Vossa kveik

Echo

 
Hei
Ser det er mange tråder her på dette emnet, men prøver en oppdatert tråd nå.
Er det noen der ute som har Vossa kveik å sende meg? Gjerne fra Sigmund Gjerstad som jeg leste en artikkel om. Eller tilsvarende kveik, bare jeg vet at det er "100 % vossakveik".
Mvh
Bjørn
 
Ingenting. :) Kveik er vossa-dialekt for gjær, men har begynt å bli brukt om den tradisjonelle gjæren.
 
Ingenting. :) Kveik er vossa-dialekt for gjær, men har begynt å bli brukt om den tradisjonelle gjæren.

Joda, jeg er egentlig klar over det. Jeg tror det er litt lurt å gjøre dette veldig klart for alle. Kveik = gjær. Det er ikke en type gjær. Man kan like godt bruke ord som "ølfrø" eller "jest" når man først er i gang med gamle navn på gjær man brukte på gårdene rundtom i landet. I dag snakker vi om gjær, og vi er alle enige om at det å si gjær-gjær (kveik-gjær) vil være helt på trynet! Mange tror faktisk at kveik er en TYPE gjær, noe som selvfølgelig er helt feil.
 
Navnet på
Det er jo det nå, i den forstand at kveik er tradisjonsgjær. Betydningen av ordet har endret seg.

Fordi om folk bruker ordet feil, så blir det ikke mer rett. Dette handler mer om ukritisk bruk av ord og begreper fremfor omdefinering. Gjæren burde blitt døpt til sine stedsnavn, gårdsnavn, eller lignende som f.eks WLP6788, Som er postnummeret til gården gjæren kommer fra, også omtalt som det absolutt riktige innafor sin "kategori"; nemlig gårdsgjær. Kveik (gjær) slik du eventuelt vil bruke ordet, er altså "gårdsgjær", eller "gårdskveik" om du absolutt ønsker å tviholde på eldgamle ord som ikke lenger er i bruk i folkemunne.
 
Rett/Galt vs. RDWHAHB
Jeg velger det siste :)
Jeg bruker Kveik om gjær jeg har fått, og som ikke er masseprodusert i lab.
 
Hei
Ser det er mange tråder her på dette emnet, men prøver en oppdatert tråd nå.
Er det noen der ute som har Vossa kveik å sende meg? Gjerne fra Sigmund Gjerstad som jeg leste en artikkel om. Eller tilsvarende kveik, bare jeg vet at det er "100 % vossakveik".
Mvh
Bjørn
Har du fått tak i Vossakveik. Visst ikkje har eg litt liggjande.
 
Rett/Galt vs. RDWHAHB
Jeg velger det siste :)
Jeg bruker Kveik om gjær jeg har fått, og som ikke er masseprodusert i lab.

Joda, du må jo gjærne gjøre det, og bevisst snakke/si feil. Deg om det.
Il Tempo Gigante er like mye en bil som en BMW, selv om den ikke er masseprodusert :)
 
Tror kveik fortsatt er i bruk blandt litt eldre folk.
Det første min svoger spurde da han fikk vite at jeg var begynt å lage øl var
"har du fått tak i kveik då? Eg veit da hang ein heima i kjedlaren vår før i tio. Men den har kanskje ikkje vore i bruk dei siste femti åro".
Så for han var det naturlig å bruke kveik og ikke gjær.
 
Ja, det er i bruk. Ser ikkje noko stort poeng i å slutte å bruke ordet kveik, berre fordi dei fleste brukar ordet gjær. Ja til språkleg mangfald, seier eg.

Oppslagsord Ordbokartikkel
kveik
Letter-K-blue-icon.png

I kveik f1 (jamfør norr. kveikar fleirtal) gjær (av botnfall i ølkar); jest
kveik
Letter-K-blue-icon.png

II kveik m1 (av II kveike) det å kveike (II,1); ny kraft; nytt mot
få ein kveik / setje kveik i
kveik
Letter-K-blue-icon.png

III kveik a1 (samanheng med II kvik) frisk (II), livleg
 
Forvirret er kanskje forvirret, og for Kjetinho, så gjelder det kanskje at jeg er litt utydelig i poenget mitt.
Jeg er helt for at man kan bruke ordet kveik som det det betyr. Det er litt rart, men i alle fall ikke feil.

Når man bruker ordet kveik feil, og i tillegg bevisst, og ikke er åpen for rettelse, da blir jeg egentlig litt oppgitt, da jeg er litt over snittet opptatt av bevaring av kultur og tradisjoner, og øltradisjonene burde blitt respektert, også i språkform. Det er respektløst at noen legger beslag på ordet "kveik" (som betyr gjær) og fremstiller det som en type gjær som kommer fra én spesifikk plass, for eksempel. Det er flere typer vossagjær, og jeg tviler ikke på at flere typer ville dukket opp om man hadde klart å fått en "prøve" fra alle de gamle gårdsbryggeriene på Voss. Hva skal man da kalle det, siden man må tviholde på å bruke gamle ord feil? *husnummer*-vossa-kveik-gjær? Når man kjøper en WB06 for et hveteøl på Bryggselv, så kjøper de like mye kveik som når msevland gjør når han får et syltetøyglass i posten med noe infiserte greier fra en eller annen plass.

Det eneste jeg kommer på som jeg kan si er gjort etter all riktighet er Bryggselv med sin "Norwegian formhouse ale, WLP6799". De forvirrer ingen med å bruke ordet kveik (ja, for hvorfor skal de det?). De kaller en spade for en spade og gjær for gjær. De kaller også gjæren opp etter gårdens postnummer. Gjæren er tross alt etter all sannsynlighet unik til den gården, og derav det navnet. De kunne godt kalt det kveik, men hvorfor skal de det? :p
 
Kanskje fordi man på garden de fikk den fra aldri har brukt noe annet ord? Selv om du og jeg sier gjær så synest jeg man kan få bruke det som er naturlig for den enkelte. Bryggselv vil nok selge mest mulig så at de da bruker gjær er forståelig.
Ja, jeg er Forvirret men ble ikke mer forvirret av min svogers utsagn.
-Forresten så er han ikke fra Voss men Hardanger.
 
Kanskje fordi man på garden de fikk den fra aldri har brukt noe annet ord? Selv om du og jeg sier gjær så synest jeg man kan få bruke det som er naturlig for den enkelte. Bryggselv vil nok selge mest mulig så at de da bruker gjær er forståelig.
Ja, jeg er Forvirret men ble ikke mer forvirret av min svogers utsagn.
-Forresten så er han ikke fra Voss men Hardanger.

Tja, det er forståelig nok om man har vært isolert fra omverden mesteparten av sitt liv, eller oppriktig tror at kveik er noe annet enn gjær, men som oppfører seg på samme måte. Det er desverre få andre unnskyldninger for å bruke dette ordet, og det spesielt i den nevnte måten; "kveik-gjær fra voss" (bare et eksempel). Men er man vrang, så er man vrang.
 
Tilbake
Topp