Virvlet opp bunnslam

Stian

 
Hei!
Jeg er ganske ny i ølbryggefronten og har nå en weissbier i gjeringsdunk. Har stått i 8 dager.
Målte SG på 1020 (skal være 1011) de siste 3 dagene.
Fikk plutselig en impuls og fant ut at jeg skulle rotere på gjærdunken slik at all bunnslammet blandet seg ut igjen i et håp om å hjelpe gjæringsprosessen.
Angrer jeg veldig nå? Har det noe å si for øllet sin del? Ble ikke tilført noe oksygen.
 
Går helt fint så lenge du ikkje fikk oksygen inn.

Hvis du skriver hvilken gjær, mesketemperatur og gjæringstemperatur du har brukt, så er det også lettere å gi råd:)
 
Går helt fint så lenge du ikkje fikk oksygen inn.

Hvis du skriver hvilken gjær, mesketemperatur og gjæringstemperatur du har brukt, så er det også lettere å gi råd:)

Takk for svar!
Brukte 1pk Mangrove Jack's M20 bavarian Wheat.
Mesket på 65 grader. Har netthandelen koker, så var nok 65grader +- 4 grader.
Gjæres ganske nøyaktig på 20grader.
Er en 25liters batch
Har ikke åpnet lokket en eneste gang siden jeg satt den til gjæring
 
Takk for svar!
Brukte 1pk Mangrove Jack's M20 bavarian Wheat.
Mesket på 65 grader. Har netthandelen koker, så var nok 65grader +- 4 grader.
Gjæres ganske nøyaktig på 20grader.
Er en 25liters batch
Har ikke åpnet lokket en eneste gang siden jeg satt den til gjæring
OK gjæren har eg ikkje prøvd, kanskje andre kan svare der. Mulig lite med en pakke? På 20 grader burde den og ha gjæret seg ferdig.
Et universelt råd er å heve tempen 1-2 grader og se om det hjelper. Sammen med det du gjorde, burde den spise noen poeng til. Hvis ikkje, så er nok showet over og ølet ferdig.
 
OK gjæren har eg ikkje prøvd, kanskje andre kan svare der. Mulig lite med en pakke? På 20 grader burde den og ha gjæret seg ferdig.
Et universelt råd er å heve tempen 1-2 grader og se om det hjelper. Sammen med det du gjorde, burde den spise noen poeng til. Hvis ikkje, så er nok showet over og ølet ferdig.

Ok, skal sette opp tempen og vente et par dager til.
Var bare så redd for at jeg ødela noe ved å blande inn bunnfallet igjen
 
Angående meskinga: Du skal nok - som du sier, også - ikke stole på termostater i sånne kjeler. Sjekk manuelt med håndholdt termometer, og styr temperaturen sjøl. Dersom du har vært oppe på 69 grader tidlig i meskinga, kan du godt ha fått en lite gjærbar vørter.

Gjæren fra MJ har ikke verdens beste rykte - men jeg har ingen erfaring med den, så jeg skal ikke si så mye. Og én pose kan være i minste laget.
 
Jeg har brukt denne gjæren i noen øl og har alltid fått høy FG med den. Så jeg er ganske sikker på at gjæren er synderen i dette tilfellet. Husker dog at ølet ble som regel OK til tross for altfor høy FG, så det er fortsatt håp at dette blir bra;)
 
Jeg har brukt denne gjæren i noen øl og har alltid fått høy FG med den. Så jeg er ganske sikker på at gjæren er synderen i dette tilfellet. Husker dog at ølet ble som regel OK til tross for altfor høy FG, så det er fortsatt håp at dette blir bra;)

Vil 1020 være veldig høyt, eller bare litt høyt i forhold til 1011?
 
Vil 1020 være veldig høyt, eller bare litt høyt i forhold til 1011?
I teorien er det veldig høyt. Spesielt med tanken på at dette er en weissbier...
Jeg sjekket mine notater og to av ølene jeg har brygget med denne gjæren stoppet på 1020, resten gikk ned til 1016. Da er det snakk om både vanlig hefe og dunkel. Det er en stund siden jeg brygget alle disse ølene, men jeg kan huske at alt ble drikkbart og overraskende OK.
Min anbefaling er å la dunken stå varmt ei uke til. Det er mulig at gjæren klarer å jobbe litt til.
Uansett hva som blir av FG kan resultat bli bra. RDWHAHB:)
 
Mangrove Jack er stort sett noe skit..
Mange mener at MJ sin gjær er bare ompakket gjær fra andre produsenter. Jeg har brukt en del av MJ gjær med både gode og dårlige erfaringer.
Jeg har bra erfaring med Liberty Bell Ale. Denne har jeg brukt veldig mange ganger og er nesten blitt en husgjær. Fin allrounder.
New world strong ale har fått veldig gode tilbakemeldinger fra mange. Har brukt den et par-tre ganger i mørke øl. Ganske nøytral, kjempebra flokkulering.
Weiss gjær gir veldig dårlig utgjæring, ellers OK. Kommer nok ikke til å bruke den igjen.
West Coast gjær er veldig treig, tar evighet til å starte. Jeg har fått kjempedårlig fusel med den et par ganger, men så lenge den funker, lager den fine øl.
California Lager er enda treigere en west coast til å starte, men funker bra for mock-lager.

