Weissbier - Oppskrift

igniztion skrev:
Hvorfor har man steget på 40 grader? Kan man droppe det?

Steget på 40 °C gjøres for å frigjøre ferulsyre fra maltet. Hveteølgjæren er i stand til å "fordøye" ferulsyre og lage fenolet 4-vinyl guaiacol, som gir det karakteristiske nellikpreget i klassisk weißbier. Hvis du ikke ønsker fokus på fenol, er det uproblematisk å droppe steget.
 
Ok, takk for informativt svar. Dropper det i dag, da det holder med 50, 67 og 78 stegene på min første stegmesk :)
 
Jeg landet på det, med hold på 20/60/20 minutter på min første weissbier nylig, og den ble drikkbar den, til og med god.

Lykke til.
 
Weizen er noe jeg aldri har fått til. rent oppskriftsmessig har jeg alltid brukt 50/50 pils og hvete.15-20 ibu hellertauer. Etsteds refusjon på ca 66 grader. Gjære ved romtemp, ca 18-21 grader. pga gjæring i stua kan temperaturen svinge noe.
Har prøvd wlp sin bavarian Weizen, wlp300 og munich tørrgjær.

Alle smaker det samme. ikke spor av banan eller nellik. De er alle noe syrlige i smaken, og ikke fyldige. FG ligger på ca 1,010-1,008
 
Hadde masse bananer i min, med 3068 og 20gC gjæringstemperatur.
Ikke så mye nellik, men jeg brukte som sagt ikke 40gC steget.
 
Jeg tester WB-06 så får vi se hvordan den funker. Rakk dessverre ikke å få pakken med flytende gjær før BB var i hus, og kunne ikke la en bryggehelg gå fra meg.
 
Knut André skrev:
Hadde masse bananer i min, med 3068 og 20gC gjæringstemperatur.
Ikke så mye nellik, men jeg brukte som sagt ikke 40gC steget.

Du får trolig mer nellik-smak hvis du gjærer litt kaldere. 17*C sies å være den magiske temperaturen for perfekt balanse mellom nellikk og banan. Og et mesketrinn på 40 grader.
 
Jeg fikk veldig dårlig effektivitet på mitt hveteøl, men får satse på at det blir drikkbart. Mistenker at veldig dårlig gjennomstrømming i mesken gjorde sitt til at jeg ikke fikk dratt ut så mye maltose.
 
Gahr skrev:
Mesking:
10 min på 40 C
15 min på 51 C
45 min på 67 C
5 min på 78 C

Vi har hittil bare brukt 1-stegsmesking, men skal brygge etter denne oppskriften i morgen.

Vi brygger med BB30 og jeg kan se for meg at det vil ta noe tid å øke temperaturen fra f.eks. 40 til 51 og 51 til 67 ...

Et plausibelt sceniario er altså dette:

10 min på 40
5 min fra 40 til 51
15 min på 51
10 min fra 51 til 67
45 min på 67
5 min fra 67 til 78
5 min på 78

Er denne tiden mellom stegene problematisk - er det slik at dette aller helst burde vært gjort ved å tilsette varmt vann beregnet slik at det umiddelbart tok mesken opp til neste temperatursteg?
 
Hei alle! Skulle gjerne sette mit første hveteøl, men har behov for at trekke lidt på andres erfaringer.

Tenkte at prøve meg på en 20L opskrift med 3000g Muntons Wheat Malt Extracts (55:45) + 250g knust umaltet hvete. OG = 1.057.

Kog 1: Meske de 250g hvete ved 67 grader i 30min i 1L vand. Sile mesken fra og heretter heve temp til 78 grader med 1 L varmt vand. Sile igjen etter 15-30 min.
Har kun en 7L gryte så vil bruke de ca. 1,5 liter mesk (gætter på at hveten tar op en del vand) + 1,5L vand + 1500g ekstrakt. Humle 60 min med 50g Hallertau Mittelfrüh. Kjøle denne vørteren og overføre til gjæringsdunken.

