W34/70 How low can you go ?

Sakset fra produsentens omtale av 34/70:

"This famous yeast strain from Weihenstephan in Germany is used world-wide within the brewing industry. SafLager W-34/70 allows to brew beers with a good balance of floral and fruity aromas and gives clean flavors and high drinkable beers.
... Fermentis dry brewing yeasts are well known for their ability to produce a large variety of beer styles. In order to compare our strains, we ran fermentation trials in laboratory conditions with a standard wort for all the strains and standard temperature conditions (SafLager: 12°C for 48h then 14°C / SafAle: 20°C). We focused on the following parameters: Alcohol production, residual sugars, flocculation and fermentation kinetic. Given the impact of yeast of the quality of the final beer it is recommended to respect the recommended fermentation instructions.
We strongly advise users to make fermentation trials before any commercial usage of our products.

FERMENTATION: ideally 12-15°C (53.6-59°F)"

Hva er poenget med å presse denne til å jobbe på 9 grader C - langt utenfor det produsenten anbefaler som ideell arbeidstemperatur? :oops:
Og deretter klage på at den ikke gjør en god nok jobb? o_O :):)

(Kilden er vel kjent for de fleste: http://www.fermentis.com/wp-content/uploads/2016/12/SafLager-W-34703.pdf)

Så du holder deg alltid til produsentens anbefalinger:confused:?

Køslch gjæres i Køln visstnok på 14 grader. Sjekk hva Whitelabs oppgir som ideell temperatur for WLP029.
 
Så du holder deg alltid til produsentens anbefalinger:confused:?

Køslch gjæres i Køln visstnok på 14 grader. Sjekk hva Whitelabs oppgir som ideell temperatur for WLP029.

De lever av å selge - og gi anbefalinger om best praksis for det de selger.
Tenker at annen praksis bør være vel begrunnet, og ser ikke helt hvorfor annen praksis skal anbefales til nybegynnere ;)
 
Om WLP029 sier produsenten:
"WLP029: From a small brewpub in Cologne, Germany, this yeast works great in Kölsch and altbier-style beers. Good for light styles like blondes and honeys. Accentuates hop flavors, similar to WLP001. Minimal sulfur produced during fermentation will disappear with age and leave a super clean, lager-like ale. Does not ferment well below 62°F (17°C) except during peak fermentation."

Ser ingen grunn til å stille spørsmål ved dette.
Forventer at en seriøs produsent vet hva de snakker om :)
 
De lever av å selge - og gi anbefalinger om best praksis for det de selger.
Tenker at annen praksis bør være vel begrunnet, og ser ikke helt hvorfor annen praksis skal anbefales til nybegynnere ;)
Tror ikke trådstarter er nybegynner, men det er et godt poeng. Tipper W34/70 lager utmerket pilsner også på 12 C.
 
Om WLP029 sier produsenten:
"WLP029: From a small brewpub in Cologne, Germany, this yeast works great in Kölsch and altbier-style beers. Good for light styles like blondes and honeys. Accentuates hop flavors, similar to WLP001. Minimal sulfur produced during fermentation will disappear with age and leave a super clean, lager-like ale. Does not ferment well below 62°F (17°C) except during peak fermentation."

Ser ingen grunn til å stille spørsmål ved dette.
Forventer at en seriøs produsent vet hva de snakker om :)
Har stusset på dette selv, men det er ingen tvil om at WLP029 gjør en utmerket jobb på mye lavere temperatur enn 17 grader. Den er ganske fruktig og trenger lav temperatur. Den store kartleggingen av ølgjærenes genomer peker vel mot at WLP029 er en nær slektning av WLP800. Sistnevnte plager tsjekkerne med gjæring på under 10 grader.
 
Om WLP029 sier produsenten:
"WLP029: From a small brewpub in Cologne, Germany, this yeast works great in Kölsch and altbier-style beers. Good for light styles like blondes and honeys. Accentuates hop flavors, similar to WLP001. Minimal sulfur produced during fermentation will disappear with age and leave a super clean, lager-like ale. Does not ferment well below 62°F (17°C) except during peak fermentation."

Ser ingen grunn til å stille spørsmål ved dette.
Forventer at en seriøs produsent vet hva de snakker om :)

Jeg forventer også at en seriøs produsent vet hva han snakker om. Men det betyr ikke at jeg går ut fra at alt som kommer fra Wyeast eller Whitelabs eller andre er siste ord uansett hva egen og andres erfaring sier. Jeg aner ikke hvorfor Whitelabs sier det de gjør om 029, men det stemmer ikke.

