Weizen med pils, hvete og munic?

Forvirret

Norbrygg-medlem
Glemte å få med hvetemalt i siste bestilling.
Hadde tenkt å lage en weizen men skal jeg gjøre det nå må det bli noe slikt
-20% hvete
-30% munic og
-50% pils
(Alle fra Castle)
Ser i Prisbelønte oppskrifter i NM 99 LA1
at dette er gjort tidligere men da med OG på 1.032.
Går det greit med denne maltmiksen hvis OG blir rundt 1.055?
Humler den med Saaz til 20-25IBU.

Noen tanker om dette?

Hadde en påskeøl med 50% hvete og 50% pilsner på ca. 25 IBU med Saaz og US-05, som smakte helt fortreffelig på 5% ! Det høres ut som ølet ditt blir knall, spør du meg. Snurr film :)

Med så lite hvetemalt blir det strengt tatt ikke et hveteøl, men det blir helt sikkert bra.

Ok.
Dunkelweizen har jeg så jeg får vel krype til korset og få tak i noe hvete.
Alltid like irriterende å måtte betale nesten like mye for frakta som for kornet.
Merkelig dette, unner bryggerbutikkene hvær eneste krone.
Men posten, nei en krone betalt er en for mye :)
Spør ikke hvorfor, det er bare slik.

Kjør på! Jeg tror dette kan bli et bra øl, men jeg hadde begrenset bitterheten til 15-20 IBU.
At du ikke kan selge det som hveteøl i Tyskland er kanskje ikke noe stort problem. Hva med å kalle det "Weizenmischbier" eller "Hefegerstenmischbier"?

Det er vel egentlig gjærprofilen som er viktigst i weissbier. Kjør maltasesteg i meskinga så får du bra med fenoler, selv med bare 20% hvete.

Takker for alle svar.
Det blir litt OT men hvis noen bryr seg å lese så gikk det slik.

Når jeg målte vekten på hvetemaltet viste det seg at det var et par kg igjen.
Kuttet derfor ut Munic og gikk for 60/40 pils/hvete pluss 3-4% Carapils.
Men utbyttet ble mye høyere enn normalt.
Mesket 15 min/41C, 45min/63C pluss utmesk. Pluss at det gikk litt tid å varme opp pga BIAB.
Skylte til jeg hadde ca 26 liter og begynte å koke. Sjekket SG Og trodde nesten ikke det jeg så.
Har alltid hatt lav meske effektivitet, nå viste den ca 90%, og som han sa Leif Juster, "mot normalt" rundt 55%.
Eneste innvendingen kona har om min nye hobby er at ølet er sterkere enn normalt (les butikkpils).
Hadde derfor lovet å lage noe som ikke var så sterkt så det å ende opp med 17-18 liter med OG på 1.070 var langt utenfor planen. Om det blir "vassøl" vet ikke jeg men kokte opp 6 liter vann og hadde oppi gjæringskaret.
For ikke få så mye humle i kjelen brukte jeg EKG 6.4% til bitterhumle. (Saaz var 2.9% tror jeg)
Vil det fungere tro?
Ang utbytte.
Hadde endret kværningen på MM3 fra ca 1,9mm (full åpning, tørr malt) til 1,3mm og fuktet malt.
Antar det først og fremst var dette som gjorde utslaget og ikke mesking på 41C.

Håper sommerværet snart kommer tilbake.
Hører trusler om produksjonstans pga høy lagerbeholdning :confused::)

Mvh og fortsatt en del

Dette var jo mildt sagt veldig interessant. Hvordan pleier folket å gjennomføre dette?

Mesker først halvparten av maltet på vanlig temparatur i en halvtime. Tilsetter så kaldvann/isbiter og resten av malten så det blir ca. 37 grader og lar stå en halvtime. Hever deretter temperaturen til vanlig mesketemperatur og lar stå i vanlig lengde.

Får bra fenolpreg også med andre gjærtyper enn de klassiske weissgjærene.

Tilbake
Topp