P.S. Dette er ikke en MJ tråd, men jeg tenkte at det kunne vært fint å dele litt erfaring med MJ gjæren:).
 
Har bare dritdårlige erfaringer med MJ. Selv de gangene jeg visste at den var dårlig men ville prøve å motbevise meg selv og ga den ekstra kjærlighet (oksygen).

MJ er vel ikke ompakket nå lengre fra en OEM fabrikant, jeg tror at paraply-firmaet som eier MJ (og GF etc) kjøpte opp OEM-fabrikanten for to år siden eller noe :D

Men M20 var aller verst av de typene jeg prøvde (og har smakt flere andre sine "hefeweizens" med den gjæren og, samme fellesnevner, crap.). Tett fulgt av de belgiske, alt som skulle lage estere og fenoler egentlig, smak mao. Virket som kinesiske plast-knockoffs av tysk stål-maskineri, hvis det er en gangbar analogi.

At M20 stopper høyt overrasker ikke, men kanskje den går videre med litt tid og dulling? Min erfaring er at de er notorisk upålitelige. Med 380 og fast tempskjema kunne jeg nesten stille klokka etter gjæringen.
 
Har bare dritdårlige erfaringer med MJ. Selv de gangene jeg visste at den var dårlig men ville prøve å motbevise meg selv og ga den ekstra kjærlighet (oksygen).

MJ er vel ikke ompakket nå lengre fra en OEM fabrikant, jeg tror at paraply-firmaet som eier MJ (og GF etc) kjøpte opp OEM-fabrikanten for to år siden eller noe :D

Men M20 var aller verst av de typene jeg prøvde (og har smakt flere andre sine "hefeweizens" med den gjæren og, samme fellesnevner, crap.). Tett fulgt av de belgiske, alt som skulle lage estere og fenoler egentlig, smak mao. Virket som kinesiske plast-knockoffs av tysk stål-maskineri, hvis det er en gangbar analogi.

At M20 stopper høyt overrasker ikke, men kanskje den går videre med litt tid og dulling? Min erfaring er at de er notorisk upålitelige. Med 380 og fast tempskjema kunne jeg nesten stille klokka etter gjæringen.

Ja den skal få noen dager til, har ikke mistet håpet heilt enda. Skrudde opp tempen fra 20 til 23 i går, så får se hva som hender.
Kan det være en ide å tilføre en pakke gjær til så sent i prosessen?
 
Ja den skal få noen dager til, har ikke mistet håpet heilt enda. Skrudde opp tempen fra 20 til 23 i går, så får se hva som hender.
Kan det være en ide å tilføre en pakke gjær til så sent i prosessen?

Neh, hadde ikke orket å bruke penger på det. Det er noen, men få næringsttoffer igjen i ølet. Evt hvis du har noen slanter høstet gjær liggende så lag en liten starter og tilsett når den er aktiv, hvis ølet ikke dropper mer. Men uansett. 1.020 trenger ikke være kvalmt liksom, jeg ville bare tatt den for det den er og så brukt en annen gjær neste gang.
 
Hvordan smaker ølet? Er det en aning sødme, så kan du prøve det Miguel foreslår over her. Er det ingen sødme, er ølet utgjæret, og forklaringen må ligge i mesketemperaturen. Men det er ikke veldig sannsynlig.

Litt skummelt å flaske et øl som ikke er utgjæret - du kan få bomber - men har du fat, er det jo greit.
 
Hvordan smaker ølet? Er det en aning sødme, så kan du prøve det Miguel foreslår over her. Er det ingen sødme, er ølet utgjæret, og forklaringen må ligge i mesketemperaturen. Men det er ikke veldig sannsynlig.

Litt skummelt å flaske et øl som ikke er utgjæret - du kan få bomber - men har du fat, er det jo greit.

Skal heldigvis karbonere å oppbevare på fat. Ølet er litt syrlig og noe søtt, men smaker ikke noe stygt.
 
Tilbake
Topp