W34/70 How low can you go ?

Nei merket ikke noe til det i den. Det var en del annet som foregikk i det ølet mente jeg så ikke sikkert den kom frem hvis den var der.
Ikke umulig. Kan ikke si jeg har merka noe til noe brent preg, da, ikke når ølet var ferskt heller.
 
Pitchet 4 pakker rehydrert 3470 i knapt 50 liter 1.050 vørter. Gjæra har utløpsdato i august. Mistenker at jeg har litt lite, og/eller bør holde meg litt over det nedre temperatursjiktet? Satt STC'en på 10°C.
 
Lurer på om jeg ville satt den høyere og, evt hurtiggjæret. Jeg synes du har halvparten av gjæren som trengs for en kald fermentering.
 
Nytt spørsmål om W-34/70. Har nå en halv liter slurry som jeg vasket og satt til kjøling på fredag. Brygget i dag en som skal gjæres med denne. Ble en OG på 1.064 cirka 48 liter til gjæring. Holder det med den halvliteren, eller bør jeg hive oppi noen pakker tørrgjær også?
 
Nytt spørsmål om W-34/70. Har nå en halv liter slurry som jeg vasket og satt til kjøling på fredag. Brygget i dag en som skal gjæres med denne. Ble en OG på 1.064 cirka 48 liter til gjæring. Holder det med den halvliteren, eller bør jeg hive oppi noen pakker tørrgjær også?

Mer info trengs. Er gjæren tett, eller løs? Hva er gjæringsregimet? Klassisk kaldfermentering krever nesten dobbelt så mye gjær, med trykk så trenger du mer gjær, trykkløst i bøtte trenger du mye mindre gjær igjen. Hvis du går etter boka så kan du si 1.5 millioner celler pr ml pr Plato.

Uansett for å gi et mer håndfast svar, men dog basert på egne erfaringer, hvis gjæren er "min type" ren, så teller jeg ca 3milliarder celler pr ml. etter at den er bunnfelt hardt, da sikrer jeg meg iallefall.
 
Hva er tett og hva er løs..? den er vel midt i mellom tenker jeg. Ville starte på 8 noen dager og la den stige til 10-12 og holde den der ei uke og skru opp til 16. Gjæres i plastbøtte med gjærlås. Har en del pakker gjær som jeg kunne rehydrert og pitchet samtidig. Repitching er nytt for meg, lærer etterhvert her. En liten underpitch går vel greit også..?
 
Hva er tett og hva er løs..? den er vel midt i mellom tenker jeg. Ville starte på 8 noen dager og la den stige til 10-12 og holde den der ei uke og skru opp til 16. Gjæres i plastbøtte med gjærlås. Har en del pakker gjær som jeg kunne rehydrert og pitchet samtidig. Repitching er nytt for meg, lærer etterhvert her. En liten underpitch går vel greit også..?

Tett er ca fem dager i kjøleskap og utover, synes jeg iallefall. Tar litt tid for gjæren å kompaktere seg, det er iallefall min referanse. Så hvis den ser veldig ren ut så kan du brukt 3mrd/ml og regne derfra.
 
Var nøye når jeg vaska den, og var lite grums i gjæringsbøtta jeg høstet fra. Ser ut som det går bra det da.

Vis vedlegget 37099

Stemmer med mine manuelle utregninger og, gitt at gjæren er ren og egentlig kompakt, du vil nok miste ca 50 ml (tipper jeg over fem dager, grunnet kompaktering, uten at jeg egentlig vet hvordan glasset ditt ser ut), men med varmfermentering så kjør på, ser mycket bra ut!
 
Er det bare hos meg eller er 34/70 legendarisk mongotreg til å sette i gang? Jeg satte en dobbeltbatch med Münchner Helles og Hellesbock for nesten tre uker siden. Den første med starter på 833 og den andre med to poser rehyrert 34/40, hhv ca 22l and Helles og 15l av Hellesbock. Helles oppførte seg som normalt.

Med 34/70 kom det kreusen etter et par-tre dager, men da jeg målte gravity etter 6 dager var det skjedd nesten ingen ting, pitchet på 8 grader og lot den stige til 10 over et par dager. Økte tempen litt til (12 grader) og da begynte det å skje noe med graivty (OG var 1.067). Nå har den gjæret ut og sluttet på 1.013 som er noe lavere enn planlagt, men det kan være mesketempen som har vært litt for lav. Den smaker rent & pent, men det tok vel lang tid synest jeg.
 
Skjønner meg ikke helt på denne tråden her. How high can you go er vel mer interresant enn hvor hardt du kan stresse gjæren? Kaldere er ikke lik bedre pils...
 
Skjønner meg ikke helt på denne tråden her. How high can you go er vel mer interresant enn hvor hardt du kan stresse gjæren? Kaldere er ikke lik bedre pils...
Som starter av denne tråden skal jeg si meg helt enig det du sier her, formålet var vel å høre erfaringer rundt detta gjæret mtp temperatur..Etter det har tråden fått sitt eget liv..:D Kan forøvrig si jeg har hatt gode resultater godt over idealtemperaturen på denne gjæra. ;)
 
Hva slags utgjæring opplever dere med denne gjæren? Ser den ligger inne med 82 % i Brewfather.

Mesker stort sett pils på 64 grader, vurderer om jeg kanskje må gå opp en grad med denne gjæren?

Planlegger pils med OG rundt 1,046. FG rundt 1,010-1,008, men vil ikke lenger ned enn det.
 
Hva slags utgjæring opplever dere med denne gjæren? Ser den ligger inne med 82 % i Brewfather.

Mesker stort sett pils på 64 grader, vurderer om jeg kanskje må gå opp en grad med denne gjæren?

Planlegger pils med OG rundt 1,046. FG rundt 1,010-1,008, men vil ikke lenger ned enn det.
To på rad nå. Mesket 90 min på 64, 30 min på 72. Strødde 1 gram pr liter over vørteren etter tapping til gjæring, og gjæret ei uke på 13 så ei uke på 16. Like maltbaser. 1.048 og 1.047, endte på 1.010 og 1.009. Noe avvik kan forekomme, pga CO2 og temperaturer, jeg finregner ikke desimaler på øl når alt går som planlagt.
 
To på rad nå. Mesket 90 min på 64, 30 min på 72. Strødde 1 gram pr liter over vørteren etter tapping til gjæring, og gjæret ei uke på 13 så ei uke på 16. Like maltbaser. 1.048 og 1.047, endte på 1.010 og 1.009. Noe avvik kan forekomme, pga CO2 og temperaturer, jeg finregner ikke desimaler på øl når alt går som planlagt.
Et (lite:))poeng er det også at utgjæringsprosenten ville vært litt høyere uten det steget på 72 grader, som vel stort sett bare gir dekstriner. (Men hensikten er jo å få bedre skum og munnfølelse gjennom produksjon av glycoproteiner.)
 
Tilbake
Topp