WLP023 og 002

Har en brown ale og en havrestout på trappene og har tenkt til å bruke henholdsvis wlp023 og 002 på disse.
Hvor lav gjæringstemperatur tåler disse gjærstammene? Har en bod som ligger på rundt 16 grader nå og hadde i utgangspunktet tenkt til å gjære der. Alternativt må jeg gjære i et rom på rundt 19-20 grader.

Takker for evt. innspill.

023 står oppgitt mellom 20-22 °C på WL sine sider. Jeg hadde et fint gjæringsforløp på den nede i 17 grader helt til den eksploderte da den kom opp i 19 grader.

023 smaker etter min subjektive mening helt grusomt hvis den gjærer for høyt, over 20 grader ca.

Sent from my Galaxy S3 using Tapatalk 2

Har brukt 023 en gang selv og har lignende erfaring. Den kom krypende opp av gjærlåsen og det var litt styr et par dager ut i stormgjæringen. Litt usikker på temperaturen men den var noe høyere. Ble forøvrig et nydelig øl og det er mye derfor jeg ønsker å prøve denne igjen.
Hvis den gjærer greit med ca 16 grader romtemp så hadde jo det vært å foretrekke.

Hmm, jeg har en brown ale gjærende med 023 på 20 grader. Kanskje man skal prøve en batch til, men kjøre den på 16-17, og se hvordan forskjellen blir.

Jeg gjærer min juleale på WLP002 for øyeblikket. Den stod i et rom som holdt 16-17 grader. Under stormgjæringa målte jeg ca 19 grader i gjæringskaret. Det gikk helt fint. Etter stormgjæringa satte jeg den i et rom på 20 grader hvor den nå står og koser seg.

Tilbake
Topp