For det første vet jeg av erfaring at 029 gjør en bedre jobb under 17 grader. For det andre brukes denne gjæren på 14 grader i Køln, der den kommer fra. Det har jeg prøvd, og funnet at det antakelig er den beste temperaturen. Forøvrig er det vel mange som bruker den på 16 grader; jeg vil tro det er det vanlige blant folk her som har brygget en del kølsch.

Jeg ser ingen grunn til ikke å fortelle dette til nybegynnere, heller. Det jeg riktignok bør passe på da, er å også si at en bør bruke noe mer gjær når en går ned i temperatur. Det er viktig.

Finleser vi det Whitelabs skriver, så sier de vel dessuten at det er helt greit å gjære den under 17 grader under "peak performance", hvilket er den kritiske perioden i gjæringen. Men samtidig sier de altså at idealtemperaturen ligger mellom 65F (18,3 grader Cesius) og 69F (20,5) - og det mener jeg er for høyt.

Vel, det var kølschgjær, og ikke den som denne tråden handler om. WLP830 er visstnok den samme gjæren som w-34/70, og da kan det jo være artig å se hvilken temperatur Whitelabs oppgir som ideell for den. Fermentis sier altså 12-15 - men Whitelabs mener de tar feil der! De oppgir 10-13 grader:p.

Whitelabs oppgir forøvrig samme nedre grense for 802, som så vidt jeg vet er langt mer lav-temperaturtolerant enn 830 og w-34/70. Så nei; jeg ser ingen grunn til å stole blindt på produsentene. Vi får finne ut sjøl hva som fungerer. Gjæringstemperatur er faktisk et område hvor det ikke er så vanskelig.
 
Litt off topic, men jeg lurer på det om WLP830 og W34/70. Har alltid hørt at det er samme gjær, men ifølge denne oversikten fra Mr Malty er det ikke helt riktig. W34/70 oppgis der som tørrvarianten av WLP820.

Noen som vet? Har mistet mange netter med søvn pga. dette. Kilden til Jamil er Kristen England – høres jo nesten ut som en nordmann?

WLP820 Octoberfest/Marzen Lager > Weihenstephan 34/70 > 2124 Bohemian Lager Yeast
WLP830 German Lager > Weihenstephan 206 > 2206 Bavarian Lager Yeast

http://www.mrmalty.com/white-labs.php
 
Det skal sies at det beste juleølet jeg smakte i år - smakte i og for seg ikke så fryktelig mange, riktignok:) - var et butikkstyrkeøl fra Hadeland Håndverksbryggeri som var brygget med 34/70. Jeg vet ikke hva slags temperatur de bruker. Det var veldig reint, og smakstonene fra spesialmalten kom fint gjennom. Det var vel det jeg likte særlig godt. Men sjølve maltgrunntonen var det kanskje litt tynt med.

HH trykker oppskriftene sine på etiketten, og jeg har brygget en litt sterkere utgave av det sjøl, gjæret på 9 grader. Funker sikkert like bra som påskeøl som juleøl. Det har stått til karbonering ei uke nå, så jeg skal kjøre prøvesmak i kveld:).

Du kunne ikke ha postet et bilde av den etiketten tror du? Var innom sidene til Hadeland Håndverksbryggeri og kikket nå, men no luck.
 
Du kunne ikke ha postet et bilde av den etiketten tror du? Var innom sidene til Hadeland Håndverksbryggeri og kikket nå, men no luck.

Nei, dessverre. Lettsindig nok rensket jeg flaska uten å ta vare på etiketten, og da jeg skulle skaffe ei ny flaske, var det tomt:(.

Jeg er litt usikker på de små prosentene, men ellers er dette gristen:

46 % pils
32% mørkt münchnermalt
6% Caramunich II
6% Cararoma 400 EBC
4% Carapils

IBU var 36, tror jeg, med noe smakshumle tilsatt ved 10 minutter igjen. Husker ikke hva det var de brukte, men det er nok ikke veldig farlig. En klassisk tysker blir i alle fall ikke feil. Sjøl brukte jeg faktisk Bramling Cross ved 10 minutter; tenkte den gikk fint til Cararoma'en, som er signaturmalten her. Ølet får en veldig fin rødfarge av den, forresten:). (I mangel av Cararoma kan du bruke Red Crystal.)

