Vørteren hvor gjæren går for å dø...

MortenSickel

Norbrygg-medlem
Jeg brygget en runde porter onsdag for halvannen uke siden. Den skulle gjæres med S04 og jeg hadde en runde fra et tidligere brygg som jeg satte en starter på. Imidlertid, jeg hadde tenkt å brygge litt tidligere, så når starteren hadde roet seg ble den stående på ca 5 grader i noen dager. Den så helt fin ut, så jeg pitchet, satt gjæringsbøtta på romtemperatur og dro på hytta... Da jeg kom hjem på søndag var det null aktivitet. Jeg tenkte at det hadde vært litt kjølig, så jeg satt gjæringsbøtta på en MGJ varmeplate jeg har og satt termostat på 22 grader. Etter et par dager til var det fortsatt null aktivitet så jeg begynte å bli litt desperat, så jeg fant en pose lagergjær i kjelleren og satt til den. (Hadde valget mellom lager og belgisk, regnet med at lager ville sette minst preg på ølet) noen dager til, forstatt ingen aktivitet. Jeg måtte flytte gjæringsdunken, så den ble satt på baderomsgulv med varmekabler på 22 grader. Forleden dag stakk jeg innom Strømmen hjemmebrygg og kjøpte et par poser S-04, lagde en sukkerstarter med en av dem, ventet til det var litt fart og pitchet den. Nå har det gått to dager og fortsatt ingen aktivitet. Når jeg sier "ingen aktivitet" så betyr det ingen aktivitet i gjærlåsen og heller ingen skumdannelse eller andre indikasjoner på at gjæren gjør noe.

HJELP!

På et eller annet tidspunkt vil jo noe annet flytte inn og ødelegge vørteren, men jeg dumper den ikke før jeg ser at den har blitt mislykket.

Og jammen var det det den hadde gjort. Takk. (Hmmm, kan denne flyttes til tråden for veldig dumme spørsmål? :rolleyes: ) Da blir det flasking! Ofte er det noe skum på kanten av bøtta eller noe annet som antyder at noe har skjedd - her var det helt rent og helt stille...

Tilbake
Topp