W34/70 How low can you go ?

Min første pils med 2 pakker på 15 liter med 12 grader første uken fikk jeg 85% 1.048 - 1.007. Påfølgende Bayer med slurry fra førstnevnte fikk derimot bare 72%, 1.051 - 1.014, men har muligens gått noen poeng til etter 1 mnd+ da den smaker mindre søtt nå etter 6 mnd.
 
Hva slags utgjæring opplever dere med denne gjæren? Ser den ligger inne med 82 % i Brewfather.

Mesker stort sett pils på 64 grader, vurderer om jeg kanskje må gå opp en grad med denne gjæren?

Planlegger pils med OG rundt 1,046. FG rundt 1,010-1,008, men vil ikke lenger ned enn det.
Jeg ligger typisk på 78-80 % med denne gjæren om basen er pilsnermalt.
 
Nå er jo ikke dette med mesketemperatur direkte overførbart mellom ulike systemer, men likevel interessant å høre. Hvilke temperatur mesker du på vanligvis @Holmentoppen med denne gjæren når du får en utgjæring på 78-80 %?

Hvilke temperatur mesket du på @Nordlands ?

Fikk nettopp melding av en kompis som brukte denne gjæren på sin forrige pils. Han bruker Grainfather og mesket på 65 grader. OG på 1,048 og FG på 1,007.
 
Nå er jo ikke dette med mesketemperatur direkte overførbart mellom ulike systemer, men likevel interessant å høre. Hvilke temperatur mesker du på vanligvis @Holmentoppen med denne gjæren når du får en utgjæring på 78-80 %?

Hvilke temperatur mesket du på @Nordlands ?

Fikk nettopp melding av en kompis som brukte denne gjæren på sin forrige pils. Han bruker Grainfather og mesket på 65 grader. OG på 1,048 og FG på 1,007.
Jeg mesker stort sett på 63/64 grader på de lyse lagerølene. Jeg mistenkte at 72-graders trinnet jeg ofte har brukt tidligere la til et poeng eller to på FG, men kan egentlig ikke se at det er tilfelle. Bruker Grainfather, men har aldri vært i nærheten av 85 % utgjæring, slik som kompisen din. Men om man tørrhumler, vil selvsagt hopcreep kunne slå inn – og senke FG noen poeng. Det ser jeg ofte.
 
Så gjennom noen forskjellige brygg, merk at det er litt forskjellige typer og maltsammensetning her, ser også at det ikke ser ut som det er helt korrelasjon med mesketemp alltid i mine tilfeller.

System = GF30
Yeast = Fermentis W34/70
Pressure = Yes (Fermented at room temps)
  • #37: Mash = 68 C, FG = 1.009, Att = 81.4%
  • #35: Mash = 66 C, FG = 1.009, Att = 77.4% !Underpitched!
  • #30: Mash = 67 C, FG = 1.012, Att = 73.2%
  • #24: Mash = 66 C, FG = 1.007, Att = 83.6%
 
Jeg mesker stort sett på 63/64 grader på de lyse lagerølene. Jeg mistenkte at 72-graders trinnet jeg ofte har brukt tidligere la til et poeng eller to på FG, men kan egentlig ikke se at det er tilfelle. Bruker Grainfather, men har aldri vært i nærheten av 85 % utgjæring, slik som kompisen din. Men om man tørrhumler, vil selvsagt hopcreep kunne slå inn – og senke FG noen poeng. Det ser jeg ofte.

Det taler vel for at jeg bør legge meg på 65 grader da, om jeg ikke ønsker at den skal gå lavere enn 1,008.

Ingen tørrhumling på det ølet jeg refererte til. Har selv smakt det, og det var veldig godt - så kan ikke tenke meg at det er noen ulumskheter som har sneket seg inn. Kan jo så klart være en målefeil en plass (OG/FG) som spiller inn.
 
Hvilke temperatur mesket du på @Nordlands ?

Fikk nettopp melding av en kompis som brukte denne gjæren på sin forrige pils. Han bruker Grainfather og mesket på 65 grader. OG på 1,048 og FG på 1,007.
Pilsen ble mesket inn på 65-66 grader, men uten tilført varme og kaldt rom falt det nok ned mot 61-62 grader etter 1 time slik at det sikkert kan sammenlignes med 63-64 grader med termostatstyrt varme og sirkulering. Bayeren ble mesket på 63 + utmesk 72, tror maltsammensetning og ev. for lite gjær må være årsak til at denne fikk lav utgjæring.
 
Tilbake
Topp