Vinkjøler som kjølerom for gjæringsdunk

Er det noen av dere som har brukt et vinkjøleskap som kjøle"rom" til gjæringsdunker?

Var en tur på elkjøp i går og de hadde et Hoover skap til ~5500,- som hadde to soner der den nederste hadde plass til en gjæringsdunk på ~30 liter. I følge specs på http://www.hoover.co.uk/products/25/refrigeration/30/wine-coolers/280/wine-cooler/ går den fra 3 til 18 grader. Funker noe slikt som kjølerom dersom man skal lage noe som krever lavere temp. til gjæring?

Alle hyllene (med unntak av kontrollenheten litt over midten) kan fjernes. Den kunne jo i tilfelle brukt til lagring av øl når man ikke lager noe.

Fungerer sikkert helt fint, men må vel tåle litt søl hvis gjæren jobbe seg ut av gjærlåsen. Den er også ganske dyr, fins vel mye billigere måter å gjøre det på, som f.eks kjøleskap på bruktmarkedet.

Jeg bruker et kjøleskap med UT200 som styrer kjøling - og har samtidig en varmeplate liggende under gjæringsdunken som kobles til for å øke tempen (med samme tempstyring, men da er ikke kjøleskapet koblet til) Ønsker du å gjøre det mer avansert kan du jo bruke 2 stk. UT200 og sette den ene til kjøl og den andre til varme, med såpass differanse at de ikke jobber mot hverandre.

roba skrev:
Jeg bruker et kjøleskap med UT200 som styrer kjøling - og har samtidig en varmeplate liggende under gjæringsdunken som kobles til for å øke tempen (med samme tempstyring, men da er ikke kjøleskapet koblet til) Ønsker du å gjøre det mer avansert kan du jo bruke 2 stk. UT200 og sette den ene til kjøl og den andre til varme, med såpass differanse at de ikke jobber mot hverandre.
Kan du forklare dette litt nærmere? Hva skal du med varmeplaten? Og hva mener du at du bruker den med samme tempstyring, men at ikke kjøleskapet er koblet til?

Hvis du har en temperaturstyring med en strømutgang, kan du bruke denne til ledningen for kjøleskapet. Du legger da temperaturføleren fra temperaturstyringen inne i kjøleskapet og det blir koblet inn og ut etter den temp du har satt på denne - uavhengig av termostaten på selve kjøleskapet (men denne bør stå på det kjørligste).
Derimot for å få varme bruker du ikke kontakten til kjøleskapet, men kjøper f.eks en varmeplate fra Petit (eller noe annet som varmer) og kobler dette til termostaten.. Du har da et varmeskap - i stedet for et kjøleskap  :ilike:

Jeg er ganske lite dyktig når det kommer til slikt merker jeg. :p

roba skrev:
Derimot for å få varme bruker du ikke kontakten til kjøleskapet, men kjøper f.eks en varmeplate fra Petit (eller noe annet som varmer) og kobler dette til termostaten.

Du mener at man skal ha både kulde fra kjøleskapet og varme fra platen på likt for å oppnå ønsket temp sant? Eller mener du at man bare skal styre en av gangen?

Eneste som er litt dumt er at reservekjøleskapet mitt har en full frys. Kjøleskapet er tomt, men om jeg skal bruke det til gjæring i noen uker er det litt kjipt at det ligger masse mat i fryseren som ikke får den kulda som trengs. Tror jeg må skaffe meg litt større fryser. Flaks for meg at jeg skal pusse opp kjøkkenet snart og skal skaffe meg ny kjøler/frys. :)

magne1972 skrev:
disse ser helt topp ut, men har bare testet den et par dager enda.
med den kan du styre både varme og kjøling samtidlig...

Måtte du kjøpe noe for å konvertere vanlige kontakter til noe som passer til den der? Er det slik at f.eks både kjøleskapet og varmeplate kobles til den der da?

Disse er det ikke lov å koble i Norge uten elektrikerutdannelse.  Gjør man noe feil, kan det i verste fall koste liv.

jeg har elektrikerutdannelse, og du kan koble disse uten.
bare koble en skjøteledning til som power supply til termostaten, og bryter-rele utgangene er strømløse, så der kan du til kjøling f.eks. koble ut den originale termostaten til kjøleskapet, og bruke releutgangen fra denne.
jeg har ikke koblet til varme på min, men prinsippet er det samme.
enheten er også CE-merket, så den er godkjent for bruk her til lands.

Tilbake
Topp