Wlp 648 brett brux vrai

kaarekri

Norbrygg-medlem
Hei,

Jeg planlegger min første brett-øl (OG 1070) og tenker å bruke wlp 648.

Er det noen som har erfaringer med denne med hensyn til temperatur, pitching rate og oksygen?

Jeg tenker å sette en 4L starter med to rør på en magnetrøre. Jeg har lest at brett-starter bør stå lengre tid opp mot en uke.

Jeg ville dekantere starter før pitching og nøyes med å ryste dunken godt for å få inn litt O2.

Jeg ser at wl oppgir 21-30 grader som gjæringstemp. så da hadde jeg tenkt å legge meg på en plass omkring 25 grader i 3 uker.

Hei.
Du må si litt om hva du har lyst til å oppnå. Brux vrai kan, som hele Brett-familien, lage temmelig forskjellig øl i hovedsak som resultat av pitchrate. Generelt for Brett så det vanlig å pitche en 6-20dl starter på en 25l batch. Jo mer du pitcher jo mindre oksygen trenger du. Jo større pitch jo renere karakter (mindre hest). Brett-startere kan en si mye rart om. Første genereasjon (evt. etter kjøling) trenger mye tid. Mine pleier å være ferdig på 3-4 dager når jeg kjører dem på rører. I tillegg trenger gjæren to dager på å falle til ro (du vil ikke kjøle starteren, brett liker ikke kulde). Vær oppmerksom på at brett på rører lager eddiksyre når den har tilgang på oksygen. Noen velger derfor å kutte o2-tilgang etter 24 timer for å unngå å dra med eddik i ølet.

Og jeg ville ikke gjæret på over 24 grader. White labs er litt snåle på gjæringstemp. Jeg har mine på romtemp og det funker bra.

Fortell litt mer om ølet du skal lage, da.

Hvilket øl jeg skal lage...godt spørsmål.! Jeg tenkte først at det skulle være veldig lyst og tørt. Så da tenkte jeg å bruke pilsner malt, noe hvete og litt ris og sukker. Så tenkte jeg at det skulle være gjærdrevet fruktig og krydret preg og da kom brett'en inn. Til sist tenkte jeg at en antydning av syrlighet kanskje ikke var en dum ide heller. Så nå har jeg planer om å pitche en lacto-starter først og etter 1-2 døgn så pitche brett'en.

Pga av planene om lacto vil jeg ha lav Ibu og kanskje heller bruke litt krydderi (koriander, appelsin, evt salt).

Så da er vi kanskje ute i en type imperial goose.

Du skriver 6-20 dl som typisk. Da er min 4 l i overkant? Men igjen så ønsker jeg heller ikke en brett-bombe.

Den har nå stått på røre i 5 dager og ser ut til endelig å ha gjæret ferdig. Fordi den har stått så lenge tenkte jeg at det var greit å dekantere og forsøke å unngå å få så mye eddik med.

Hvis 1. Gen brett kan ta seg god tid, så kan jeg kanskje like godt sette det samtidig med lactoen?

Nå vet jeg ikke hvor stor batchen er. Men gitt at den er 25l og du pitcher du hele greia og dropper tilførsel av O2 så vil du mest sannsynlig få en veldig _ren_ utgjæring. Uten noe særlig brettkarakter. Jeg har pitchet rundt 20l starter på 25l uten o2 (ikke annet enn det som kom inn når jeg helte over i karet) og fått veldig ren utgjæring. Fruktig og fin blir den dog.

Jeg gjorde en imp. gose i mai, omtrent som du skisserer. Tror jeg pitchet lacto 48 timer før og den ble god og sur, den.

Ang. 1.gen. Nei, ikke helt. Min erfaring er at brett som har vært kjølt er treg til å starte. Den du har i starteren din er antageligvis klar som ett egg og jeg tipper den kommer til å gjære gjennom dette minst like raskt som sacc. Dette er dog litt anekdotisk.

Det er 20L batch, ja. Så kanskje jeg skal pitche litt mindre enn de 4L jeg har klar nå. Jeg brygger først neste uke, så jeg tror jeg setter den kaldt (10 grader) frem til da. Eller ville du hellere ha lat den stå i romtemp.?

Er i øvrig nysgjerrig etter å høre litt mer om din imp. gose. Hvordan tilsatte du lacto? Med starter eller direkte fra rør/pakke? Og hvor mye og hvilke slags krydder tilsatte? OG?

Det er to motstridende råd om oppbevaring av Brett. "American Sours" anbefaler 18 grader til romtemp og en ny undersøkelse (med celletelling) anbefaler kjøleskap. Jeg tror ikke det spiller noen rolle men ville kanskje vært skeptisk til å kjøle dem ned da jeg tror det kan gjøre at den blomstrer litt tregere. Så jeg ville latt den stå i romtemp.

Jeg tilsatte lacto etter moderat nedkjøling (til 40 grader eller så), i gjærigskaret (5l). Det var Idoform Classic, to eller tre kapsler som jeg droppet rett i karet. Etter 48t helte jeg oppi en blanding av Brett L og Brett C, et par spiseskjeer slurry av hver. Det boblet noe helt sinnsykt.

Her er oppskrift: https://www.brewtoad.com/recipes/gose-bomb - ble vel 3g salt og 3g koriander. Ellers er 99.5% hvete noe klin med det fungerer bra på små batcher. Den har blitt _helt_ klar siden jeg brygget den og ser egentlig veldig ok ut.

