Whirlpool troubleshooting / humlegele

Wake

Forsøkte nytt oppsett med whirlpool og pumpe under gårsdagens bryggesesjon, i et forsøk på å samle humle og trub i en fin haug i midten av gryten. Resultatet ble i stedet et gele-aktig lag med humle etter avtapping, se bilde.

Prosessen var slik: 1/4 teskje super moss de siste 15 minuttene av koket av ca 23 liter vørter. 150g pellets i gryten. Resirkuleringen ble satt i gang samtidig med at jeg åpnet for vannet til kjølespiralen. Når vørteren holdt 21 grader, tok jeg ut kjølespiralen, og holdt whirlpool-røret inn til siden av kjelen i ca. 5 minutter, slik at jeg fikk en fin rotasjon i karet. Så skrudde jeg av pumpen og tok ut kjølespiralen. Lokket ble satt på, og den stod i ro i ca. 1 time før avtappingen. Avtappingen ble gjort ganske sakte. Legger til at det ikke er noe som lager turbulens i gryten, bortsett eventuelt fra ende-mutteren til den 3-delte kranen.

Hva bør jeg gjøre annerledes for å få samlet humlen og truben i en fin haug i midten? Problemet er vel først og fremst at jeg måtte tømme ut unødig mye vørter, ca. 3-4 liter. Ikke noe veldig stort problem altså, men kjekt hvis det kan reduseres. Vørteren i gjæringskaret ble veldig klar og fin. Tidligere har jeg brukt ca. en halv teskje med super moss, og fått samme resultat, men da med røring for hånd med spiralkjøleren. Derfor kuttet jeg ned denne mengden til det halve, uten at det påvirket resultatet.

Oppsettet: 36 liters gryte, kjølespiral og whirlpoolrør i stål, march H375 pumpe, 1/2" kraner, slanger og hurtigkoblinger.

Vedlegg

• humle-aspik.jpg
    humle-aspik.jpg
    50,3 KB · Sett: 448
Jeg har samme opplegg, og gjør det samme som deg. Humlen ligger alltid som en fin haug i midten, men trub tror jeg er alt for "løst" til å få noen samling på.
Heller også ut ca 3-4 liter trub hver gang.
Eneste forskjell hos meg, er at jeg har en 90 graders rørstuss inni kjelen. Pumpa suger da inn samme vei som rotasjonen går. Kanskje det kan ha noe å si?
Jeg har laget en egen profil i mitt bryggeprogram. Der tar jeg hensyn til det som blir borte i kok, trub og gjæring. Målet er å fylle et corneliusfat. Jeg starter kok med ca 28 liter.
Ser at mange tar med alt over i gjæringsdunken. Hver sin lyst, men jeg tar med minst mulig.

Blir nok også å ta med trub i beregning av sluttvolum, alternativet er humlepunger som jeg ikke liker noe serlig.

Lite å gjøre med trubet, egentlig. Humlen samler seg greit, men som det er sagt, er trubet forøvrig for fint til at det vil samle seg i midten. La det synke og tapp ut. Det betyr til syvende og sist ikke så mye om du får litt med i gjæringskaret heller.

Kjempeflott, takk for gode svar. Da kalkulerer jeg inn dette som svinn neste gang.

Ketil: hvilket bryggeprogram bruker du?

Wake skrev:
Kjempeflott, takk for gode svar. Da kalkulerer jeg inn dette som svinn neste gang.

Ketil: hvilket bryggeprogram bruker du?

BeerAlchemy. Har det både på mac og iPad. Kjekt å ha med seg iPad ned i bryggerommet. Tror du kan få det til iPhone også, men da blir det litt smått for en gammel mann.

Tilbake
Topp