Vollene Bryggeri (AudunWS)

Med de testene jeg har kjørt får jeg ikke noe særlig effektavvik på induksjon kontra keramisk plate

Odland skrev:
Med de testene jeg har kjørt får jeg ikke noe særlig effektavvik på induksjon kontra keramisk plate

Hvordan målte du? Har du prøvd med flere plater?

Jeg er ganske skeptisk etter å ha forsøkt brygging i en annen, tynnbunnet kjele. Den fungerte bortimot på en komfyr og ikke i det hele tatt på en annen.

Odland skrev:

Hvis man sammenligner en 2kW induksjonsplate mot en 2kW keramisk plate skal oppkok gå betydelig raskere på induksjonsplata, forutsatt at kjelen er induksjonskompatibel.

Prøvde kun med 1 Keramisk topp (Kerwel 2kW) og Jula sin 2kW induksjon. Synes det funker meget bra. Testen er ikke gjort allverden teknisk.

AudunWS skrev:
Det er din og Ghars skyld, Odland;) jeg er så pokkers Blingoman at jeg tror de to kjelene på hver sin side lever et utrygt liv...

Blichmann ser jo veldig flott ut, men er kvaliteten eigentleg så mykje bedre enn dei to andre kjelane med sine tjukke, induksjonskompatible, tri-clad-botnar?

protto skrev:
AudunWS skrev:
Det er din og Ghars skyld, Odland;) jeg er så pokkers Blingoman at jeg tror de to kjelene på hver sin side lever et utrygt liv...

Blichmann ser jo veldig flott ut, men er kvaliteten eigentleg så mykje bedre enn dei to andre kjelane med sine tjukke, induksjonskompatible, tri-clad-botnar?

For å være helt ærlig så tror jeg du har et poeng. Kjelene er blink, men de er også litt amerikansk-bling. Nesten litt jolly :) Og når en får isolert de så ser man uansett ikke forskjell. Kanskje de får bli en stund da... Men krana er jaggu fin!

Blichmann er ikke noe bedre enn andre kvalitetskjeler, men den ferdig tilpassede løsningen (kran, sight glass, termometer, silbunn, hull til autosparge) er bra. De er selvsagt egentlig beregnet for bruk på gass, men funker greit på induksjon også. Størrelsen er veldig fin med tanke på 20-25-litersbatcher. Kjelen er også lett, noe om er fint hvis man må rydde bort bryggeriet mellom bryggedagene. Jeg er meget godt fornøyd med Boilermakeren som meskegryte, men hadde ikke giddet å bytte ut den tykkbunnede kokekjelen min med en ny Blichmann.

Okay, ser poengene her og skal kose meg med de kjelene jeg har. Blichmannen skal kun brukes til mesking så jeg tror ikke den tynne bunnen spiller så stor rolle i mitt oppsett.

Kokekjelen eren Heavy Duty Boil Kettle 15G fra MoreBeer og rett over krana har den et uttak ekstra. Hva kan jeg bruke det til? Gode tips mottas med takk, for det kan jo ikke bare sitte en plugg der... ;) Kjøpte et termometer for å sette i for å ha kontroll på kjølingen, men det krasjer i kjøleren så det blir ikke satt i.

Det er vel som du antydaar for å sette eit termometer i. Kor lang er proba, sidan den treff kjølaren? Hadde det gått med kortare probe?

Homebrewstuff selger termometere med både kort og lang sonde. Kanskje en kort en kan funke.

Mulig unge Odland kan lette dem for det termometeret slik at det slipper å rote til bryggeriet ditt.

Finfint oppsett! På god vei til å bli det nye folkeoppsettet det her:) Er det 10 eller 15 Gallon versjonen av Bling kjelen fra Amerika du har handlet?  Vurderer å handle inn en sånn en selv men da i 15 eller 20 Gallon til mesketank. Tror du den blir i groveste laget for den induksjonsplata fra eltema?

@AxelH - Takk! Jeg kjøpte 15G kjelen. Den er høy og smal og har ikke noe problem med å stå fint på Eltema-plata. Kokekjelen som står på den på bildet er lav og tykk. Den ser mindre ut, men den er også 15G

@Odland - Jeg tror faktisk ikke jeg trenger termometeret i kokekjelen siden jeg har inline-termometer jeg kan bruke når jeg kjøler med whirlpool. Det måtte være om jeg skulle putta det i HLT'n da...

Edit: Denne  er det jeg har liggende

I dag ble det en til tider hektisk bryggedag! Det skjedde ingen store blundere, men masse nytt å tilpasse i det nye bryggeriet. Fikk mye høyere utbytte av meskingen enn antatt, endte opp på 89%. Planen var preboil på 1.046, men endte opp på 1.052. Tilsatte da 3 liter vann i kjele ved kokestart og traff midt i blink på OG.

Kjølte ned 40 liter fra 100 - rett under 20 på 13 minutter! Dessverre hadde den lille kroken (dip tube) Hektet seg i kjøleren og falt av da jeg skulle tappe i gjæringskar, men tror ingen stor skade skjedde bortsett fra at jeg fikk mye vørter i bunn som jeg ikke tappet ut.

Jeg endte opp med 35 liter til gjæring, så om noen uker bør det bli Kölsch til slekt og venner.

Tror jeg kommer til å bli glad i denne løsningen

Nok en lang bryggedag, det tar lang tid å koke dobbelt så store batcher som tidligere. Men det blei nå 35 liter med Wit.

Har fortsatt problemer med tapping til gjæringskar, det skjer noe med den lille kroken jeg har satt i for å tappe ved kanten på kjelen. I dag ble alt tett og det tok en time å få tømt kjelen! Hva funker greit å bruke når man kjøler med kjølespiral?

Tilbake
Topp