Start-temperatur på gjæring av ales

palve

 
Jeg lurer på om jeg i villfarelse har fått det for meg, at det er fint å gi Ale-gjær en "Frisk" start, ved å starte gjæring på litt høyere temperatur enn det gjæringsforløpet skal ha?

F.eks ved bruk av WLP001 eller SafaleUS05, har jeg som regel tillatt nedkjøling til 24 grader (litt lat, litt travelt), pitchet gjæren, ristet inn luft, og satt greiene rolig i et rom på ca jevne 20 grader.

Videre har jeg fått det for meg, at temperaturen de siste dagene fint kan økes noe, for "diacetyl-rest" (dermed setter jeg dunken opp i kjøkkenet, ca 23 grader, 4 dager før tapping).

Er det noen fasit på dette? Hva anbefales egentlig?

Takker for svar :)
 
Starter som regel på 18.5 og øker til 19.5 etter 4 dager og har hatt gode resultater med det på noen og tjue brygg med både tørr og fersk gjær. Lar de som regel holde temperaturen hele gjæringa til de går på fat eller flaske.
 
Jeg kjøler ned til 16c så pitcher jeg gjær, lar det stige naturlig til 18c så holder jeg tempen derifra opptil 20c.
Så coldcrash i to dager..

Med 001 og S-05
 
Det synes som om det er stor enighet om at gjær ikke skal ned i temperatur, men at man kjøler vørteren nede til litt under gjæringstemp, tilsetter gjær, og deretter øker til riktig nivå. Selv starter også jeg på 16 ⁰C, tilsetter gjær, og øker til gjæringstemp over ett til to døgn.
 
Det virker som det er mer vanlig i USA å pitche høyt og deretter senke temperaturen, mens det herover jevnt over anbefales å pitche lavt og la det stige.

(Amerikanerne virker også mer opphengt i alltid å transfer to secondary enn vi er.)
 
Skal brygge en gammel kjenning i morgen, og skal for første gang kjøle ned til ca 16-17 grader, som dere beskriver over, og deretter la dunken stige i temperatur. Blir spennende å se om jeg får et annet øl! :)
 
Jeg har ofte kjølt ned til 12-13. Og så satt kontroller til 19. Blir alltid rent og pent. Men jeg har bare brukt resirkulert us05 i mange batcher. Fra pose så blir det bismak uansett synes jeg.
 
Jeg har brygget en noen batcher med pale ale, og har slitt med å få ned FG. Men jeg har bare satt gjærkaret direkte på tempen i oppskrifta. Men nå sist ble jeg anbefalt å starte et par grader lavere, og øke et par grader når stormgjæringen begynte å avta. Dette ser ut til å virke. Tok en måling i dag, og FG var godt på veg ned :) Er veldig interessert i å lære mer om gjær og gjæring, så tar gjerne imot tips om bøker eller nettsider med litteratur om gjær og gjæringsprosessen. Helst på Norsk. Kan jo engelsk godt, men jeg synes det blir noe tyngre å lese engelsk.
 
Testet å senke tempen nylig, med en batch IPA. Har vanligvis bare kjølt til rundt 25, og tilsatt gjær. Denne gangen lot jeg den gå ned til ca 19–20, og gjenbrukte slurry (uvasket) av US-05 fra en nytappet batch. OG: 1.057 -> FG: 1.007. (FG iflg oppskriften var 1.014.) Temperaturen i rommet ligger rett i underkant av 20 (klistretermometeret på dunken sa 18 etter stormgjæring). Ble rent og fint (tilsynelatende, den står til flaskekarbonering nå).
 
Tilbake
Topp