@Finn Berger denne strategien din høres meget lur ut, men for en nybegynner som meg dukker det opp en rekke spørsmål, som jeg svært gjerne ønsker svar på. Jeg hadde egentlig trengt en skikkelig "how to", men det er litt mye å be om. Derfor slenger jeg ut de spørsmålene her nu og håper ingen føler jeg kupper tråden...
1. Hvor mye større starter setter du, enn det du trenger?
2. Hvordan deler du denne store starteren? 50/50 dvs pitcher halve og resten i kjøleskapet?
3. Hvilke flasker bør en oppbevare starteren i kjøleskapet på?
4. Dekanterer du starteren du sparer på, eller står den med starterøl "over" seg?
5. Hvor lenge lar du/er det greit å la en slik stå?
6. Og setter du da en ny starter ut fra starteren din? Om du gjør det, regner man da gjæren som en generasjon eldre?
7. Hvordan beregner man da gjærmengde når en benytter en starter som har stått litt?
1. Hvor mye større starter setter du, enn det du trenger?
Vet ikke, setter som regel en 3-liters starter, som er det største jeg tør å sette.
2. Hvordan deler du denne store starteren? 50/50 dvs pitcher halve og resten i kjøleskapet?
Jeg tar det jeg trenger, og gjemmer resten. Går etter volum, og til 25 liter normalsterkt øl vil jeg ha minst 0,6-0,7 dl starterslurry, litt etter som hvor tjukk den er.
3. Hvilke flasker bør en oppbevare starteren i kjøleskapet på?
Jeg bruker honningglass. Hva som helst som er passe stort (3-4 dl?), og som kan lukkes skikkelig, kan brukes. (Ikke lukk den helt tett med en gang, sjøl om det antakelig er ganske trygt med gjær fra en starter som har gått helt ut. Men det kan hende det er litt aktivitet igjen, så det er greit om co2 kan få slippe ut.
4. Dekanterer du starteren du sparer på, eller står den med starterøl "over" seg?
Jeg dekanterer, men lar den få litt starterøl på toppen, til beskyttelse. Prøver å passe på at glasset er fullt.
5. Hvor lenge lar du/er det greit å la en slik stå?
Det har jeg ikke testet ut. Jeg tror den godt kan stå lenge.
6. Og setter du da en ny starter ut fra starteren din? Om du gjør det, regner man da gjæren som en generasjon eldre?
Ja, setter ny starter, og da blir jo gjæren en generasjon eldre, ja. Men jeg regner med at den tåler mange slike generasjoner, for den blir jo minimalt stresset.
7. Hvordan beregner man da gjærmengde når en benytter en starter som har stått litt?
Det gjør jeg ikke. Om du sjekker det ut på kalkulatoren, ser du at størrelsen på starteren er mye viktigere enn hvor mye gjær du har som utgangspunkt. Men begynner den å bli skikkelig gammel, eller har du veldig lite, kan det jo være en ide å bruke to steg. Men jeg regner rolig med at en 3-liters starter gir meg det jeg trenger.
Jeg kan jo legge til at jeg lager egen startervørter av pale ale malt. Sg 1.078, så jeg kan spe den ut med like deler vann. Koker et kvarter før bruk. Dermed blir utgiftene til gjær etter hvert ikke så store, samtidig som kvaliteten på gjæren blir så god som den kan bli.