warme opp malt før inmesking

Er det brukt å warme opp malt i f.e. alufolie i en ovn på f.e. 65  °C rett før inmesking?

eksempel:
Meskevannet 15 liter måler 65  °C
tillsetter 5 kg malt romtemperatur 18  °C
Temp sinker og det tar lang tig på elektrisk komfyr å warme opp til 65 igjen

hvis meskevannet er warmere, da skader det sikkert første delen av malt som tilsettes hvis jeg vil ha tørr øl og trenger mye forgjærbar sukker?

så hvis jeg warmer opp malten da starter meskingen med en gang på ønsked  °C

er det brukt her og der?

apropos, hva synes dere om min warmebeholderegreie?  ;D

Vedlegg

• DSC_7258.JPG
    2,1 MB · Sett: 207
Du vil ikke skade maltet ved å ha en litt høyere temperatur i starten. Alle bryggeprogrammer gjør jo dette. Hvis du skal meske 5kg malt på 67 °C, kan du f.eks få beskjed om å gjøre istand 14,3 liter vann på 72,2 °C. Når du så tilsetter maltet vil temperaturen synke til 67 °C. Dette regner programmene ut ganske så nøyaktig, og det stemmer. Det er sikkert mulig å varme opp maltet på forhånd, men det er en tungvint måte å gjøre det på synes jeg. Tror kanskje det er større sjanser for å skade maltet på den måten.

Varmebeholderen din var da virkelig ekstremutgaven! Du kan sikkert meske i stiv kuling på snaufjellet i februar med denne! Holder temperaturen bra, vil jeg tro.

må se hvilken software du bruker.. husker ikke hvor den tråd står på forumet.

jeg startet med Beercalc.dk og den gjør ikke det. trenger kanskje å prøve noen annet software til neste brygg.

warmebeholderen ja, jeg hadde dette isolerende materialet så tenkte bare å gjøre det skikkelig. Temp sinker ikke i 90 min.  ;D

Tilbake
Topp