W34/70 How low can you go ?

Vet ikke om dette fortjener egen tråd,men what the hekk:p
Noen som har erfaring med dette gjæret? Leser Fermentis skriver "12-15 ideally" Syns det høres lovlig høyt ut for en lager gjær. Har googla litt,men virker som de fleste kun er ute etter å pushe den så varmt som mulig:confused:??
Har satt et gjærekar inn på 8gr akkurat,men lurer på om gjæret fikser det så kjølig? Jeg er selvfølgelig klar over pitch rate ifht temperatur osv.. Men hvor kaldt KAN man gjære?
 
Just in case, hvis du ar gjæret på 10-12 osv grader så bør du bruke mer gjær når du er nede på 8.
 
Kjører denne gjæra som oftest på 9 grader.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg også.

Men skal du eksperimentere med noe særlig lavere, tror jeg ikke denne er den rette. Den hører til den gruppen av lagergjær - Frohberg - som tåler de laveste temperaturene dårlig. Men 12-15 grader er tull, den tåler fint 8-9.
 
Hvis man skal eksperimentere så er alt det rette :)

Men ja, som finn sier så er froberg en dårligere gjær på lavere temperaturer enn enn saaz. Men hvorfor ikke se hvor langt ned den vil?

Mine erfaringer er iallefall at 3470 er mongotreg på første generasjon på lave temperaturer, så treg at jeg ikke bruker den der nede lengre, eller faktisk i det hele tatt. Har hatt mye bedre hell med 830.
 
Hvis man skal eksperimentere så er alt det rette :)

Men ja, som finn sier så er froberg en dårligere gjær på lavere temperaturer enn enn saaz. Men hvorfor ikke se hvor langt ned den vil?

Mine erfaringer er iallefall at 3470 er mongotreg på første generasjon på lave temperaturer, så treg at jeg ikke bruker den der nede lengre, eller faktisk i det hele tatt. Har hatt mye bedre hell med 830.

hehe - skal du eksperimentere med w-34/70 på svært lave temperaturer, er w-34/70 det rette:p. Men om jeg får det for meg å prøve det der kaldgjæringsopplegget du har kjørt/(kjører?), så velger jeg ikke en gjær jeg har lest ikke tåler det;).
 
hehe - skal du eksperimentere med w-34/70 på svært lave temperaturer, er w-34/70 det rette:p. Men om jeg får det for meg å prøve det der kaldgjæringsopplegget du har kjørt/(kjører?), så velger jeg ikke en gjær jeg har lest ikke tåler det;).

Jeg har jukset litt de siste gangene for å teste. Opp fra 9 til 12 grader, og da raser SG nedover ganske raskt. Men tror jeg går tilbake til flat 9C + krausening og senking av temp.. De har gitt de beste ølene for meg, selv om jeg har vært veldig skeptisk til egen krausening-teknikk, men nå har jeg en god plan tror jeg.
 
Jeg har et lite "eksperiment" gående nå, dvs. jeg har en dunk pils med w-34/70 og en med WLP833. Samme oppskrift og samme framgangsmåte, inkludert gjæringstemperatur på 9 grader. Jeg har ikke tappet opp den siste ennå, men det begynner å bli på tide. Og så langt virker det som om det er mer smak i 833'ern. Det er alt for tidlig å si noe sikkert, selvfølgelig, men jeg begynner å lure litt på om jeg ikke kommer til å bytte lagergjær.

Tanke: Kan det være at 34/70 faktisk kommer mer til sin rett når den ikke presses ned mot nedre grense?
 
Det er iallefall det jeg har sagt om 34/70 første generasjon, gahr gikk meg litt i sømmene på ett innlegg for en tid siden. Jeg synes ikke 34/70 blir like bra som en flytende. Mangler maltet. Synes den kan gi et litt småtåkete preg (i smaken) Den har en egen smak.. Dette er nyanser dog, den lager en god lager, men synes ferske stammer er renere.
 
Det er iallefall det jeg har sagt om 34/70 første generasjon, gahr gikk meg litt i sømmene på ett innlegg for en tid siden. Jeg synes ikke 34/70 blir like bra som en flytende. Mangler maltet. Synes den kan gi et litt småtåkete preg (i smaken) Den har en egen smak.. Dette er nyanser dog, den lager en god lager, men synes ferske stammer er renere.

Dette stemmer veldig godt med egne erfaringer. Og jeg har brukt den over flere generasjoner. Godt øl, men litt vanskelig å få tak i smaken. Og jeg har også savnet maltet i ølene mine - men har tenkt at det vel er noe jeg gjør galt. Så det er litt godt å høre deg si det:).
 
Dette stemmer veldig godt med egne erfaringer. Og jeg har brukt den over flere generasjoner. Godt øl, men litt vanskelig å få tak i smaken. Og jeg har også savnet maltet i ølene mine - men har tenkt at det vel er noe jeg gjør galt. Så det er litt godt å høre deg si det:).

Ja ikke sant. Jeg synes ikke den sier at "Her! er den rene smaken du leter etter", det hele er litt diffust med den gjæren. Jeg tror faktisk den gjør seg bedre i mørke lagere enn lyse siden de mørke har mer som kan gjemme den tåka. Har forøvrig gått all-in på 830 nå, til alle slags lagere. Fikk ikke noe godt preg av 833, må a vært noe jeg har gjort galt, men har sett dommere poengtere det samme i andres brygg. Svidd/brent/ aktig greie. Fikk faktisk aldri 833 til å svinge. 830 synes jeg er renere, slik jeg brygger.
 
