Vørtervekt under gjæring

Hadde det vært mulig å se en «logg» på vekt/gjæring? Jeg ser liksom ikke helt for meg hvordan dette brukes sånn rent praktisk!
 
Ja! Nettopp. Det virker jo svært praktisk å benytte vekt. Dette er en metode jeg gjerne kunne tenke meg å benytte selv. Derfor hadde det vært kult å se resultatene av en slik gjennomføring. Blant annet for å se hvordan man skulle tolke tallene, se på hvor nøyaktig vekt man må ha, etc.
 
Ja! Nettopp. Det virker jo svært praktisk å benytte vekt. Dette er en metode jeg gjerne kunne tenke meg å benytte selv. Derfor hadde det vært kult å se resultatene av en slik gjennomføring. Blant annet for å se hvordan man skulle tolke tallene, se på hvor nøyaktig vekt man må ha, etc.
Jeg har ikke plottet gjæringsløpet på mange år så de gamle kurvene ligger vel på en harddisk som er kastet forlengst. Men jeg husker at de ble veldig bra. Jeg bruker ei vekt som har 60 kg kapasitet og måler med 20 g intervall. Opprinnelig hadde jeg ei med samme kapasitet og 10 g måleintervall. Men det blir en del dyrere.
 
Hadde det vært mulig å se en «logg» på vekt/gjæring? Jeg ser liksom ikke helt for meg hvordan dette brukes sånn rent praktisk!
Loggen fra den ene batchen jeg har prøvd dette på med formler ligger her: julebokk-sg-vekt
Målte SG med hydrometer og vekt med ei badevekt én gang hver dag, og regnet så ut produsert alkohol fra begge deler.

Volumet leste jeg bare av på gjæringskaret første dag, og trakk fra for hydrometermålingene underveis.

Jeg brukte en ganske dårlig badevekt med oppgitt usikkerhet 100 gram, men tror egentlig den er dårligere enn det. Tror det er grunnen til den rare målingen på dag 5, som er den samme som dag 4.

Jeg må dele den beregna alkoholen fra vekta på to, og skjønner ikke hvorfor. Etter denne delinga, og med unntak for dag 5, blir resultatet ganske fint.

Jeg har ikke tatt høyde for CO2 som blir igjen i øl og headspace i gjæringskaret, men det er vesentlig mindre enn måleusikkerheten på vekta, så er ikke noe poeng før jeg får bedre vekt.

ABV fra SG formelen er tatt fra brewersfriend.
 
Anbefaler å gjøre dette uten å ta ut prøver underveis for å fjerne feilkilder. Ta OG og startvekta (inklusive gjærstarter selvsagt). Så tar du vektmålinger underveis til konstant vekt. På sluttvekta tar du FG. Så kan du sammenligne verdiene fra de to beregningene. Når du får dette til å stemme kan du begynne å introdusere disse prøveuttakene underveis og korrigere.
 
Eg lekte litt med lignende tanker for en stund siden, men med prosjekter flest så ligger det på den store hylla.

Inspill; veiecella i vekta er sikkert grei, men det kan være hensiktsmessig å sjå på bedre instrumentering for å i praksis "zoome in" på det området du er mest interessert. I.e. istedenfor å ha 100g oppløsning fra 0-40kg kan du kanskje ha 1g opplsøning fra 29.95 til 30.05kg bare for å ta et helt random eksempel.

blei iSpindel istedenfor her, har du wifi dekning der du gjærer kan du lett få låne en for å ha noe å sammenligne med, uten å ta prøver underveis. Regner med å få noe deler om ei uke eller to (med forbehold om at du er i Bergen da, post er slitsomt)
 
Inspill; veiecella i vekta er sikkert grei, men det kan være hensiktsmessig å sjå på bedre instrumentering for å i praksis "zoome in" på det området du er mest interessert. I.e. istedenfor å ha 100g oppløsning fra 0-40kg kan du kanskje ha 1g opplsøning fra 29.95 til 30.05kg bare for å ta et helt random eksempel.

Måleinstrumenter fungerer ikke på den måten, unntatt i spesialfall. For en vekt vil det normalt vare en feil +- uavhengig av måleområde. Et pH-instrument kan ha økende feil jo lengre du kommer fra kalibreringspunktet.
 
Tilbake
Topp