WLP 009 Australian yeast - erfaringer

Skal lage en Austrailian sparkling ale imorgen og har en starter stående.
Dette er første starter med denne gjæren og den oppfører seg svært annerledes enn andre jeg har brukt.

Denne er "tam", lite liv, skummer nærmest ikke, ser ikke særlig mikrobobler som stiger.
Men det blir bunnfall-

Er lagd på 100g spraymalt, 1L starter på samme måte som jeg har lagd andre.

Noen erfaringer med denne gjæren i starter?

Brukte den selv i dag og er enig i at den så noe død ut i starter. Hadde den på stirplate og så lite skum på toppen og lite aktivitet i selve flaska. Bunnfellte dig ganske greit før pitching.

Brygget også med den i dag. God aktivitet i starteren (men som alltid helt minimalt med skum på starteren, siden jeg bruker en god dose Foam Control), men raskt ferdig. Laget dog kun 1 liter starter med to rør (bbf. 11 juli 2012).

Brygget med den for et par uker siden, og skulle ha fått flasket om jeg ikke hadde blitt forkjølet. Den har ganske fruktig lukt fra gjærlåsen, som minner en del om tørrgjæren som fulgte med Coopers-ølsettene, slik jeg husker den. Ligger som klistret i bunnen av gjæringskaret. Skal prøve den i et par øl til i nærmeste fremtid.

Erfaring: startern var tam, men gjæring var virksom lenge og bra. I tillegg er dette blitt en av de beste ølene jeg har brygget. Garantert en jeg skal brygge flere ganger!

Brygget to øl med den. en sparkling ale og en pale ale med Nelson Sauvin. Sparkling ale ble godt, veldig aromatisk uten aromahumle, skikkelig tørr. Pale ale ble også veldig tørr, langt tørrere enn jeg hadde regnet med, og derfor litt for bitter, samt at gjæren demper humlearomaen en del, og setter nok preg på ølet til at det minner mer om en sparkling ale enn om den samme oppskriften brygget med WLP007.

Gjæren ligger som sement i bunnen av flaskene.

Tilbake
Topp