wlp007 gjæring og karbonering på flaske

Jeg har brukt ferskgjær for første gang, wlp007 og må bare si  :eek: for en syk liten djevel!

Satte en dobbel IPA på 15 liter med 3 rør fersk 007. Skulle ha 1.079 men tilsatte demerara sukker til jeg hadde 1.092. Den har stått en uke men det har vært rolig i gjærlåsen i flere dager nå så jeg var redd den hadde gitt opp, men jeg målte den i dag på 1.014!
Kan jeg virkelig ha en alkoholprosent på over 10% ? Den boblet som en galning i 2 dager kontinuerlig.

Heldigvis tilsatte jeg mer humle enn jeg skulle etter 4 dager og det jeg smakte på etter målingen var nydelig. Jeg skal vent ett par dager til og så skal jeg tilsette enda mer humle som skal kose seg i karet de siste 5 dagene.

Det jeg lurer på er med tanke på hvordan jeg skal få karbonert denne bra på flaske. Jeg har en pakke Nottingham tørrgjær jeg kjøpte til dette formålet, men nå som ølet er på 10% er jeg redd gjæren bare vil dø helt ut før den får spist i seg noe sukker slik at jeg får karbonert denne rakkeren? Tåler Nottingham å bli tilsatt øl med 10% uten å dø?

Jeg har heller ikke noen vekt hvor jeg kan få målt så små mengder som 1 gram tørrgjær, er det noen som har noen tips? Tenkte 1 gram på 15 liter vørter.
 
"With a relatively high alcohol tolerance, Nottingham is a great choice for creation of higher-alcohol specialty beers!"

Jeg har brygga øl på rundt 10% med Nottingham flere ganger, så jeg tror den tåler det.
(Vet ikke om det er anderledes da den skal starte å jobbe i et sterkt brygg)
Men har da karbonert med sukker, ikke noe problem det hvertfall.
 
Bør ikke være problem å karbonere uten tilsatt gjær. Gi den tid på flaske, så blir det bra. Jeg pleier å "klomse" litt når jeg stikker om for flasking, så blir det med litt ekstra gjær.

Sent from my HTC One S using Tapatalk 2
 
vi har flaskekarbonert med 007 flere ganger uten problemer.
Sett flaskene varmt første uka.. deretter i kjellertemp.
 
kintii skrev:
Jeg har heller ikke noen vekt hvor jeg kan få målt så små mengder som 1 gram tørrgjær, er det noen som har noen tips? Tenkte 1 gram på 15 liter vørter.
Kok opp litt vann, avkjøl kast oppi 15 gram gjær og blande det i dunken med de 15 ltr.
 
Øldal skrev:
kintii skrev:
Jeg har heller ikke noen vekt hvor jeg kan få målt så små mengder som 1 gram tørrgjær, er det noen som har noen tips? Tenkte 1 gram på 15 liter vørter.
Kok opp litt vann, avkjøl kast oppi 15 gram gjær og blande det i dunken med de 15 ltr.

1g/l tørrgjær? Det er jo oppskrift på flaskebomber. Tommelfingerregelen er 1g/20l. Sånn omtrentlig.
 
borander skrev:
Øldal skrev:
kintii skrev:
Jeg har heller ikke noen vekt hvor jeg kan få målt så små mengder som 1 gram tørrgjær, er det noen som har noen tips? Tenkte 1 gram på 15 liter vørter.
Kok opp litt vann, avkjøl kast oppi 15 gram gjær og blande det i dunken med de 15 ltr.

1g/l tørrgjær? Det er jo oppskrift på flaskebomber. Tommelfingerregelen er 1g/20l. Sånn omtrentlig.
 

Tvila på at flaskebomber blir problemet her! Så lenge  den er komt ned på 1014. Så skal det gå bra ;) Men mengd gjær til ettergjæring har eg i mi tid aldri tilsatt te ettergjæring. Kanskje denne fra bryggeland er verdt og prøve til dette formålet og ellers til dei som trenge "ekstra" gjær til den slags? http://bryggeland.no/safbrew-f2-sekundaer-fermentering-20-gr.html
 
1014 med tilsatt sukkerlake, og over en hel pakke tørrgjær vil nok gjøre sitt. Det tok kverken på deler av mitt første brygg, så snakker av erfaring bare.
 
007 tåler også såpass alkohol. Jeg ville ikke blandet gjærstammer, selv om nottingham og 007 er forholdsvis like.
Gjæren gir lite profil på IPA, men blanding av gjær ved flasking kan gi uønsket karbonering/bomber...
007 skal vel tåle 14% eller deromkring. Ta tiden til hjelp :)
 
borander skrev:
Øldal skrev:
kintii skrev:
Jeg har heller ikke noen vekt hvor jeg kan få målt så små mengder som 1 gram tørrgjær, er det noen som har noen tips? Tenkte 1 gram på 15 liter vørter.
Kok opp litt vann, avkjøl kast oppi 15 gram gjær og blande det i dunken med de 15 ltr.

1g/l tørrgjær? Det er jo oppskrift på flaskebomber. Tommelfingerregelen er 1g/20l. Sånn omtrentlig.

Jeg tenkte på 1 gram til 15 liter, ikke 1 gram pr liter vørter.

Grunnen til at jeg spør er at jeg ønsker ikke å vente flere måneder på at ølet skal bli karbonert. Nøgne ø karbonerer også ølene sine med nottingham gjær.
 
