WLP 029 Overraskende kort gjæringstid

Per Øyvind

Norbrygg-medlem
Har nettopp brygget to runder etter hverandre med kölsch, siste runden med gjærslurry vasket fra forrige batch og beregnet mengde etter Mr.Malty. Dette er fjerde gangen jeg bruker dette gjæret, også med bruk av slurry, og tidligere har jeg erfart at gjæringsaktiviteten varer i 10-12 dager. Denne gangen var det stopp etter 7 dager, med en utgjæring på 80%. Nå har det vært helt stille siden onsdag. Ingenting tyder på at noe er galt. Jeg er fristet til å bryte prinsippet om å vente i 14 dager siden det vil passe meg perfekt å flaske i morgen (etter 10 dager). Er det noe i veien med å gjøre dette? Siden jeg karbonerer med sukkerlake på flasker skal likevel gjæret være i aktivitet. Hva mener dere? Skal jeg bare kjøre på i morgen, eller være tålmodig og vente?

selv om øllet er ferdig utgjæret, har gjæren noen småjobber igjen :)
men er du sikker på at det er ferdig utgjæret, og flasker det går det sikkert bra... annbefaler deg å lagre det litt lenger på flaske da, siden gjæren fra naturlig karbonering er i undertall, og vill bruke lengre tid på ryddingen...
jeg har tappet på fat etter 10 dager en gang da gjæringen var ferdig på 5 dager. ble helt fint det øllet :)

Takk for svar. Jeg velger å være litt tålmodig og venter et par dager. Har opplevd tidligere at wlp029 kan være treg med å gjøre seg helt ferdig. Worst case er at utgjæringa fortsetter pga villgjær eller infeksjon, så det er sikkert verdt å følge med hva som skjer videre. Det smaker heldigvis som det skal, så jeg satser på at det går bra til tross for noe uforutsigbar oppførsel av gjæra.

Tilbake
Topp