Jeg ser ikke noe galt i å legge ut oppskriften når de sjøl trykker den på etiketten, og ølet heller ikke er å få tak i nå.
 
Leste om ett temperatur ekspiment utført med 34/70 i går, ble ganske overrasket av resultatet. Testen kan leses her:
http://brulosophy.com/2016/02/08/fe...ager-yeast-saflager-3470-exbeeriment-results/
Etterprøvet akkurat det eksperimentet med WLP830. Ølene var jevngode et par måneders tid. Så kom usmakene i det varmgjærede ølet. Udrikkelig etter 4 måneder. Er litt lettvinte disse XBeerimentene, dessverre. Smaker det greit uka etter tapping er alt på stell, liksom.
 
Etterprøvet akkurat det eksperimentet med WLP830. Ølene var jevngode et par måneders tid. Så kom usmakene i det varmgjærede ølet. Udrikkelig etter 4 måneder. Er litt lettvinte disse XBeerimentene, dessverre. Smaker det greit uka etter tapping er alt på stell, liksom.
Det var jo greit å vite, da er det jo grunn til å gjære med lavere temp på disse gjærtypene vil jeg tro.
 
Oj oj Her var det liv laga :) @Hansern Poenget mitt var egentlig å finne ut hvor lavt det lar seg gjøre å gjære denna rakkern. Om ikke restultatet er veldig forskjellig på 8c kontra 10-12c så er det jo like greit å gjære den der,men når det gjelder produsentenes anbefaling tar jeg som regel det med en klype salt da erfaring viser at mange gjærtyper har godt av å ligge noe under.
 
Du kunne ikke ha postet et bilde av den etiketten tror du? Var innom sidene til Hadeland Håndverksbryggeri og kikket nå, men no luck.

Prøvesmakte akkurat min egen versjon for første gang. Har lagt den opp på 5,6%, og mesket den relativt varmt, på 68 grader. Er kjempefornøyd. Nå er den litt mindre tørr enn originalen, og har mer kropp. Men stadig hele godsmaken av mørkt münchnermalt og Cararoma.

Og altså gjæret med w-34/70 på 9 grader;). Akkurat nå svinger pila over mot w-34/70 igjen:p.
 
Nei, dessverre. Lettsindig nok rensket jeg flaska uten å ta vare på etiketten, og da jeg skulle skaffe ei ny flaske, var det tomt:(.

Jeg er litt usikker på de små prosentene, men ellers er dette gristen:

46 % pils
32% mørkt münchnermalt
6% Caramunich II
6% Cararoma 400 EBC
4% Carapils

IBU var 36, tror jeg, med noe smakshumle tilsatt ved 10 minutter igjen. Husker ikke hva det var de brukte, men det er nok ikke veldig farlig. En klassisk tysker blir i alle fall ikke feil. Sjøl brukte jeg faktisk Bramling Cross ved 10 minutter; tenkte den gikk fint til Cararoma'en, som er signaturmalten her. Ølet får en veldig fin rødfarge av den, forresten:). (I mangel av Cararoma kan du bruke Red Crystal.)

Jeg ser ikke noe galt i å legge ut oppskriften når de sjøl trykker den på etiketten, og ølet heller ikke er å få tak i nå.
Her mangler 6% for å få 100%
 
Her mangler 6% for å få 100%

Disse pokkers matematikerne:(! Jeg ville foreslå å legge de seks prosentene på pilsen og den mørke münchneren.

Her er oppskriften til et øl på 5,6%, som altså ble godt:

Malt til 25 liter ferdig øl
3,50 kg pilsnermalt
1,85 kg Münchner II
0,35 kg Caramunich II
0,35 kg Caraaroma
0,30 kg Carapils
Humle
25 gr Simcoe @ 60
25 gr Bramling Cross @ 10
Gjær
w-34/70 4.generasjon

OG 1.057, mesk på 68 grader. Basert på 82% meskeeffektivitet. 36 IBU
 
Sist redigert:
Kan gledelig meddele at den etter et døgn etter pitch er i FULL gang på 8c !:) Happy times, bryggenervene kan roes ned:rolleyes:
 
Sist redigert:
Bayeren du fikk var på 833. Merka du noe av det preget du tenker på der? Jeg drakk akkurat en slags dobbelbock laga på samme gjæra, og syns den henter fram malten på en veldig ålreit måte.

Nei merket ikke noe til det i den. Det var en del annet som foregikk i det ølet mente jeg så ikke sikkert den kom frem hvis den var der.
 
Tilbake
Topp