WLP001 starter gone wrong?

Hei ølvenner. Hva synes dere om min clickbait trådtittel?

Jeg skal i morgen brygge meg Vestbryggs White IPA. -> Link

I følge brewersfriend kalkulatoren trengte jeg en giga starter på 6 liter siden jeg ikke har røreplate. Det konkluderte jeg etter litt lesning med at ikke stemte, og siden jeg kun har en 3 liter erlenmeyer fikk det holde med 3 liter starter.

Over til problemet.

Starteren er nå veldig aktiv. Så aktiv at det faktisk tyter ut gjennom alufolien. Det hadde rent gjær ned på kjøkkenbenken da jeg våknet i dag morges.

Spørsmål 1: Har jeg nå mistet mye gjærceller?
Spørsmål 2: Siden starteren allerede var i minste laget, vil jeg nå helt klart ha for lite gjær til brygget som skal settes i morgen? (25L)
Spørsmål 3: Siden dette skal brygges i morgen har jeg tre alternativ tenker jeg. Drite i hele starteren og kjøpe ny gjør på mandag, altså la vørter stå over natten uten gjær. Bruke den starteren jeg har og kjøpe en ekstra pose som jeg pitcher senere i gjæringsprosessen. Ellers satser på at 3L starter med celler på flukt er nok. Hva ville dere gjort?

Takker for alle svar :)

Går nok bra skal du se. Til en annen gang kan det være lurt å bruke en dråpe med antiskum. La den bunnfalle til i morgen og dekanter dersom gjæren har skilt seg ut.

Som @RETBergen sier så går nok dette fint. Du er nok i seneste laget til å sette en starter om den er "veldig aktiv" dagen før brygging. Ideelt sett hadde den vært ferdig 1-2 døgn før brygging, sånn at du får kjølt den ned og dekantert vørteren. Men, øl blir det. Gitt at du ikke rekker å få gjæren til å bunnfelle for dekantering, kast hele starteren oppi. Det pleier å gå helt fint!

Jeg må nesten spørre: Hvorfor bruker du WLP001? Jeg ser at oppskriften ikke spesifiserer noen gjær (kan hende jeg ikke klarer å finne det, er på sjette halvliter med vienna lager) og jeg har ikke smakt denne fra Vestbrygg, men alle eksempler på hvit IPA jeg har smakt bruker belgisk gjær av noe slag, WLP400, WLP500, WLP530 eller WLP550 f.eks. Spør av nysgjerrighet, kan godt være noe jeg har oversett.

WLP400 Er også et alternativ de benytter. Usikker hvorfor jeg fikk utlevert WLP001, men jeg stoler på fagfolket jeg ass.

Hvor lang tid trenger den på å bunnfalle seg? Kan jeg f.eks la den stå ute over natten, for så og sette den i kjøleskapet i morgen tidlig? Det var egentlig planen min.

Tilbake
Topp