Weyermann Beech Smoked Barley

Aasberg

Norbrygg-medlem
Skal brygge en Smoked Imperial Brown Porter i helga med Weyermann bøkrøkt malt. Har ingen erfaring med denne og lurer på hvor mange prosent jeg skal bruke. Ønsker ett markant preg uten at den tar helt over.

Er ikke det veldig lite? Trodde denne var mye mildere på røyken enn f.eks. peated.

Hvor er grensa mellom markant og tar helt over? :) Har prøvd 5% beech smoked pluss 2% peat. Det ble i alle fall tydelig røykpreg etter min smak.

Vil jo at andre smaker også skal være tilstede i tillegg til at det skal være ett røykøl. Ikke ett øl med hint av røyk som kansje ikke alle legger merke til. Alaskan smoked porter er ett godt eksempel, masse røyk, men balansert mot de andre smakene.

Beech Smoked Barley er vel kraftgere enn vanlig røkmalt, men mildere enn peated
så jeg tror 10% er et greit sted å begynne, da er du sikker på at det merkes uten å bli for mye
Alaska Smoked Porter røker vel malten sin selv

Er klar over at de røyker malten selv, var bare ett eksempel på hvor mye røyk som var ønskelig. Jeg får sjekke hvor mye røyk det smaker og lukter av maltet før jeg bestemmer mengde. Takk for alle tips.

Personlig syntes jeg ikke ASP var så innmarri røkt, men kanskje fordi jeg kjøpte noen eldre årganger

Tråden begynner vel å bli litt gammel, men likevel: Weyermanns er ikke så kraftig, og jeg tror du kan bruke ganske mye av den. Jeg kjenner ikke eksempelølet ditt, men jeg har sjøl brygget en rauchbier med over 60% bøkerøket malt fra Bestmalz, som er vesentlig kraftigere. Ok, det ble rauchbier, men et godt og balansert øl likevel. Jeg tror ikke det blir over the top å bruke 20-30% av Weyermanns.

Ølet ble brygget forrige søndag, maltet hadde lite røykaroma og smak, så jeg tok liksågreit alt jeg hadde. Ble 42%. Er jo ett kraftig øl med OG på 1096, så tror det vil bli bra.

Tilbake
Topp