Kog 2: 3L vand med 1500g ekstrakt + humle 60 min med 50g Hallertau Mittelfrüh. Overfør til gjæringsdunk.

Fylde op til 20L. Gjære med WLP300 Hefeweizen Ale ved 17 grader. Muligens bliver dette 20 grader pga dårlige forhold.

Spørgsmål: Er humlemengden passende for en weissbier? Beregninger viser at IBU bliver omkring 6 for hver af de to kog og derfor nok samlet 3 i det færdige øl. Svert lavt, men synes 100g totalt er ganske my... Eller?

Hvordan får man et CO2-vol på 3%? Hvordan måles dette og er der nogen cirkamengde sukker man kan bruke?

Håber på at høre fra nogle erfarne bryggere ;)

Mvh Jes
 
Ørnegård skrev:
Gahr skrev:
Mesking:
10 min på 40 C
15 min på 51 C
45 min på 67 C
5 min på 78 C

Vi har hittil bare brukt 1-stegsmesking, men skal brygge etter denne oppskriften i morgen.

Vi brygger med BB30 og jeg kan se for meg at det vil ta noe tid å øke temperaturen fra f.eks. 40 til 51 og 51 til 67 ...

Et plausibelt sceniario er altså dette:

10 min på 40
5 min fra 40 til 51
15 min på 51
10 min fra 51 til 67
45 min på 67
5 min fra 67 til 78
5 min på 78

Er denne tiden mellom stegene problematisk - er det slik at dette aller helst burde vært gjort ved å tilsette varmt vann beregnet slik at det umiddelbart tok mesken opp til neste temperatursteg?

Brygger etter samme program i skrivende stund, og lurte på det samme. Hvordan ble denne?
 
60 % hvetemalt
40 % pilsnermalt
Hallertauer Mittelfrüh til 15 IBU, 60 min koking
Gjæring på 17 C i to uker med White Labs WLP300/Wyeast 3068
Karbonering til ca. 3 vol. CO2

Mesking:
10 min på 40 C
15 min på 51 C
45 min på 67 C
5 min på 78 C

Koking i 90 min.

Gammel tråd dette, men jeg laget en nesten lik som denne i går bare det at jeg også hadde Flaket havre og Risskall i. Tilsatte også appelsinskall og korriander. Av gjær rehydrerte jeg halvannen pakke Safbrew wb06 til 26 liter vørter. Men siden jeg er ganske fersk i bryggergamet så gjorde jeg en feil og tilsatte humlen (36gram) i 90min og ikke 60. Sikkert ikke den første som har gjort den feilen. Hva vil dette gjøre med smaken?
Og ble målt til 1,052 så er spent på resultatet. Gjæren har iallefall startet ganske så bra :) Mitt brygg nr 2
 
Det vil nok ikkje gjere noko stort utslag på ølet ditt. Nokre få poeng høgare IBU (bitterheit) og kanskje litt anna oppleving av bitterheit.
 
60 % hvetemalt
40 % pilsnermalt
Hallertauer Mittelfrüh til 15 IBU, 60 min koking
Gjæring på 17 C i to uker med White Labs WLP300/Wyeast 3068
Karbonering til ca. 3 vol. CO2

Mesking:
10 min på 40 C
15 min på 51 C
45 min på 67 C
5 min på 78 C

Koking i 90 min.

Tok første flaska av denne nå, og makan til god weissbier! Rett og slett fantastisk!
Eneste var at jeg hadde litt for høy OG og havnet på 5.7% abv. -Litt for sterkt for min smak til en øl med så lett smaksprofil.
Ellers er den veldig god, med perfekt blanding mellom nellik og moden banan.

Under bryggingen av denne, rett før 67 C-steget, begynte termometeret å tulle seg. Viste 10-15 grader for mye, og måtte ta det på feelingen.
Perfekt navn for denne batchen må bare være "Gefühlen" :)
 
Ligger en Wit-oppskrift ute på Beersmith cloud (SnøWit v4), denne er blitt en favoritt her i gården.
 
Tilbake
Topp