Whirpool

Hei, har prøvd og finne informasjon om Whirpool. Men finner ikke så mye stoff som gir meg svar.

Kan noen gi en kort innføring av hva det egentlig er, hva formålet er og hvordan man løser det?

HS

Hvorfor?

''Whirlpool'' betyr malstrøm: altså en sterk strøm rundt et sentrum. Om du rører med skjeen som en gal i ett minutt (eller to) lager du en passe sterk malstrøm.
Proffene har pumper som kjører vørteren i vill fart tilbake i meskekaret slik at hele innholdet settes i en sirkulær bevegelse.
Når det gjelder humletilsetning og 'whirlpool'............. for hjemmebryggere er det nok marginal forskjell om du regner humleutbytte etter koking
fra 'whirlpool' eller ikke. Det er tross alt forskjeller på å brygge 5000 liter kontra 25 liter.

...Men, om du vil komplisere prosessen kan du jo regne på det.
Du må imidlertid huske på at beregningen av humleutbytte er en ren teoretisk prosess basert på subjektive verdier.

Jeg driver og planlegger et bryggeri med tre VVS tanker (herms). Har tenkt og sirkulere i mesketank og i koketank. Vil du ha Whirpool i mesketank og koketank?

HS

Jeg har whirpool i kokekjelen. Det gjør at truben samler seg i sentrum og jeg får med meg mer vørter over til gjæring. I meskekjelen bruker jeg kun en slange som det er klippet noen hull i slik at vørteren fordeler seg fint over maltsengen

Er det nok å sirkulere i kokekaret og når man skal ta det tilbake så bender man røret slik at man lager en "virvel"?

HS

Tilbake
Topp