Løseligheten av CO2 i vann er ca 1,7 g/L så du må legge til det til det du finner fra vekttapet for å få mengden alkohol dannet.Fant regnearket. Fra formelen ser jeg at 0,9565 g CO2 gir 1,000 g alkohol.
Løseligheten av CO2 i vann er ca 1,7 g/L så du må legge til det til det du finner fra vekttapet for å få mengden alkohol dannet.Fant regnearket. Fra formelen ser jeg at 0,9565 g CO2 gir 1,000 g alkohol.
Det er jo en svært enkel måte å få opp gjæringskurven på. Og uten å åpne gjæringsfatet for prøvetaking.Hadde det vært mulig å se en «logg» på vekt/gjæring? Jeg ser liksom ikke helt for meg hvordan dette brukes sånn rent praktisk!
Jeg har ikke plottet gjæringsløpet på mange år så de gamle kurvene ligger vel på en harddisk som er kastet forlengst. Men jeg husker at de ble veldig bra. Jeg bruker ei vekt som har 60 kg kapasitet og måler med 20 g intervall. Opprinnelig hadde jeg ei med samme kapasitet og 10 g måleintervall. Men det blir en del dyrere.Ja! Nettopp. Det virker jo svært praktisk å benytte vekt. Dette er en metode jeg gjerne kunne tenke meg å benytte selv. Derfor hadde det vært kult å se resultatene av en slik gjennomføring. Blant annet for å se hvordan man skulle tolke tallene, se på hvor nøyaktig vekt man må ha, etc.
Loggen fra den ene batchen jeg har prøvd dette på med formler ligger her: julebokk-sg-vektHadde det vært mulig å se en «logg» på vekt/gjæring? Jeg ser liksom ikke helt for meg hvordan dette brukes sånn rent praktisk!
Argh. Det er noe som ikke stemmer med justeringa for ølet som jeg tok ut til hydrometer-målinger. Hadde vært veldig bra å se noen andres logger, spesielt gjort med bedre vekt...Loggen fra den ene batchen jeg har prøvd dette på med formler ligger her: julebokk-sg-vekt
Inspill; veiecella i vekta er sikkert grei, men det kan være hensiktsmessig å sjå på bedre instrumentering for å i praksis "zoome in" på det området du er mest interessert. I.e. istedenfor å ha 100g oppløsning fra 0-40kg kan du kanskje ha 1g opplsøning fra 29.95 til 30.05kg bare for å ta et helt random eksempel.
Eg tenkte meir i rettning av at siden dette er ei målebro, vil en forsterker med justerbar offset og gain kunne gjøre akkuratt som beskrevet?Måleinstrumenter fungerer ikke på den måten