Det er to motstridende råd om oppbevaring av Brett. "American Sours" anbefaler 18 grader til romtemp og en ny undersøkelse (med celletelling) anbefaler kjøleskap. Jeg tror ikke det spiller noen rolle men ville kanskje vært skeptisk til å kjøle dem ned da jeg tror det kan gjøre at den blomstrer litt tregere. Så jeg ville latt den stå i romtemp.

Jeg tilsatte lacto etter moderat nedkjøling (til 40 grader eller så), i gjærigskaret (5l). Det var Idoform Classic, to eller tre kapsler som jeg droppet rett i karet. Etter 48t helte jeg oppi en blanding av Brett L og Brett C, et par spiseskjeer slurry av hver. Det boblet noe helt sinnsykt.

Her er oppskrift: https://www.brewtoad.com/recipes/gose-bomb - ble vel 3g salt og 3g koriander. Ellers er 99.5% hvete noe klin med det fungerer bra på små batcher. Den har blitt _helt_ klar siden jeg brygget den og ser egentlig veldig ok ut.
Du har litt ymse kulturer stående rundt, har du ikke? Hvordan gjør du det? Jeg har noen rør hjemme nå (lacto, pedio, brett brux, lambicus) som jeg ønsker å bruke til litt forskjellige prosjekter, så jeg tenkte å dyrke hver av dem i hver sin litersflaske eller noe sånt, og så forsyne meg med litt slurry ved behov. Blir nok ganske unøyaktig på celletelling osv, men dette er uansett ting jeg akter å la stå i et års tid. Er det en grei strategi, eller er det andre ting jeg bør tenke på for å øke celleantall og å bevare kulturen over tid?

Ok. Da la jeg starteren stå kjøling med ikke kaldt.

Bra tips med Idoform Classic. Det hadde jeg ikke tenkt på. Da slipper jeg å styre med starter etc. og da kan det være at det blir brygging i denne uke i stedet for neste.

Du har litt ymse kulturer stående rundt, har du ikke? Hvordan gjør du det?

Jeg er foreløpig litt famlende. Men jeg har et par forskjellige brett-stammer stående sammen med spaghetti i romtemperatur. Spaghettien gir brett mat nok til å overleve (tror jeg). Det meste er kjedelige ting en får kjøpt i butikk så jeg jobber ikke livet av meg for å holde liv i dem.

I tillegg har jeg en solera-blanding som har alt mulig i seg. Dette er i ferd med å bli min primære kilde for pedio og brett. Så jeg kan tappe ut 1-5 liter av denne og tilsette etter hovedgjæring så får jeg syrnet øl temmelig fort. Denne tror kan bli bra.

Lacto henter jeg mest fra idoform-piller fordi det er så greit. Selv piller som er gått årevis over dato ser ut til å gjøre jobben bra. En kan jo selvsagt også bruke maltet korn - men da er det litt mer usikkert hva du får og du kan risikere at det lukter spy fra gang til gang.

Å ha slike litersflasker stående høres greit ut, synes jeg. Lacto og Pedio skal helst stå kaldt så lenge du ikke ønsker å dyrke opp volumet. Brett er det som nevnt usikkert hvilken temp bør stå på - men rundt 15 grader er jo hverken kaldt eller varmt. Brett blir inaktiv under 16-17 grader så vidt jeg vet. Ellers oppbevarer noen brett i tørkede eikekuber - men da er det jo litt prosjekt å dyrke dem opp igjen.

Det meste er kjedelige ting en får kjøpt i butikk så jeg jobber ikke livet av meg for å holde liv i dem.

Joda, men prisen på disse bittesmå kulturene er incentiv nok til å prøve å drøye dem litt.

Ellers oppbevarer noen brett i tørkede eikekuber - men da er det jo litt prosjekt å dyrke dem opp igjen.

Tanken min er på sikt å kunne pitche slurry og/eller eik fra ferdige batcher inn i nye, men jeg har ikke holdt på et år enda, så jeg har foreløpig ikke kommet så langt :) Apropos kuber: har du? Jeg finner kun flis, ønsker meg noen kuber.

Ebay har. Kommer på rundt 300 kroner for en halv kilo - noe som burde holde et par år. :)

Forøvrig må jo dette være en glimrende måte å dele brettkulturer på.

Jeg er med. Har dog ikke så mye å bidra med foreløpig. Eneste unike er en sinnsykt fenolisk gjær jeg fant i hagen. :) Mest egnet for å lage øl slik det ble laget før folk fikk skikk på kveiken sin, tenker jeg. :) Mulig at Solera-kulturen min kan være noe, men den blir kanskje litt vanskelig å propagere opp uten å tulle til balansen mellom de forskjellige tingene der.

Jeg heller har ikke så mye å stille med enda, men terninger som har ligget i en batch med kommersiell pitch + dregs et års tid kan bli morsomt etterhvert.

Tenkte jeg skulle følge tråden opp med en rapport fra det gjennomførte brygg. Jeg endte opp med å tilsette lacto etter meskingen (3 idoformpiller). Satte vørteren i corneliusfat i sovepose med varmebelte på 38 grader. Etter 2,5 døgn kogte jeg vørteren 90 min med sukker, humle, salt og limeskal. Jeg tilsatte det meste av en stor starter som var dekanteret og gjæret på 23 grader i 3 uker. Jeg tilsatte ikke o2 ved gjæringen. Jeg endte opp med nærmere 90% nedgjæring. Øllet smaker godt, syrligt og tørt. Jeg merker ikke mye til brettgjæren. Det skyldes kanskje at det gikk en del humle i vørtern mot slutten av kokingen, at jeg sannsynligvis har overpitched og gjæret ved forholdsvis lav temp.

Tilbake
Topp