Er oksygenering nødvendig?

Finn Berger

Moderator
Dette er interessant. Jeg har brukt forkultur mange ganger, og vet at det fungerer godt. Ihvertfall starter gjæringen raskt – om det har betydning for smaken på det ferdige ølet er litt mer uvisst. Man burde laget en split batch for å teste – er det du skal gjøre @JEG ?

Nei, men jeg brygger veldig mye øl med akkurat denne styrken og med denne gjæren, så jeg skal nok merke forskjeller.

JEG

Moderator
Hei, @Holmentoppen ! (Hvor fikk du navnet mitt fra, forresten?).
Har resonnert meg frem til at jeg bør kjøre en splitt-batch, ja. Dropper nok også tørrhumla av flere grunner. Må se om jeg splitter gjøren før ell
interessant, men tar de høyde for lagtime når man setter startere på snurreplata på bryggedagen? Selv lar jeg jo starteren stå kaldt for bunnfelling frem til bryggedag.
Eller er poenget bare å tilføre oksygen i den literen med vørter og ikke å vekke gjæren?
Er vel å vekke gjøren for å få den til å styrke celleveggene når den har tilgang til O2?

Finn Berger

Moderator

Det ølet jeg satte i går, og som jeg postet om, var så smått i gang på kvelden. (Wyeast 1318, satt til gjæring på 17 grader). OG var 1.044, og nå i kveld er den nede på 1.030. Oppfører seg ikke annerledes enn andre øl med samme gjær som jeg har gitt rikelig med oksygen tidligere. Det er sjølsagt alt for tidlig å konkludere ennå, men det ser bra ut så langt.

Furu

Norbrygg-medlem
Det ølet jeg satte i går, og som jeg postet om, var så smått i gang på kvelden. (Wyeast 1318, satt til gjæring på 17 grader). OG var 1.044, og nå i kveld er den nede på 1.030. Oppfører seg ikke annerledes enn andre øl med samme gjær som jeg har gitt rikelig med oksygen tidligere. Det er sjølsagt alt for tidlig å konkludere ennå, men det ser bra ut så langt.
Hva ble resultatet på denne?

Finn Berger

Moderator
Hva ble resultatet på denne?

Det blei et godt øl, reint og fint. Jeg tappa det etter 13 dager. Det var et temmelig mørkt øl, meska på 67 + 72 grader, og fikk en utgjæringsprosent på 72, med en gjær som er kjent for å gi litt restsødme. Så ikke noe tyder på negative konsekvenser av at det ikke fikk tilført oksygen.

Det samme gjelder for andre øl jeg har gitt samme behandlinga. Jeg gir nå etter hvert likevel noe oksygen, for det er vanskelig å være 100% sikker på at gjæren har fått den helt ideelle oppveksten. Men jeg tror ikke det er nødvendig med oksygentilførsel dersom du pitcher nok gjær som har fått ideelle forhold på starteren - og vi ikke snakker om sterkere øl enn OG 1.060. (Det der er litt sånn "tenk på et tall":). Et forsiktig anslag - jeg ville sikkert tatt sjansen på noen poeng til.)

Topp