Weissbier - Oppskrift

Har prøvd meg med denne maltblandingen:
5.2 kg hvetemalt
3.0 kg pilsnermalt
1.0 kg lys münchnermalt

Jeg er klar over at münchnermalten ikke er standard, akkurat. Effekten blir vel kanskje omtrent som å bruke Maris Otter i stedet for pils + litt til. Har noen prøvd det? Mitt tegner bra så langt, kjennes riktig og har antakelig gjæret ned nå, men skal stå litt til før jeg flasker.
 
Munich vil jeg si absolutt er innenfor å bruke. Ville heller brukt det enn maris pga fargebidraget.
 
Jeg hadde lyst til å lage en weiss som hadde litt mer malt og kropp, så jeg slang inn den kiloen der, og justerte utbyttet så jeg fikk en alkoholprosent på 5.5%. Droppet de lave stegene, og mesket på 67, 71 og 77 grader, og det ser som sagt ut til å bli bra. Gjæret det meste på 17 grader, og så har den stått i romtemperatur noen dager nå. Jeg er nokså spent på hvordan den blir når den er ferdig karbonert. Smakedatoen er satt til 27 november.

Jeg prøvde å google for å se om det kom opp noe om å bruke münchnermalt i weissbier, og jeg fant bare stoff om dunkelweiss. Så det virker ikke som om det er noe mange gjør. BJCPG sier eksplisitt at det bare er hvete og pils som gjelder - men heldigvis får jeg ikke politiet på døra om jeg ignorerer dem.

Neste weissprosjekt må bli å slenge i en dose røykmalt fra BestMalz. Jeg likte Schlenkerlas versjon, som jeg har stående noen få flasker av. Men det blir vel helst en dunkelweiss - når jeg bruker røykmalt, mener jeg. Tror røyksmaken trenger litt mørk malt å hvile på.
 
Sist redigert:
Takk - fine lenker. (Jeg kan heldigvis såpass med tysk at jeg ikke trenger google translate:).) Men den bananarama'n ska jeg ligge langt unna:D - den må da bli fuselorama, også - med mindre den gjæren de snakker om er en innvandret belgier.

Northernbrewertråden var ekstremt informativ. Pokker at jeg ikke har funnet den, da:(. Men jeg kommer ikke til å brygge den oppskriften de endte opp med. Paulaner er ikke min favoritt. Og mørk munich - som de bruker der - må da bli i overkant?

Det er interessant å se at det er lite purisme ute og går. Jeg vender tilbake med en liten smaksrapport når brygget mitt er ferdig.
 
Tilbake
Topp