Wlp 001 på lavere temp

Pitchet på 21.. men fikk den ned på 16.. kanskje for fort?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Skjønner ideen din. Relativt høy Pitch for å sikre en god start og gjærøkning og så senke for å unngå en for kraftig stormgjæring og begrensning av høyere alkoholer og estere. Jeg tror likevel en senkning på det omfanget er nesten å si drøm søtt. WLP007 ville i alle fall tolket det dit. Som Miguel og Finn sier ville jeg også pitchet på 16 hvis du ønsker å gjære på 16 og latt den bruke tiden. Dette vil øke lagtiden, men vil ikke stresse gjæren. Det er flere tråder om dette, som her: https://forum.norbrygg.no/threads/start-temperatur-pa-gjaering-av-ales.31267/#post-324054
 
007 ville nok lagt seg, men dette er 001, den legger seg ikke på den temperaturen. En enkel ca-regel er at du ikke vil gå under 17C med klassiske britiske strains, men amerikanske jobber under det.
 
Reiste bort på besøk til en svirebror med irriterende god pale på fat.. så vi ble sittende å kaste innpå noen glass.. Voila : snekka er i gang.. ingen vulkan, men en behersket rolig jevn putring..
896bbb47af9cd1d26d514b166b94cef2.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Men, det er da ikke feil. Du har jo synlig aktivitet etter 24 timer. Hva er feil med det?

Som du sa, tålmodighet [emoji481][emoji51] . Skal ta med den saken om pitching og temp.. alltid tenkt at innenfor 5-6c er ting greit "åkke som", men noterer oppdatert prosedyre på neste runde!
Takk


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Skjønner ideen din. Relativt høy Pitch for å sikre en god start og gjærøkning og så senke for å unngå en for kraftig stormgjæring og begrensning av høyere alkoholer og estere. Jeg tror likevel en senkning på det omfanget er nesten å si drøm søtt. WLP007 ville i alle fall tolket det dit. Som Miguel og Finn sier ville jeg også pitchet på 16 hvis du ønsker å gjære på 16 og latt den bruke tiden. Dette vil øke lagtiden, men vil ikke stresse gjæren. Det er flere tråder om dette, som her: https://forum.norbrygg.no/threads/start-temperatur-pa-gjaering-av-ales.31267/#post-324054

Noteres! Takk for informasjon. Tenker at jeg skal korrigere dette til neste runde [emoji1303]
Er jo nettopp dette jeg ønsket her.. clean crisp.. ser imidlertid nå at aktiviteten har økt betraktelig. "Snekka putrer" så satser på det er igang. [emoji28] puh..


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
"Så brygge vi ved Mjøsa". Som ei rolig og stødig snekke langs mjøsstranda, det er det ideelle:).

Gjær er forøvrig alltid bedre etter et par-tre generasjoner. Nå satte jo du en starter på gjærpakka, og det gir en generasjon, men sjøl da synes jeg at jeg ofte opplever at starten kan være litt treigere. Så her kan flere faktorer ha vært med på å påføre deg denne akutte depresjonen;).

Moralen er: RDWHAHB - og det var vel det du gjorde til slutt:p. Ellers er den ideelle strategien, etter min mening, å sette store startere, sånn at du får nok til både det du skal brygge, og til å sette i kjøleskapet. Så har du til neste starter, og du har alltid topp gjær. Det begynner å ane meg at det faktisk gjør en forskjell. Jeg får sikkert øl om jeg bare hiver sokka mine oppi, også, men det er ikke sikkert det blir så godt som det kunne blitt.

Om jeg ikke brukte sokka mine, så brukte jeg en bunnhøstet - men fersk - kølschgjær på et brygg for fire dager siden. Det satte jeg på 13 grader, altså helt på grensa. Det har gått greit før, men denne gjæren har hatt trøbbel. Den er kommet i gang, men det er nesten så jeg hører den ynke seg når jeg ser hvordan den sliter med å presse små bobler av CO2 ut gjennom gjærlåsen. Puslete type. Jeg skulle satt en starter:(.
 
Ellers er den ideelle strategien, etter min mening, å sette store startere, sånn at du får nok til både det du skal brygge, og til å sette i kjøleskapet. Så har du til neste starter, og du har alltid topp gjær. Det begynner å ane meg at det faktisk gjør en forskjell. Jeg får sikkert øl om jeg bare hiver sokka mine oppi, også, men det er ikke sikkert det blir så godt som det kunne
@Finn Berger denne strategien din høres meget lur ut, men for en nybegynner som meg dukker det opp en rekke spørsmål, som jeg svært gjerne ønsker svar på. Jeg hadde egentlig trengt en skikkelig "how to", men det er litt mye å be om. Derfor slenger jeg ut de spørsmålene her nu og håper ingen føler jeg kupper tråden...
1. Hvor mye større starter setter du, enn det du trenger?
2. Hvordan deler du denne store starteren? 50/50 dvs pitcher halve og resten i kjøleskapet?
3. Hvilke flasker bør en oppbevare starteren i kjøleskapet på?
4. Dekanterer du starteren du sparer på, eller står den med starterøl "over" seg?
5. Hvor lenge lar du/er det greit å la en slik stå?
6. Og setter du da en ny starter ut fra starteren din? Om du gjør det, regner man da gjæren som en generasjon eldre?
7. Hvordan beregner man da gjærmengde når en benytter en starter som har stått litt?
 
