litt på en 50 l Speidel nå. Det er selvsagt en stor investering, men man skal lete lenge etter et mer kompakt, hendig og automatisert system til den prisen. Når vi kjøpte villabryggeriet kunne vi ikke stort om brygging. Vi så litt på Speidelen og lo bare av prisen, kunne ikke skjønne at noen ville betale så mye for et oppsett når man kan få villabryggeriet til en brøkdel av prisen. I dag derimot, etter å ha brygget en god del brygg, ser vi verdien av en Speidel  :p

edit: Ser det kom et innlegg mens jeg skrev. Oppkok tar rimelig lang tid ja. Men kjelene vi fikk med er på 2 kW, ikke 1,8 kW. Et liggeunderlag som isolasjon har hjulpet til å redusere tiden ganske så mye.
 
ivaaar skrev:
Har brukt denne kjelen ei stund, men er etter kvart blitt litt lei av å vente på oppkok. Elementet er på 1800W som er i minste laget for 29L. Bruker ei kvasiløysing med ein ekstra kjele på 20L som eg har på ein induksjonstopp. Eg deler brygget når eg koker det opp, for deretter å helle det opp i gryta når det koker. Etter oppkok går det greit med full gryte. Jobber for tida med ny kokekjel av bereder som skal fyres med gass. Men for all del, gryta funker greit sjølv om termostaten ikkje er å stole på, må bruke termometer for å ha temperaturkontroll.

Men en induksjonsplate gir vel deg bare 2000 watt også?
 
Stemmer at den gir 2000W, men deler ein brygget og koker halparten på induksjonen og resten i gryta med element går det ein tanke raskare :)
 
Har sett litt på disse enkle induskjonsplatene, koster jo bare 400-700 spenn rundtomkring, men vet ikke om de er store nok itl å ha en typ 30+ liters kjele stabilt oppå da.
Driver nå og leter etter hvor jeg kan finne kjele som fungerer på induksjon, men stål koster masse gryn :(
 
Tilbake
Topp