Er oksygenering nødvendig?

Dette er interessant. Jeg har brukt forkultur mange ganger, og vet at det fungerer godt. Ihvertfall starter gjæringen raskt – om det har betydning for smaken på det ferdige ølet er litt mer uvisst. Man burde laget en split batch for å teste – er det du skal gjøre @JEG ?

Nei, men jeg brygger veldig mye øl med akkurat denne styrken og med denne gjæren, så jeg skal nok merke forskjeller.
 
Hei, @Holmentoppen ! (Hvor fikk du navnet mitt fra, forresten?).
Har resonnert meg frem til at jeg bør kjøre en splitt-batch, ja. Dropper nok også tørrhumla av flere grunner. Må se om jeg splitter gjøren før ell
interessant, men tar de høyde for lagtime når man setter startere på snurreplata på bryggedagen? Selv lar jeg jo starteren stå kaldt for bunnfelling frem til bryggedag.
Eller er poenget bare å tilføre oksygen i den literen med vørter og ikke å vekke gjæren?
Er vel å vekke gjøren for å få den til å styrke celleveggene når den har tilgang til O2?
 

Det ølet jeg satte i går, og som jeg postet om, var så smått i gang på kvelden. (Wyeast 1318, satt til gjæring på 17 grader). OG var 1.044, og nå i kveld er den nede på 1.030. Oppfører seg ikke annerledes enn andre øl med samme gjær som jeg har gitt rikelig med oksygen tidligere. Det er sjølsagt alt for tidlig å konkludere ennå, men det ser bra ut så langt.
 
Det ølet jeg satte i går, og som jeg postet om, var så smått i gang på kvelden. (Wyeast 1318, satt til gjæring på 17 grader). OG var 1.044, og nå i kveld er den nede på 1.030. Oppfører seg ikke annerledes enn andre øl med samme gjær som jeg har gitt rikelig med oksygen tidligere. Det er sjølsagt alt for tidlig å konkludere ennå, men det ser bra ut så langt.
Hva ble resultatet på denne?
 
Hva ble resultatet på denne?

Det blei et godt øl, reint og fint. Jeg tappa det etter 13 dager. Det var et temmelig mørkt øl, meska på 67 + 72 grader, og fikk en utgjæringsprosent på 72, med en gjær som er kjent for å gi litt restsødme. Så ikke noe tyder på negative konsekvenser av at det ikke fikk tilført oksygen.

Det samme gjelder for andre øl jeg har gitt samme behandlinga. Jeg gir nå etter hvert likevel noe oksygen, for det er vanskelig å være 100% sikker på at gjæren har fått den helt ideelle oppveksten. Men jeg tror ikke det er nødvendig med oksygentilførsel dersom du pitcher nok gjær som har fått ideelle forhold på starteren - og vi ikke snakker om sterkere øl enn OG 1.060. (Det der er litt sånn "tenk på et tall":). Et forsiktig anslag - jeg ville sikkert tatt sjansen på noen poeng til.)
 
Mine to neste brygg blir Nøgne Ø's Juggernaut (Imperial Porter, 12%) og Dark Horizon (18 %). Har aldri brygga så kraftige øl før, så er litt usikker nå på om vi burde oksygenere. Dark Horizon skal jo tilsettes noe vingjær og sukker på gjæringskaret og greier... Har sånn "grisehale" som sprer ølet når vi pumper det over i gjæringskaret fra vår BrewTools B80. Er det nok?
 
Mine to neste brygg blir Nøgne Ø's Juggernaut (Imperial Porter, 12%) og Dark Horizon (18 %). Har aldri brygga så kraftige øl før, så er litt usikker nå på om vi burde oksygenere. Dark Horizon skal jo tilsettes noe vingjær og sukker på gjæringskaret og greier... Har sånn "grisehale" som sprer ølet når vi pumper det over i gjæringskaret fra vår BrewTools B80. Er det nok?

Tenker du på denne https://oslo.bryggselv.no/brewtools/104984/vørterlufter-i-rustfritt-stål-brewtools-1-2-npt-ss-316 ?
Bør vel oksygenere hvis dere bruker våtgjær (007?), at dere skal tilsette vingjær senere i prosessen er en annen sak
 
Vi bruker tørrgjær. Den vørterlufteren vi har er bare en sånn plastdings som vi setter i enden på silikonslangen.
Juggernaut der bør du tenke over at to av åtte kilo malt er rug. Det kan komplisere meskingen. Vurder noe risskall i tillegg.
Jeg brygga en kombo av juggernaut og dark horizon til årets Birger, den klokka inn på 15.8%. 20% av 30 kg malt var rug. Det ble dobbeltmesket og runde nr to var innmesk klokka 15 og ferdig drypping til kok klokka 22. Så ja.. Risskall... I det ølet tilsatte jeg belgisk kandis i sekundær sammen med EC1118. Det gikk rett i fermzillaen uten noe videre, og det gikk fint.
 
Mitt første Birger Eriksson brygg var bassert på oppskriften til nøgnes Juggernaut, til 8 liter brukte jeg 2 pakker Lallemand Nottingham, ingen oksygen, ingen gjærnæring. Notty brukte 9 dager på å dra den fra 1.110 til 1.022, en ABV på 11,6% uten problem.
 