Gratulerer med dagen alle [emoji1189]Som en liten ironisk oppdatering på nasjonaldagen: Bekymringen er da endret til er det nok headspace i bøtta [emoji23][emoji317]
The Ironi...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
@Finn Berger denne strategien din høres meget lur ut, men for en nybegynner som meg dukker det opp en rekke spørsmål, som jeg svært gjerne ønsker svar på. Jeg hadde egentlig trengt en skikkelig "how to", men det er litt mye å be om. Derfor slenger jeg ut de spørsmålene her nu og håper ingen føler jeg kupper tråden...
1. Hvor mye større starter setter du, enn det du trenger?
2. Hvordan deler du denne store starteren? 50/50 dvs pitcher halve og resten i kjøleskapet?
3. Hvilke flasker bør en oppbevare starteren i kjøleskapet på?
4. Dekanterer du starteren du sparer på, eller står den med starterøl "over" seg?
5. Hvor lenge lar du/er det greit å la en slik stå?
6. Og setter du da en ny starter ut fra starteren din? Om du gjør det, regner man da gjæren som en generasjon eldre?
7. Hvordan beregner man da gjærmengde når en benytter en starter som har stått litt?

1. Hvor mye større starter setter du, enn det du trenger?
Vet ikke, setter som regel en 3-liters starter, som er det største jeg tør å sette.
2. Hvordan deler du denne store starteren? 50/50 dvs pitcher halve og resten i kjøleskapet?
Jeg tar det jeg trenger, og gjemmer resten. Går etter volum, og til 25 liter normalsterkt øl vil jeg ha minst 0,6-0,7 dl starterslurry, litt etter som hvor tjukk den er.
3. Hvilke flasker bør en oppbevare starteren i kjøleskapet på?
Jeg bruker honningglass. Hva som helst som er passe stort (3-4 dl?), og som kan lukkes skikkelig, kan brukes. (Ikke lukk den helt tett med en gang, sjøl om det antakelig er ganske trygt med gjær fra en starter som har gått helt ut. Men det kan hende det er litt aktivitet igjen, så det er greit om co2 kan få slippe ut.
4. Dekanterer du starteren du sparer på, eller står den med starterøl "over" seg?
Jeg dekanterer, men lar den få litt starterøl på toppen, til beskyttelse. Prøver å passe på at glasset er fullt.
5. Hvor lenge lar du/er det greit å la en slik stå?
Det har jeg ikke testet ut. Jeg tror den godt kan stå lenge.
6. Og setter du da en ny starter ut fra starteren din? Om du gjør det, regner man da gjæren som en generasjon eldre?
Ja, setter ny starter, og da blir jo gjæren en generasjon eldre, ja. Men jeg regner med at den tåler mange slike generasjoner, for den blir jo minimalt stresset.
7. Hvordan beregner man da gjærmengde når en benytter en starter som har stått litt?
Det gjør jeg ikke. Om du sjekker det ut på kalkulatoren, ser du at størrelsen på starteren er mye viktigere enn hvor mye gjær du har som utgangspunkt. Men begynner den å bli skikkelig gammel, eller har du veldig lite, kan det jo være en ide å bruke to steg. Men jeg regner rolig med at en 3-liters starter gir meg det jeg trenger.

Jeg kan jo legge til at jeg lager egen startervørter av pale ale malt. Sg 1.078, så jeg kan spe den ut med like deler vann. Koker et kvarter før bruk. Dermed blir utgiftene til gjær etter hvert ikke så store, samtidig som kvaliteten på gjæren blir så god som den kan bli.
 
Sist redigert:
@Ekornskurken Jeg kan legge til at en ekstra fordel med dette regimet, er at du ikke trenger å bruke gjærnæring i ølet når gjæren får det i starteren. Mulig jeg er hysterisk, men gjærnæring inneholder et protein som gjæren lager fusel ved hjelp av. Kanskje ikke så mye - det vet jeg ikke - men jeg er ekstremt følsom for fusel, så alt som kan gjøres for å unngå det, gjør jeg.
 
Kanskje holde seg kun til sink mtp gjærnæring?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Takk, det der skulle jeg sagt noe om:oops:. Jeg mener den gjærnæringen jeg bruker - wyeast sin - inneholder sink. Og jeg mener også det holder med den sinken gjæren får i seg i starteren. Sinkmangel vil over tid vise seg gjennom dårligere utgjæring.

Vørter inneholder noe sink, men det er umulig å vite hvor mye, og det er antakelig sjelden nok.
 
Tilbake
Topp