Weissbier/Weizen

Heisann dere!

Har tenkt å brygge en weizen, som jeg etter primærgjæring har planer om å stikke om til 3-4 gjæringskar for så å eksperimentere litt med f.eks. bringebær og mango/jalapeno.

Dette er det jeg har fundert på til å begynne med, og stort sett gått ut fra hva Gahr har skrevet i denne tråden:

BIAB 36L kjele

Volum vørter til gjæring: 22L
Anslått effektivitet: 70%
Beregnet OG: 1.050
Forventet FG: 1.012
Beregnet farge: 8 EBC
Beregnet bitter: 15 IBU


Malt & sukker
Hvetemalt 3000 gram 60 % Bestmalz 5 EBC
Pilsen malt 2000 gram 40 % Bestmalz 3,5 EBC

Vann

28 liter til innmesking
5 liter til skylling

Meskeskjema
10 min @ 40 ºC
15 min @ 51 ºC
45 min @ 67 ºC
5 min @ 78 ºC

Humle
30 gram Hallertauer Mittelfruh 4,7 % alfa 60 min

Koketid
90 min

Gjær
Wyeast 3068 Weihenstephan Weizen, 1. liters starter

Gjæringstemperatur og -tid

Primærgjæring 7 dager ved 17 ºC
Sekundærgjæring 7 dager ved 17 ºC


Jeg har gått ut i fra at malten absorberer 5 liter vann, 15% fordampning under 90 min koking, 4% krymping fra kjøling, og 1 L trub.

Hvordan ser dette ut til å begynne med? Burde jeg beregne mer tap pga trub? Burde jeg være veldig nøye på at gjæringstemperaturen ikke kryper opp mot 20 ºC for å unngå for mye banansmak (med tanke på at det skal være tilsetninger av bær o.l)? Andre innvendinger?

Jeg vurderer også å bruke 500g ris-skall for å hjelpe til på skyllingen og resirkulering av vørteren.
 
Sist redigert:
Ville faktisk valgt en annen gjær enn 3068, muligens annen type i det hele tatt.

Har noen førsøk med den og det er latterlig hvor forskjellig denne kan bli alt etter pitch og temp.. Denne kaster smaker høyre og venstre du ikke skulle tro var mulig fra en så simpel organisme. Så ville heller hatt en gjær som er lettere å jobbe med iom at du skal tilsette forskjellige ting, slik at de tingene kommer lettere gjennom. Det er eneste grunnen.
 
Ville faktisk valgt en annen gjær enn 3068, muligens annen type i det hele tatt.

Har noen førsøk med den og det er latterlig hvor forskjellig denne kan bli alt etter pitch og temp.. Denne kaster smaker høyre og venstre du ikke skulle tro var mulig fra en så simpel organisme. Så ville heller hatt en gjær som er lettere å jobbe med iom at du skal tilsette forskjellige ting, slik at de tingene kommer lettere gjennom. Det er eneste grunnen.

Takk for svaret! Har du noen tanker angående WLP300/380? Av disse to heller jeg mer mot 380 for å unngå at banan-smaken tar over mtp de tilsetninger jeg har tenkt å gjøre. Eventuelt kunne jeg jo bare kjørt på med Safbrew WB-06. Kanskje gjær beregnet på Belgisk wit eller amerikansk hveteøl kan være noe?

Andre forslag mottas også med takk!
 
Lite å komme med der dessverre. Tror jeg har brukt 300 en gang bare. Men vil tro begge er litt som 3068, gir mye, forskjellig smak etter hvordan den har blitt behandlet.

Dette er kanskje et langskudd, iom at jeg bare har brukt den en gang. Men wlp 568 på 19 og så opp til 21 grader. Tror den vil passe fint inn med bær. Brukte den en gang på hhv 19-21-26 grader og den var fantastisk. Jeg smakte den underveis så siden jeg sier 19 og så opp og holde 21 er fordi du skal tilsette bær. 26 steget ga bær i seg selv. Men denne vil du holde I suspensjon idet du tapper på flasker. Da den klarnet mistet jeg mye av smaken. Synes med hånden på hjertet at den gjæren var helt fantastisk.
 
Takk for svaret! Har du noen tanker angående WLP300/380? Av disse to heller jeg mer mot 380 for å unngå at banan-smaken tar over mtp de tilsetninger jeg har tenkt å gjøre. Eventuelt kunne jeg jo bare kjørt på med Safbrew WB-06. Kanskje gjær beregnet på Belgisk wit eller amerikansk hveteøl kan være noe?

Andre forslag mottas også med takk!
Har et par batcher med WLP300, gjæret på underkant av 16 og 18 grader, er ikke nevneverdig banan i noen av dem. Knallgjær imo, har blitt en av de faste oppskriftene i "basisutvalget" for min del.
 
Jeg kjører wlp300 igjen nå. Mener den er ganske "styrbar", og at den i utgangspunktet vil gi en god balanse mellom nellik og banan om du behandler den riktig. Ligger du unna de litt høyere temperaturene får du relativt lite banan. (Jeg liker banan, og vil prøve å styre den i retning av det.)
 
Tilbake
Topp