trenger veiledning

andr

 
Hei.

"Førstereisegutt" i ølbrygging så her kan det komme en del spørsmål som for mange virker selvskrevne.
Er bitt av basillen, så nå vil jeg prøve å brygge øl selv. Har saumfaret nettet etter hva jeg trenger av utstyr etc. Er forsatt litt usikker på om jeg skal kjøpe ting for ting eller gå for et "new brewer-sett" Tips?

Har sett på en del sider etter utstyret jeg trenger, men er likevel litt usikker.

Her følger en del linker til sider jeg vurdere å kjøpe fra.

http://vinogbar.no/product_info.php...=365&osCsid=381542660d69c35ee54ea39b02dd5509 (trenger jeg mer her enn det som er i startpakken for å kunne brygge. Kjele etc.? )

http://morebeer.com/product.html?product_id=15911 denne kitten fra morebeer.com. Hvordan er pris? Noen som har erfaringer mtp smak osv.? Er dette noe som vil fungere i det lange løp?

Hvordan vil denne startkitten fungere i forhold til den over? http://www.williamsbrewing.com/HOME_BREWERY_-_NO_INGREDIENTS_C156.cfm (prisforskjellen er ganske stor)


All respons taes hyggelig imot!

Andreas
 
Hei,

Tror også Europris har det du trenger, skal du starte enkelt trenger du også en gryte og koke i. Hyttekjelen på 20 liter er en fin start da. Å bestille nybegynnersett fra USA er litt dumt, for du får det samme i Norge. Ting som man ikke får i Norge bestiller man fra USA.

Stikk innom en Europris og se, så finner du alt du trenger uten gryten til billig penge.. Blir du bitt av basillen blir det mye mer og kjøpe, og da er det mange fine nettsteder i USA.

Richard
 
Enkleste bryggeutstyr består av kun en stor kjele og et gjæringskar. Det er enkelt å skaffe.
Her kan du koke godt øl med maltekstrakt humle og tilsette gjær når det har blitt kaldt. En kjølespiral laget av
glødde kobber rør er å anbefale. Jeg kjølte mitt første brygg med å sette bryggekaret i et kaldt vannbad men
det er ikke den beste løsningen. Det er lett å søle å få kontaminering, bakteriesmitte, i ølet.

Skal du prøve maltbrygging kan du benytte en kjølebag med en "sil" (falsk bunn) laget av kobberrør i bunnen. Den benytes til å meske, trekke ut sukkerstoffene, fra malten. Jeg anbefaler sterk boka til Bjørnstad og Haavarsholm: Moderne hjemmebrygging. Der er dette utstyrt beskrevet i detalj med bilder om meget instruktiv "bruksanvisning". Mener de selger den gjennom Norbrygg.

Lykke til

Terje
 
Bryggeutstyr finnes i all slags kvalitet, pris, brukervennlighet og fleksibilitet. Det kommer altså helt an på hvordan du vil brygge og hvor mye penger du vil bruke på det. Du kunne kanskje kjøpt enkle varer, slik som Vin og Bar tilbyr (og som du uten unntak finner på Europris, så slipper du å betale for posten), bare for å sette igang.  :brygging:

Da har du det du trenger for å brygge med ølsett, altså gjæringsdunk, hevert, korkemaskin, oechslevekt osv. Alt dette kommer du til å ha bruk for når du evt oppgraderer til maltbrygging, og imens kan du bli kjent med hygienisk praksisk, flasking og ettergjæring, mm. Det er ikke så farlig å 'drite seg ut' med et ølsett på 120 kr som med et helmaltbrygg du har brukt hele dagen på, og gjæringsprosessen er spennende nok til å begynne med.

Dersom du kjøper en stor kjele (bortimot 30 liter) til, kan du brygge på maltekstrakt og humle. Ølet ditt vil da allerede smake mye mer divers og bedre. En kjøler trenger du da også, men mye mer enn et kobberrør på 5 meter som er bøyd som en spiral og koblet til springen er det ikke.

For å ta steget til maltbrygging må man nok grave dypest i pengepungen. Da blir det maltmølle, silbun, enda en gryte (til varmtvann) eller/og en kjøleboks som meskekar osv. Her tar mulighetene virkelig av!  :biersmile:

Uansett, å brygge hjemme er en interessant hobby og jeg synes det å brygge med ølsett allerede var kjempespennende til å begynne med. Resten kommer fortere enn du aner :)

Et tips: sjekk hjemmesiden til Petit Agentur. Denne butikken selger stortsett alt du trenger inkludert óg utover det enkle ølsettassortiment til Europris. Du får bra service og slipper mas med tollen.

Har du mere spørsmål, er det bare å spørre her på forumet eller på epostlisten.

Edit:
Et tips jeg kom på. Dersom du blir riktig ivrig og løper til Europris i morgen kl 08:00, kjøp heller to ølsett, altså sånne bokser med maltsirup oppi. Det er bedre enn én boks + masse sukker som bare gjør brygget vannete og syrlig.
 
Andr skrev:
Hei.
Takk for hjelpa på det siste innlegget der!

Hvis jeg nå har forstått rett må jeg kjøpe gjæringsdunk, hevert, korkemaskin, oechslevekt, 2 bokser med maltsirup og en stor kjele? Og da trenger jeg i tillegg et maltekstrakt fra f.eks vin og bra, (hvor jeg selv kan velge øl-type)?
En boks med maltsirup er egentlig tykk vørter som allerede er humlet og kokt. Det vil si at du ikke trenger en kjel for å -sette- øl, for det er i prinsipp man gjør da.

Med en slik boks (eller heller 2 til ett brygg for mer fylde) kan du altså sette øl uten at noe skal kokes. Du trenger kun en vanlig gryte for å varme opp boksen i (au-bain-marie), det står også i medfølgende bruksanvisning.

Når en tar steget opp til maltekstrakt, noe som som regel ser ut som tørt og fint pulver (spraymalt), må du bruke en kjel for å koke blandingen av dette pulveret, vann og humle i. Maltekstrakt er nemlig ikke humlet fra før, i motsettning til ølsettene. Det finnes også maltekstrakt i flytende form, den selger Petit i både små og store doser. Og når man går bort fra ølsett må man altså huske på å skaffe humle og gjær.

Husk ikke bare korkemaskingen, men også rikelig med korker og rene tomflasker. Det siste kan være vanskelig å oppdrive, så en liten børste som passer gjennom flaskeåpningen er veldig kjekt å ha slik at du kan pusse bort grønne muggtepper. Jeg finner ingen tråd som omhandler rengjøring av flasker, men den er du fri til å starte  :biersmile:.
 
Tilbake
Topp