Jeg har også konsekvent hatt problemer med å karbonere naturlig med 007 og jeg vet at jeg ikke er alene om dette :yes:. Hverken øl på 5% eller 10% har blitt karbonert selv etter 2 måneder i romtemperatur. For å være helt ærlig har jeg faktisk aldri smakt et godt, naturlig karbonert øl med 007.
Mitt sterkeste øl ble 10%, det karbonerte jeg med 7.2g/liter Ekstra lys DME.  Flaskene stod i romtemperatur i 2 måneder og gjæra ble vendt inn i suspansjon flere ganger. Etter 3 uker ble det rett og slett bare ikke mer kullsyre i flaskene.
Nå skal det sies at hverken jeg eller de jeg kjenner har benyttet starter eller O2, men nok fersk gjær har vi hatt og vill risting av dunken slik at jeg tviler på at det er årsaken.
007 er en råtass og jeg liker resultatene, men til karbonering vil jeg i fremtiden tilsette tørrgjær på øl under 10% og karbonere kunstig på øl over 10%.
Jeg føler meg heller ikke fullstendig overbevist av alle som sier at dette aldri har vært et problem :jaha:. Det er mulig de behandler gjæra mye bedre en meg :skitbra:, men jeg tipper at Nøgne Ø ikke tilsetter tørrgjær bare for morro skyld når de har benyttet 007 ;).
 
For meg gikk det i allefall helt knall å tilsette Nottingham . Dette brygget ble karbonert på rett over en uke ved å tilsette tørrgjær.
 
Blåser liv i en gammel tråd her..

Saken er enkel:
Har en stout til gjæring som estimert kommer til å ende på ca.10%. Har brukt wlp007. Skal flaske om ca.1,5uke.
Ølet er årets juleøl, og skal derfor lagres ganske lenge. Utfordringen er den at jeg har lest her at wlp007 er litt lei å få til god flaskekarbonering. I tillegg har ikke min lokale forhandler cbc-1.

Så, mtp at ølet skal lagres lenge..
- tilsette sukkerlake og bare la ølet stå varmt 2-3uker før lagring?
- tilsette f.eks us05/champis-gjær to dager før flasking?
- tilsette DME og riste løs litt 007 fra bunnen før flasking?
 
Blåser liv i en gammel tråd her..

Saken er enkel:
Har en stout til gjæring som estimert kommer til å ende på ca.10%. Har brukt wlp007. Skal flaske om ca.1,5uke.
Ølet er årets juleøl, og skal derfor lagres ganske lenge. Utfordringen er den at jeg har lest her at wlp007 er litt lei å få til god flaskekarbonering. I tillegg har ikke min lokale forhandler cbc-1.

Så, mtp at ølet skal lagres lenge..
- tilsette sukkerlake og bare la ølet stå varmt 2-3uker før lagring?
- tilsette f.eks us05/champis-gjær to dager før flasking?
- tilsette DME og riste løs litt 007 fra bunnen før flasking?
Jeg trur det funker helt greit om du bare bruker et par-tre gram 05 som karboneringsgjær, brukt på samme måten som du ville brukt CBC-1, inkludert rehydrering. Det skulle garantere at du ikke får problemer, og sjøl om det er litt ekstra styr med rehydreringa ... vel better safe than sorry:).

wlp007 og wlp001 har i alle fall samme utgjæringsprofil, og 05 er vel omtrent det samme om 001. Den eventuelle faren ved å bruke en annen gjær til karbonering er jo at du risikerer at den du tilsetter eter sukker den opprinnelige gjæren ikke ville ha. Da får du overkarbonering, og i verste fall bomber. Men jeg ser ikke at det skulle være noe problem med 05 oppå 007.
 
Jeg får altid høyere utgjæring med us-05 enn 007
Just saying
F-2 fungerte bra på min God Jul med 007, 10%
CBC-1 har jeg i likhet med Finn hatt litt uheldig smaksopplevelse på, men jeg ville def. brukt karboneringsgjær
Funker Nottingham..?
 
Jeg får altid høyere utgjæring med us-05 enn 007
Just saying
F-2 fungerte bra på min God Jul med 007, 10%
CBC-1 har jeg i likhet med Finn hatt litt uheldig smaksopplevelse på, men jeg ville def. brukt karboneringsgjær
Funker Nottingham..?
F2 er nok et tryggere alternativ, ja. Den eter ikke maltotriose.

Det blir jo sånn at jo dårligere den originale gjæren din attenuerer, jo mer tricky blir det å bruke en annen gjær til karbonering. Bruker du Windsor, har du vel neppe noe annet valg enn Windsor:). På den annen side risikerer du neppe noe om du bruker den som karboneringsgjær. Men jeg veit jo ikke om en kan stole på at den eter opp alt av vanlig sukker, heller (om du karbonerer med sukker, altså).

Jeg trur ikke at det kan ha vært CBC-1s skyld at et par av ølene mine fikk en spesiell usmak - dessverre. Det virker jo ikke logisk, all den stund så mange bruker den uten problemer. Og nå har jeg opplevd det igjen uten den. (Jeg kan ikke finne noen fellesnevner for disse ølene - annet enn at det virker som om det skjer med mørke øl, så nå har jeg fått angst for å brygge alt som har litt krystall over 50 EBC i seg:(. Så det passer fint at jeg fikk den lille kjelen nå. Jeg trur ikke jeg tør brygge større mørke brygg enn 5 liter med det første :p .)
 
Tilbake
Topp