Ja ikke sant. Jeg synes ikke den sier at "Her! er den rene smaken du leter etter", det hele er litt diffust med den gjæren. Jeg tror faktisk den gjør seg bedre i mørke lagere enn lyse siden de mørke har mer som kan gjemme den tåka. Har forøvrig gått all-in på 830 nå, til alle slags lagere. Fikk ikke noe godt preg av 833, må a vært noe jeg har gjort galt, men har sett dommere poengtere det samme i andres brygg. Svidd/brent/ aktig greie. Fikk faktisk aldri 833 til å svinge. 830 synes jeg er renere, slik jeg brygger.

Det om den der svidd/brent-aktige smaken interesserer meg. Jeg har hatt det i to lyse øl som jeg har gjæret veldig lavt med wlp029, og jeg skjønner ikke hverken hva det er eller hva det kommer av - hvis det altså ikke har sammenheng med den lave temperaturen (12 grader). Jeg synes det minner litt om brent gummi. Kan du si noe mer om den?
 
Det om den der svidd/brent-aktige smaken interesserer meg. Jeg har hatt det i to lyse øl som jeg har gjæret veldig lavt med wlp029, og jeg skjønner ikke hverken hva det er eller hva det kommer av - hvis det altså ikke har sammenheng med den lave temperaturen (12 grader). Jeg synes det minner litt om brent gummi. Kan du si noe mer om den?

Egentlig ikke så mye mer jeg kan si.. Det smakte litt brent, litt bål-aktig. Røyk, fenolsk. Det er en fyr her på forumet som jeg ikke husker nicket til som har fått det samme med 833. Jeg brukte vel 833 i tre-fire-fem bacher eller noe, forskjellige generasjoner og fra forskjellige pakker, den svidde dritten var der. Det luktet/smakte som at du satt på hytta og hadde fyrt opp i peisen liksom. Det var bare en nyanse, men den var der. Men ræva teknikk tror jeg andre feil ville overskygget den.
 
Egentlig ikke så mye mer jeg kan si.. Det smakte litt brent, litt bål-aktig. Røyk, fenolsk. Det er en fyr her på forumet som jeg ikke husker nicket til som har fått det samme med 833. Jeg brukte vel 833 i tre-fire-fem bacher eller noe, forskjellige generasjoner og fra forskjellige pakker, den svidde dritten var der. Det luktet/smakte som at du satt på hytta og hadde fyrt opp i peisen liksom. Det var bare en nyanse, men den var der. Men ræva teknikk tror jeg andre feil ville overskygget den.
Bayeren du fikk var på 833. Merka du noe av det preget du tenker på der? Jeg drakk akkurat en slags dobbelbock laga på samme gjæra, og syns den henter fram malten på en veldig ålreit måte.
 
Det skal sies at det beste juleølet jeg smakte i år - smakte i og for seg ikke så fryktelig mange, riktignok:) - var et butikkstyrkeøl fra Hadeland Håndverksbryggeri som var brygget med 34/70. Jeg vet ikke hva slags temperatur de bruker. Det var veldig reint, og smakstonene fra spesialmalten kom fint gjennom. Det var vel det jeg likte særlig godt. Men sjølve maltgrunntonen var det kanskje litt tynt med.

HH trykker oppskriftene sine på etiketten, og jeg har brygget en litt sterkere utgave av det sjøl, gjæret på 9 grader. Funker sikkert like bra som påskeøl som juleøl. Det har stått til karbonering ei uke nå, så jeg skal kjøre prøvesmak i kveld:).
 
@Miguel @Finn Berger Tror dere det vil være en markant smaksforskjell på 10c kontra si 8c? Jeg tenker sånn at hvis ikke det ER det,så kan jeg like godt pushe den opp et par grader å la den gjøre seg ferdig noe kjappere. Ølet er en pils btw..
 
Sakset fra produsentens omtale av 34/70:

"This famous yeast strain from Weihenstephan in Germany is used world-wide within the brewing industry. SafLager W-34/70 allows to brew beers with a good balance of floral and fruity aromas and gives clean flavors and high drinkable beers.
... Fermentis dry brewing yeasts are well known for their ability to produce a large variety of beer styles. In order to compare our strains, we ran fermentation trials in laboratory conditions with a standard wort for all the strains and standard temperature conditions (SafLager: 12°C for 48h then 14°C / SafAle: 20°C). We focused on the following parameters: Alcohol production, residual sugars, flocculation and fermentation kinetic. Given the impact of yeast of the quality of the final beer it is recommended to respect the recommended fermentation instructions.
We strongly advise users to make fermentation trials before any commercial usage of our products.

FERMENTATION: ideally 12-15°C (53.6-59°F)"

Hva er poenget med å presse denne til å jobbe på 9 grader C - langt utenfor det produsenten anbefaler som ideell arbeidstemperatur? :oops:
Og deretter klage på at den ikke gjør en god nok jobb? o_O :):)

(Kilden er vel kjent for de fleste: http://www.fermentis.com/wp-content/uploads/2016/12/SafLager-W-34703.pdf)
 
Tilbake
Topp