White Labs WLP 550

Gahr

Norbrygg-medlem
Davs,

Jeg skal snart igang med å brygge et øl med White Labs 550, og tenkte jeg skulle lage en belgisk pale ale. Er det noen som har noen formening om hvorvidt gjæren egner seg til dette formål?
 
Hos naboene i sør fant jeg

Achouffe - Wyeast 3522 - wlp 550

Og Wyeast sier om denne:

Origin:
Flocculation: high
Attenuation: 72-76%
Temperature Range: (18-29° C)
Alcohol Tolerance: approximately 12% ABV

Kanskje dette hjelper deg på vei? Ville isåfall satse på et sterkere brygg her ;D.
 
Ja, jeg har sett den kommer fra Achouffe, og infoen fra White Labs sier kort fortalt at den egner seg til de fleste belgiske typer, men siden det ikke finnes så mye stoff om akkurat belgisk pale ale der ute, lurte jeg likevel. ;) Jeg har nok sterkøl for øyeblikket, så jeg trenge noe som kan drikkes litt mer slik:  :godtoel:!
 
Jeg forstår det slikt at denne gjæren gir ølet en temmelig krydret karakter. Det spørs om du vil ha noe sånt i en forholdsvis clean øl som BPA. Hvis du har noen andre, mer nøytrale, gjærtyper på lager, så kan det hende de egner seg litt bedre til et sommerslig brygg.
:beersmiley:
 
I dag setter jeg en ny starter med WLP550 men jeg må finne en oppskrift til et øl som passer. Brygget en Dobbel i dag og har litt vørter til overs som jeg bruker til starteren.

Har det blitt en god Pale Ale Gahr?

Har noen prøvd seg på en Wit med 550?

EDIT: White Labs og Wyeast (3522 Belgian Ardennes Yeast  WLP550 Belgian Ale Yeast ) gir litt forskjellig informasjon om Achouffe-gjæren.
 
Tilbake
Topp