Wlp028

Noen som vet om en fin oppskrift til denne? Har ei pakke liggende som må brukes snart :)

Sent fra min LG-D802 via Tapatalk

Mulig jeg banner i kirka nå, men kan denne brukes i weizenbock? eller det være en hvetegjær i den :)? kan jeg evt. lage en vanlig bokkøl ellers da?

Mulig jeg banner i kirka nå, men kan denne brukes i weizenbock? eller det være en hvetegjær i den :)? kan jeg evt. lage en vanlig bokkøl ellers da?

Bockøl er lager, og skal gjæres på ~10 grader med en gjær som er beregnet for dette.
WLP028 er et ale-gjær. Det blir ikke bokkøl hvis du bruker dette gjæret, eller hvilket som helst annet ale-gjær. :)

Sist redigert:
Takk, bør jeg heller gå f.eks for en 833 da :) ? Bruke 028 til en scotch heller.

Nja, de weizenbockene jeg kjenner til, eks. Vitus, har jo det krydrete fenolpreget fra tysk hveteølgjær.

wlp028 er ganske clean og funker bra til øl der du vil framheve de andre ingrediensene. Har selv brukt den til en Vestkystklon med stort hell.

Står at den fremhever malt og sødme, da tenkte jeg på tyngre øl. Kan den funke i en oatmeal stout? Har malten liggende, har ikke bestemt gjæren ennå :)

Tilbake
Topp