Whirlpool IBU

RayOlav

Norbrygg-medlem
Skal forsøke meg på en Nøgne Ø IPA "klone", bare at jeg kjører kun Centennial, men samme humleskjema.

Spørsmålet er om jeg skal ta med IBUene fra whirlpool, når jeg skal prøve og havne på 60 IBU?

I brewfather bidrar whirlpool tilsetningen 0 IBU, men hvis jeg setter det som 10 min. hopstand på 95°C, bidrar det med 20 IBU, noe jeg mener er mer riktig.

Edit: Brygger med en grainfather.
 
Skal forsøke meg på en Nøgne Ø IPA "klone", bare at jeg kjører kun Centennial, men samme humleskjema.

Spørsmålet er om jeg skal ta med IBUene fra whirlpool, når jeg skal prøve og havne på 60 IBU?

I brewfather bidrar whirlpool tilsetningen 0 IBU, men hvis jeg setter det som 10 min. hopstand på 95°C, bidrar det med 20 IBU, noe jeg mener er mer riktig.

Edit: Brygger med en grainfather.
Det der er vanskelig. Har du tilsetninger på f.eks. 5 min. vil utbyttet av dem også øke kraftig med en hopstand som den du foreslår. Men det bør jo i så fall kalulatoren ta med i beregningen. Om du velger en hopstand på 80 grader i stedet, blir effekten på IBU mye mindre, omtrent ubetydelig. Det går ei grense der. Det foregår stadig noe isomerisering av alfasyre videre ned mot 70 grader, men som sagt, du kan bortimot ignorere det.

Det er egentlig ikke så farlig. Med 60 IBU er du oppe på et nivå der du skal øke veldig mye for at det skal bli merkbart bitrere. De fleste av oss er ikke i stand til å merke mindre variasjoner i bitterhet.

Det er jo flere forhold som bidrar til opplevd bitterhet enn bare mengden isomerisert alfasyre. Jeg trur ikke det finnes gode modeller (ennå?) for å beregne opplevd bitterhet i humlerike, tørrhumla øl. Du må egentlig basere deg på oppsamla erfaring.
 
Vet ikke om det fortsatt stemmer, men mener at Nøgne ikke regner med WP humla
I så fall ville ikke jeg heller gjort det skulle jeg brygga noe likt IPA’n dems
 
Nøgne beregner vel IBU kun fra bitterhumla, tar ikke med aroma og WP tilsetninger i beregningene
 
Nøgne beregner vel IBU kun fra bitterhumla, tar ikke med aroma og WP tilsetninger i beregningene

Det høres jo litt rart ut egntllig
Har også lest det samme
Funker sikkert på mange øl, men hvordan kan man brygge f.eks NEIPA med den tilnærmingen?
 
Når jeg brygger NEIPA med null humle før hopstand, blir hele IBU-begrepet bortimot ubrukelig uansett, selv om det ikke er lett å måle perceived bitterness på noen annen måte heller. Så en får bare prøve seg fram!
 
Når jeg brygger NEIPA med null humle før hopstand, blir hele IBU-begrepet bortimot ubrukelig uansett, selv om det ikke er lett å måle perceived bitterness på noen annen måte heller. Så en får bare prøve seg fram!
Hjelp er visst underveis: https://www.experimentalbrew.com/podcast/episode-130-new-way-figure-out-hops

Jeg hørte på den mens jeg holdt på med konsentrasjonskrevende bryggeaktiviteter (også kalt "brygging"), så jeg fikk det ikke ordentlig med meg. Men det virker som om det jobbes hardt med å utvikle metoder for å kunne beregne bitterhet på en realistisk måte.
 
Dagens måte å beregne på er vel egentlig bare Noonan/Tinseth etc, og så manipulere variablene time og utilization når man gjør hopstand eller whirlpool?
 
Tilbake
Topp