Jeg vil tro det holder uansett hvis dere bruker tørrgjær, fra hvilken produsent?
Nå fikk vi levert 3 pakker SafAle WB-06 (11,5 gram). Jeg forklarte at vi skal brygge 60 liter da jeg bestilte. Så jeg stussa litt på det, for i den pakken fra Nøgne Ø som de selger på Bryggselv, der er det med tre pakker tørrgjær (Lallemand Nottingham) til et brygg på 20 liter. Eventuelt WLP007 fersk gjær. Jeg ringte til Petit, og han sa at det står på gjærpakkene at de holder til 20-30 liter per pakke, og at 3 pakker derfor bør være nok til 60 liter.

Forhørte meg også med Midtbrygg, og de mener det hører lite ut med 3 pakker SafAle WB-06, og de stussa på om den gjærtypen i det hele tatt egner seg til en Juggernaut.

Jeg kan for lite om gjær!
 
Nå fikk vi levert 3 pakker SafAle WB-06 (11,5 gram). Jeg forklarte at vi skal brygge 60 liter da jeg bestilte. Så jeg stussa litt på det, for i den pakken fra Nøgne Ø som de selger på Bryggselv, der er det med tre pakker tørrgjær (Lallemand Nottingham) til et brygg på 20 liter. Eventuelt WLP007 fersk gjær. Jeg ringte til Petit, og han sa at det står på gjærpakkene at de holder til 20-30 liter per pakke, og at 3 pakker derfor bør være nok til 60 liter.

Forhørte meg også med Midtbrygg, og de mener det hører lite ut med 3 pakker SafAle WB-06, og de stussa på om den gjærtypen i det hele tatt egner seg til en Juggernaut.

Jeg kan for lite om gjær!
Ja det var absolutt et merkelig valg å anbefale til Juggernaut ølsett. Ikke bare er den beregnet for tysk hveteøl, men den er diastaticus og vil dermed kjøre på og spise komplekse sukkerarter... Jeg ville ikke brukt de.

Og, 3 pakker til 60 liter kan gå, ja om det var et lett-øl og ikke en imperial noen som helst...
 
Sist redigert:
Ja det var absolutt er merkelig valg å anbefale til Juggernaut ølsett. Ikke bare er den beregnet for tysk hveteøl, men den er diastaticus og vil dermed kjøre på og spise komplekse sukkerarter... Jeg ville ikke brukt de.

Og, 3 pakker til 60 liter kan gå, ja om det var et lett-øl og ikke en imperial noen som helst...
Flaks at jeg dobbeltsjekka dette da!
Jeg kan få skaffa Lallemand Nottingham til helga. Er dette en gjærtype som kan passe, tror dere? 9 pakker av den?
 
Flaks at jeg dobbeltsjekka dette da!
Jeg kan få skaffa Lallemand Nottingham til helga. Er dette en gjærtype som kan passe, tror dere? 9 pakker av den?
Ja jeg tror absolutt Lallemand Nottingham er et veldig godt valg. Jeg kjøper ikke ølsett, men jeg henter ofte inspirasjon fra de og Juggernaut var som jeg nevnte over, et utgangspunkt for min Birger, en imperial rug stout. Jeg brukte 2 pakker på ca 10 liter og da spiste Nottingham seg fra 1.110 til 1.022, det er en utgjæring på 78,4% og ølet havnet på 11,6%.

10 pakker burde nok holde, men jeg ville rehydrert før dere tilsetter den i vørteren.
 
Sist redigert:
Mine .50,- øres verdi av erfaringer:

O2-flaska mi kommer nuhtildags bare frem når jeg brygger ting over 10%...Dvs. stort sett bare imperial og tunge bock's.
Når jeg brygger en imperial forbereder jeg meg.. Først en Dry stout på en pose Notty, så kanskje en Dry- eller Havrestout på hele gjærkaka fra første og til slutt sjøle Imperialen.. På den måten ender jeg omtrent alltid på 12%. På Imperialen oxygenerer jeg, ellers aldri og det funker faktisk hver gang.
 
Mine .50,- øres verdi av erfaringer:

O2-flaska mi kommer nuhtildags bare frem når jeg brygger ting over 10%...Dvs. stort sett bare imperial og tunge bock's.
Når jeg brygger en imperial forbereder jeg meg.. Først en Dry stout på en pose Notty, så kanskje en Dry- eller Havrestout på hele gjærkaka fra første og til slutt sjøle Imperialen.. På den måten ender jeg omtrent alltid på 12%. På Imperialen oxygenerer jeg, ellers aldri og det funker faktisk hver gang.
Jeg tenker på det som ei forsikring.

Reint teoretisk ser jeg ikke at det er noe større behov for oksygenering når du brygger sterkere øl. Uansett bør gjæren ha fulle lagre av membranråstoff, og den kan ikke gjøre mer enn å fylle lagrene. Derimot gir det mening å gi en ekstra dose oksygen etter at den første runden med celledeling er over. Da er lagrene halvert, så da kan ekstra oksygen brukes til å fylle dem opp igjen. Det tilsvarer å doble gjærmengden, dvs. gjærens potensiale til å formere seg. Og siden en anselig mengde gjær stryker med i starten når du har veldig høy OG, kan det komme godt med.
 
Tilbake
Topp