Jeg hadde lyst til å lage en weiss som hadde litt mer malt og kropp, så jeg slang inn den kiloen der, og justerte utbyttet så jeg fikk en alkoholprosent på 5.5%. Droppet de lave stegene, og mesket på 67, 71 og 77 grader, og det ser som sagt ut til å bli bra. Gjæret det meste på 17 grader, og så har den stått i romtemperatur noen dager nå. Jeg er nokså spent på hvordan den blir når den er ferdig karbonert. Smakedatoen er satt til 27 november.
Jeg prøvde å google for å se om det kom opp noe om å bruke münchnermalt i weissbier, og jeg fant bare stoff om dunkelweiss. Så det virker ikke som om det er noe mange gjør. BJCPG sier eksplisitt at det bare er hvete og pils som gjelder - men heldigvis får jeg ikke politiet på døra om jeg ignorerer dem.
Neste weissprosjekt må bli å slenge i en dose røykmalt fra BestMalz. Jeg likte Schlenkerlas versjon, som jeg har stående noen få flasker av. Men det blir vel helst en dunkelweiss - når jeg bruker røykmalt, mener jeg. Tror røyksmaken trenger litt mørk malt å hvile på.