Weissbier - Oppskrift

60 % hvetemalt
40 % pilsnermalt
Hallertauer Mittelfrüh til 15 IBU, 60 min koking
Gjæring på 17 C i to uker med White Labs WLP300/Wyeast 3068
Karbonering til ca. 3 vol. CO2

Mesking:
10 min på 40 C
15 min på 51 C
45 min på 67 C
5 min på 78 C

Koking i 90 min.
 
magnumhansen skrev:
Speidelen min ville ikke likt så stor andel hvetemalt :)

Hva med 50-50? Eventuelt kan man jo bruke risskall, som amerikanerne er så glade i, men det må vel bestilles utenlands.
 
Min 20 l speidel tålte iallfall 50-50 da jeg lagde weissbier... Hm, ser nå i loggen min at det var på denne ølen at ikke pumpa fungerte. Innbiller meg at den ikke kom igang av seg selv allerede før meskinga, men det er jo også mulig at det var hveten sin feil. Renset pumpa godt etterpå, og den har fungert bra siden.
 
Gahr skrev:
magnumhansen skrev:
Speidelen min ville ikke likt så stor andel hvetemalt :)

Hva med 50-50? Eventuelt kan man jo bruke risskall, som amerikanerne er så glade i, men det må vel bestilles utenlands.

Da lurer jeg på.... Hvor grovt knuser/kverner jeg da hvetemalten siden den ikke har skall? Bare så den brekker i 2 nærmest? :bank2:
 
Min 50 liters Speidel greide fint 100% hvete under et arbeidsuhell. Så det kan jo ikke være noe problem med denne oppskriften. Brygget etterpå med 50% hvete og dette gikk også helt fint.
Jeg har justert min Barley Crusher til 1,1 mm åpning.
 
Rune Alm skrev:
Min 50 liters Speidel greide fint 100% hvete under et arbeidsuhell. Så det kan jo ikke være noe problem med denne oppskriften. Brygget etterpå med 50% hvete og dette gikk også helt fint.
Jeg har justert min Barley Crusher til 1,1 mm åpning.
Jøss!! Mange meninger om dette gitt! Jeg har bare en Corona mølle jeg, syns den for greie seg. Det pleier og knuse kornene greit, samtidig som det ser ut til at skallet noenlunde helt.. Er det ikke det som er ønskelig?
 
Også her god erfaring med 50-50, største overraskelsen var stormgjæringen (3068), visste riktignok om dette, men trodde jeg kunne slippe med 20liter i en 30liter dunk! Lag deg en blowoff eller lignende med en stor diameter! Mitt første forsøk med vanlig hevert slange holdt i kanskje 5 min før den tettet seg lokket poppet av!
 
Gahr skrev:
60 % hvetemalt
40 % pilsnermalt
Hallertauer Mittelfrüh til 15 IBU, 60 min koking
Gjæring på 17 C i to uker med White Labs WLP300/Wyeast 3068
Karbonering til ca. 3 vol. CO₂

Mesking:
10 min på 40 C
15 min på 51 C
45 min på 67 C
5 min på 78 C

Koking i 90 min.

Lagde man denne? I skrivende stund er meskingen 10 minutter inn i 67-graders-steget, jeg er spent på hvordan brygget ble (/kommer til å bli).
 
Gahr skrev:
60 % hvetemalt
40 % pilsnermalt
Hallertauer Mittelfrüh til 15 IBU, 60 min koking
Gjæring på 17 C i to uker med White Labs WLP300/Wyeast 3068
Karbonering til ca. 3 vol. CO₂

Mesking:
10 min på 40 C
15 min på 51 C
45 min på 67 C
5 min på 78 C

Koking i 90 min.

Jeg prøvde dette meske-skjemaet på en Weizen jeg lagde på 20l Speidel. Brukte da 50/50 hvete og pilsmalt. Gjæren jeg brukte var Wyeast 3056 Bavarian Weizen.

Fikk veldig god utgjæring, kanskje litt for god. Helt fra 1.052 til 1.010. Ølet ble godt, men ble litt tynnt på smak. Hva tror du om å droppe steget på 51 grader; Når mesken skal varmes fra 40 til 67 grader må den jo gjennom noen temperaturer likevel?
 
Ville beholdt steget på 51, og heller økt tempen på hovedsteget litt.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Gahr skrev:
60 % hvetemalt
40 % pilsnermalt
Hallertauer Mittelfrüh til 15 IBU, 60 min koking
Gjæring på 17 C i to uker med White Labs WLP300/Wyeast 3068
Karbonering til ca. 3 vol. CO₂

Mesking:
10 min på 40 C
15 min på 51 C
45 min på 67 C
5 min på 78 C

Koking i 90 min.

Takk for oppskrift! Kjørte 50/50 med pilsner og hvete, ellers identisk og WLP300. Karbonert til 2,5.
Første smak i dag. Ypperlig hefeweissen! Øker karbonerinfwn til 3vol dog. Like the man said  :sikle
 
Her er min Hefeweizen oppskrift:
50% pale ale malt fra Weyermann
50% hvete malt fra Weyermann
Northern Brewer 12% til IBU 13
Mesk: 1 time på 67 grader
Koketid: 1 time
Gjæringstemperatur: 20-22 grader ( Bare fint med frukt ester i dette brygget)
Gjær: Wyeast 3068- Weihenstephen Weizen
OG: 1050
FG: 1012
 
MariusG!
Hvor mye humle per volum bruker du for å oppnå en IBU på 13?
Hvordan beregner man slikt?

Mvh
Svein Erik
 
Hei hei ;) Jeg bruker BeerAlchemy for Ipad. Det finnes mange andre programmer som fungerer like bra, feks Beersmith og den nettbaserte beercalc.dk.  I et 20 liters brygg bruker jeg 9 gram Northern Brewer. Hvis man skal lage 40 eller 60 liter er det bare å dobble/ tripple humlemengden.  :)
 
Hveteøl med pale malt har jeg testet og det ble, som nevnt av Gahr, litt mørkere og mere maltpreg. Det er et flott øl etter min smak, men pga all sødmen kunne jeg kanskje tenkt meg bitte litt mere humle. :)
 
Det aller viktigste med en god weissen er trolig gjæringstemperaturen. 17 grader fungerer bra; over 20 blir litt mye, ihvertfall i starten. For varm gjæring i starten, og det blir for mye banansmak. Det kan kjennes ut som du gomler på en brun banan.
 
Tilbake
Topp