Har av en eller underlig grunn kommet på at det er en god ide å dyrke druer på nordvestlandet.
Jeg har nå 9stk druer av russisk og ukrainsk opprinnelse som skal teste om de klarer å overleve en vinter ute og i tilegg gi meg druer neste september.
Flere som har prøvd?
Min far har hatt to-tre sortar i årasvis. Har vore relativt gunstig klima ved sognefjorden bortsett frå siste to somarane.
Har ikkje vore problem med overvintringa men det er ikkje kvart år druene rekk å bli modne. Det kan sikkert manipulerast litt med plasttak i sessongen ala bringebærtunell.
Veit ikkje kva sortar han har men det kan eg finne ut.
Vindruer skal vel være ganske sure? Uansett, moro om noen får til dette. Vi har noen spredte vinbusker på hytta til svigers, rester etter ballastjord fra seilskutenes dager. Ikke nok til å brygge noe av dessverre.
Ikke noe problem å få vindruer til å overleve de tåler flere minusgrader; Problemet er mangelen på varme om sommeren som gir "sure" druer. En løsning er å dyrke de i en polytunell og legge mørk stein på bakken rundt røttene.
Her er et par bilder av banan-plantene og palmene i Bergen for noen år siden!
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.